فرقه مغيره | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فرقه مغيره
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فرقه مغيره
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ادیان و فرَق دینی
,
رافضه ((مغیریه )، شیعه)
,
مغیریه(غلات شیعه)
سوال:
منظور از فرقه مغیره چه گروهی است؟
پاسخ تفصیلی:
مغیریه را می توان یکی از فرقه های غلات دانست که قبل از تولد امام عصر(عج) مدّعی مهدویّت بودند . این فرقه مغیرة بن سعید عجلی یا بجلی را بعد از امام زین العابدین و امام محمد باقر(ع) امام می پنداشتند و انتظار محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن را به عنوان مهدی داشتند. مغیرة بن سعید در نهایت ادعادی نبوت نیز نمود.( خاندان نوبختی، ص264)
مغیره در زمان حکومت خالد بن عبدالله القسری در کوفه خروج کرد اما خالد بر وی پیروز شد و او را به دار آویخت و پنج تن دیگر از یارانش را در آتش بسوزاند.( فرهنگ فرق اسلامی، محمد جواد مشکور، انتشارات آستان قدس رضوی، ص423)
اصحاب مغیره بن سعید عجلی می گویند: خدای جسم است بر صورتي از مرد، از نور و بر سر او تاجي است از نور و قلب او منبع حکمت است و موقعي که بر آن شد که جهان را آفريند، به اسم اعظم سخن گفت. (کشاف اصطلاحات الفنون از فرهنگ علوم نقلي تاليف سجادي. نقل از لغت نامه دهخدا) مغیره معتقد بود: اندامهای او [خدا] به صورت حرف هجا می باشد، الف به مانند گامهای او و عین چون چشم وی و ها فرج اوست. مغیره از مجسِّمه بوده و بین الحاد و تجسیم جمع کرد او ابوبکر ، عمر و عثمان و دیگر صحابه رسول خدا (ص) را کافر می دانست و گفت: اگر علی می خواست می توانست عاد و ثمود را زنده کند. وی گفت: خدای تعالی هنگام آفریدن عالم، اسم اعظم خود را اعمال کرد. آن اسم پرید و بر تاج او قرار گرفت پس از آن به انگشت خویش اعمال بندگان را از طاعات و معاصی بنوشت و چون گناهان آنان را فزون یافت عرقی در وی پدید آمد و از عرق خداوند دو دریا تشکیل گشت. یکی دریای نمک و شور و دیگری دریای شیرین و گوارا، سپس بدان دریا بنگریست و سایه خود را بدید پس چون خواست سایه خویشتن را بگیرد آن سایه را برکند، پس سایه خود را از میان برد. از دو چشم او خورشید و آسمان را بیافرید و از دریای شور کافران و از دریای شیرین مومنان را خلق کرد. مغیره نوشیدن آب فرات و هر نهر یا چشمه یا چاهی را که در آن نجاست بیفتند را حرام کرد.( فرهنگ فرق اسلامی، ص422) مغیره در باره رجعت که یکی از مسلّمات شیعه است معتقد بود: ما منکر نیرو و دانایی خداوند نیستیم ولی رجعت و بازگشت مردگان را نه باور داریم و نه دروغ انگاریم ؛ و می دانیم که خداوند بزرگ آنچه خواهد تواند کرد.( فرق الشیعه، حسن بن موسی نوبختی، ترجمه: محمد جواد مشکور، انتشارات علمی فرهنگی، 1381،ص 42)
« و قال في المواقف قال مغيرة بن سعيد العجلي الله جسم على صورة إنسان من نور على رأسه تاج و قلبه منبع الحكمة و لما أراد أن يخلق الخلق تكلم بالاسم الأعظم فطار فوقع تاجا على رأسه ثم إنه كتب على كفه أعمال العباد فغضب من المعاصي فعرق فحصل منه بحران أحدهما مالح مظلم و الآخر حلو نير ثم اطلع في البحر النير فأبصر فيه ظله فانتزعه فجعل منه الشمس و القمر و أفنى الباقي من الظل نفيا للشريك ثم خلق الخلق من البحرين فالكفار من المظلم و المؤمنين من النير. در مواقف گفته: مغيرة بن سعيد عجلى گفت: خدا جسمى است چون پيكر آدمى از نور، تاجش بر سر و دلش سرچشمه حكمت، و چون خواست خلق را آفريند، باسم اعظم سخن گفت و پريد و تاجى بر سرش افتاد، وانگه بر كفش نامه اعمال بندهها را نوشت، و از گناهان بخشم افتاد و عرق كرد و از آن دو دريا برآمد يكى شور و تاريك و ديگرى شيرين و درخشان، وانگه در درياى درخشان سر كشيد و در آن سايه خود ديد، و آن را بركند و از آن خورشيد و ماه ساخت و تهمانده آن سايه را نابود كرد تا شريكى نباشد، وانگه از اين دو دريا مردم را آفريد و كفار از آن تاريكند و مؤمنان از آن درخشان.»(بحار الأنوار ، ج64 ؛ص 202 )
مغیریه از نگاه ائمه اطهار(ع):
عَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ: « كَانَ الْمُغِيرَةُ يَكْذِبُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَأَذَاقَهُ اللَّهُ حَرَّ الْحَدِيد. ــــ مغيره بر امام باقر عليه السّلام دروغ بست و خدا سوزش آهن را به او چشاند.» (بحار الأنوار ، ج64،ص 202)
كشى در (192) رجالش از امام صادق عليه السّلام نقل نموده كه آن حضرت روزى به اصحابش فرمود: « خدا لعنت كند مغيرة بن سعيد را و زنى يهوديه را كه با او رفت و آمد داشت و به او جادو و شعبده و كارهاى فوق العاده ياد مي داد، راستى مغيره به پدرم دروغ بست، و خدا ايمان او را برگرفت و مردمى هم به من دروغ بستند، چيست براشان خدا سوزش آهن بآنها بچشاند.»
رجال كشى: « ابن مسكان از شخصى نقل كرد كه از يكى از صحابه از حضرت صادق عليه السّلام نقل كرد كه مي فرمود خدا لعنت كند مغيرة بن سعيد را او دروغ مىبست بر پدرم ،خداوند او را مبتلا به حرارت آهن كرد. خدا لعنت كند كسى را كه در باره ما چيزى را بگويد كه ما خود در باره خويش نميگوئيم و خدا لعنت كند كسى را كه ما را از بندگى خدائى كه ما را خلق كرده و بازگشت ما بسوى اوست و اختيار ما به دست او است خارج كند.»
در تفسير عياشى ج 2 ص 44 آمده است: « سليمان لبان گفت حضرت باقر فرمود:مي دانى مغيرة بن سعيد مثل كيست؟ گفتم نه. فرمود مانند بلعم است كه به او اسم اعظم داده شد كه خداوند در اين آيه مي فرمايد آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ.»
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4008
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت