جاودانگي روح | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جاودانگي روح
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جاودانگي روح
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
روح انسان
,
جاودانگی روح
,
خلود نفس
سوال:
چرا پس از مدتي ثواب عقاب، خداوند روح را از بين نمي برد؟
پاسخ تفصیلی:
1. همه موجودات عالم ــ چه مادی و چه غیرمادی ــ ظهور اراده خدا هستند ؛ همانطور که صور خیالی ما ظهور اراده ما هستند ؛ برای مثال ما وقتی سیبی را در ذهن خود تصور می کنیم ، اراده ماست که به صورت سیب ظاهر می شود ؛ لذا تا زمانی که ما اراده خود را از آن سیب ذهنی برنگردانده ایم ، آن سیب در ذهن ما موجود است ؛ ولی به محض این که اراده خود را از آن منصرف کنیم نابود می شود. موجودات عالم نیز ظهور اراده خدا هستند ؛ « إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ – امر او چنين است كه هر گاه چيزى را اراده كند ، تنها به آن مىگويد: «موجود باش» ، پس بىدرنگ موجود مىشود. » (يس/82) لذا تا اراده خدا هست و تغییر نکرده است ، محال است موجودات عالم نیز نابود شوند ؛ و اراده خدا ، ازلی و ابدی و تغییرناپذیر است. لذا همه موجودات از ازل بوده اند و تا ابد نیز خواهند بود. و فرض نابودی موجودات ، مساوی با فرض نابودی خداست ؛ چرا که از نبود معلول ، نبود علّت تامّه آن لازم می آید.
2. مطلب فوق ، در مورد موجوداتی مثل ملائک و عالم برزخ ، که موجوداتی مجرّد(غیر مادّی) هستند ؛ روشن است ؛ چرا که موجود غیر مادّی از حرکت و زمان منزّه است ؛ لذا آغاز و پایان ، به آن معنایی که در موجودات مادی تصوّر می شود ، برای آنها متصوّر نیست ؛ و نمی توان گفت ، از کی بوده اند و تا کی هستند ؛ چون آغاز و پایان ، به معنای دنیوی آن ، از لوازم حرکت است ؛ و زمان نیز مقدار حرکت است. امّا این مطلب در مورد موجودات مادّی نیاز به توضیح دارد.
ما که خود موجودی مادی و محصور در حصار زمان هستیم ، چنین می پنداریم که موجودات مادی از عدم به وجود می آیند و بعد از مدّتی معدوم می شوند ؛ در حالی که در منطق قرآن کریم چنین نیست ؛ از منظر قرآن کریم موجودات عالم ماده ، از عالمی بالاتر و از نزد خدا به این عالم نازل می شوند ؛ و بعد از مدتی دوباره به محضر خدا باز می گردند . لذا موجودات مادی ، از محضر خدا نازل می شوند و مدتی را در این عالم به سر می برند و دوباره به مبداء خود باز می گردند ؛ ولی ما فقط قسمت میانی این مسیر را مشاهده می کنیم ؛ لذا خیال می کنیم که موجودات عالم مادّه ، از عدم می آیند و در نهایت ، عدم می شوند.
خداوند متعال می فرماید: « وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ – و هیچ چیزی نیست مگر اینکه خزائن آن نزد ماست ؛ و ما آن را نازل نمی کنیم مگر به اندازه معلوم و معیّن » (الحجر/21)
و فرمود: « او كسى است كه آسمانها و زمين را در شش روز[ شش دوران] آفريد؛ سپس بر عرش مسلّط شد ؛ او آگاه است به آنچه در زمين فرو مىرود ، و به آنچه از آن خارج مىشود ، و آنچه از آسمان نازل مىگردد ، و آنچه به آسمان بالا مىرود ؛ و هر جا باشيد او با شما است ؛ و خداوند نسبت به آنچه انجام مىدهيد بيناست. مالكيّت آسمانها و زمين از آن اوست؛ و همه امور به سوى او بازمىگردند.» (حدید/4و5)
3. بنا براین ، نه تنها روح که هیچ موجودی معدوم نمی شود ؛ چرا که معدوم شدن موجودات مساوی با معدوم شدن علّت تامّه آنهاست ؛ و علّت تامّه همه موجودات خداست ؛ و خدا ازلی و ابدی است . بنا بر این موجودات تنها از عالمی به عالمی دیگر منتقل می شوند ؛ یا به نحو تنزّل از عالم بالا به عالم پایینتر ؛ یا به نحو عروج از عالم پایین به عالم بالا.
4. به فرض که معدوم نمودن روح ممکن باشد ؛ باز خداوند متعال ، آن را معدوم نمی کند ؛ چون لازمه این امر این است که خلقت روح بیهوده و لغو باشد ؛ و خداوند متعال حکیم است ؛ و حکیم کار لغو و بیهوده انجام نمی دهد. اگر بنا بود که خداوند متعال ، روح را بعد از مدتی عذاب در جهنم ، یا لذّت در بهشت ، معدوم سازد ، در آن صورت تفاوتی بین مؤمن و کافر نبود ؛ چون حقیقت عذاب ، امر عدمی است ؛ یعنی هر عذابی ریشه در یک نقص و عدم دارد ؛ لذا بزرگترین عذابها ، این است که انسان معدوم محض شود ؛ و عظمت این عذاب به اندازه ای است که هیچ لذتی در کنار آن ، لذت محسوب نمی شود ؛ و اساسا اگر کسی بداند که روزی معدوم محض خواهد شد ، از هیچ خوشی ، لذت نمی برد ؛ بنا بر این ، عدم بقاء روح و عدم ابدیت روح ، مساوی است با عذاب دائمی برای همه انسانها ، اعم ّ از نیک و بد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3855
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت