تصرفات ارواح | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تصرفات ارواح
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تصرفات ارواح
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
روح
,
تصرفات روح
,
موت
سوال:
آیا وجود ارواح سرگردان يک موضوع تخيلي است؟ يعني ارواحي که پس از گذشت ساليان مديد هنوز هم به دنبال انجام اموراتي هستند که در دنيا عهده دار آن بوده اند ؟ در موارد بسياري پديده احضار روح و يا حضور ارواح را ديده و شنيده ام . پس شما را به خدا نگوييد که اينها خزعبلات و دستمايه فيلم هاي ترسناک هاليودي است.
پاسخ تفصیلی:
اصل رفت و آمد ارواح به عالم دنیا طبق روایات اهل بیت (ع) امری مسلّم است. لکن آنچه از روایات استفاده می شود این است که ارواح بدون اذن الهی نمی توانند به عالم دنیا رفت و آمد داشته باشند. همچنین از نظر عقلی و نقلی شکی در این نیست که ارواح اگر از جانب خداوند متعال اذن داشته باشند می توانند کارهایی را در دنیا انجام دهند ؛ چون ارواح اموری مجرّدند ؛ و امور مجرّد می توانند در امور مادّی تصرّف نمایند. امّا با این اعمال ، استکمالی برای آن ارواح حاصل نمی شود ؛
بنا بر این اگر ارواح اجازه دخالت در امور دنیا را داشته باشند می توانند در امور دنیا تصرّف کنند. و شواهد نقلی و گزارشات افراد ثقه حاکی است که برخی ارواح به تناسب درجاتشان چنین اجازه ای را می یابند.
انسانها بعد از مرگ وارد عالمی می شوند به نام عالم برزخ ؛ که عالمی است غیر مادّی ، لذا از حرکت (خروج تدریجی از قوّه به فعلیّت ) و زمان و انفعال در آن خبری نیست. امّا برخی از آثار عالم مادّه ، مثل رنگ ، شکل و مقدار در آن موجود است. موجودات این عالم ، شباهت زیادی به موجوداتی دارند که انسان در خواب می بیند. انسان در این عالم ، هم دارای روح است هم دارای بدن ، لکن بدن او مادّی نیست. بلکه بدنی شبح مانند است. در این عالم ، هیچ کس بی کار و رها نیست ، بلکه همه انسانها مشغول کار خودند,امّا این اعمال ظهور ملکات خود شخصند , و این روند تا ابد ادامه دارد. کسی هم که در دنیا اهل عبادت بوده در برزخ دائماً در حال عبادت حق تعالی است ، امّا نه از باب تکلیف ؛ بلکه دم به دم حقیقت عبادت او برایش تازه می شود. اگر کسی در دنیا دوست داشته که قرآن را بخواند ولی توان خواندن نداشته ، در عالم برزخ ، نیّت و خواست قلبی او آشکار می شود ؛ و به خواسته خود می رسد و از حقایق قرآن دم به دم سیراب می شود؛ در روایت است که به او گفته می شود اقراء و ارق ( بخوان و بالا برو) . اهل جهنّم نیز دائماً با ملکات زشت خود محشورند و جز امور شرّ و عذاب آور را نمی توانند اراده کنند.
البته در عالم برزخ سه روزنه امید برای یک نحوه تکامل وجود دارد. یکی ، از راه اعمال و آثاری که شخص در دنیا از خود به جا گذاشته است و دومی در اثر عذاب پالايش دهنده ؛ و سومی از راه فضل بی پایان الهی. اگر کسی در دنیا کار خیری انجام داده و هنوز اثر آن کار خیر در دنیا باقی است ، نتیجه آن به صاحب عمل می رسد. همچنین اگر کسی کار شرّی کرده که اثر آن در دنیا باقی است باز اثر آن هم در برزخ به او می رسد. حتّی برخی اندیشمندان گفته اند روح بعد از مرگ نیز با بقایای بدن خود در ارتباط است ، و چه بسا از این راه نیز یک نحوه تکامل در او حاصل شود. همچنین اهل جهنّم اگر کافر و مشرک نباشند ، در اثر عذاب برزخی پاک می شوند و فطرت مدفون شده آنها ظاهر می شود. و رفته رفته عذاب آنها کاهش یافته و در نهایت وارد بهشت می شوند. عدّه ای از اینها بعد از مدّتی عذاب در همان عالم برزخ ، اهل بهشت می شوند ؛ ولی عدّه ای دیگر سراسر برزخ را در عذابند ولی در آخرت اهل نجات می شوند. عدّه ای نیز بعد از مدّتی تحمل عذاب آخرت ، نجات پیدا می کنند. بنا به برخی روایات جز اندکی از مردم تا ابد در جهنّم نمی مانند.در خود بهشت نیز همچنان که قبلاً گفته شد دائماً ترقّی مراتب وجود دارد ؛ لکن به نحو تجدد امثال و راهیابی به باطن خود و باطن اعمال و عقائد خود. امّا راه سوم تکامل برزخی و آخرتی ، فضل خداست. خداوند متعال به خاطر رأفت و عطوفت ذاتی خود ، اثرات بسیاری از معاصی را از اهل جهنّم بر می دارد تا بتوانند به فطرت خود باز گردند و در نهایت از جهنّم رها شده و اهل بهشت شوند. شفاعت ، شافعین نیز یکی از ظهورات این تفضّل الهی است. به اهل بهشت نیز درجاتی بیشتر از آنچه خود کسب نموده اند تفضّل می نماید. این تفضّل به سه صورت است ؛ صورت اوّل چنین است که خداوند متعال اعمال خیر را زاینده قرار داده است ؛ به نحوی که هر عمل خیری چند برابر می شود ؛ و در برخی مواقع بی نهایت برابر می شود.خداوند متعال می فرماید: « هر كس كار نيكى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر كس كار بدى انجام دهد، جز بمانند آن ، كيفر نخواهد ديد؛ و ستمى بر آنها نخواهد شد.»(الأنعام/160 ) از این آیه شریفه استفاده می شود که هر عملی حدّاقل ده برابر می شود. صورت دوم ، آن است که خدا افزون برزایندگی خود عمل ، برخی اعمال را به گونه ای قرار داده است که اگر در وجود کسی راه یابند باعث می شوند که وجود خود شخص ، شروع به باروری کند. و راه سوم این است که خداوند متعال ، برای دارندگان برخی اعمال ، درجاتی نیز خود عنایت می کند. خداوند متعال می فرماید:« كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مىكنند، [خود آن افراد ] همانند بذرى هستند كه هفت خوشه بروياند ؛ كه در هر خوشه ، يكصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را براى هر كس بخواهد ، دو يا چند برابر مىكند ؛ و خدا(از نظر قدرت و رحمت،) وسيع، و(به همه چيز) داناست. »(البقرة/261)
امّا بعد از مرگ کجا باید رفت ؟ از روایات اهل بیت (ع) استفاده می شود که بعد از مرگ کسی را به حال خود نمی گذارند که هر جا خواست برود. بلکه بعد از مردن مامورین الهی شخص را تحویل می گیرند و هر کسی را به جایگاه لایق خود در برزخ منتقل می کنند. در آن عالم ، لازم نیست کسی خود مسیری را در پیش گیرد. مسیر هر کسی در آن عالم از قبل مشخّص است. هر کسی در آن عالم دقیقاً همان راهی را می رود که در دنیا رفته است. اگر در دنیا به راه رشد و سعادت رفته است در آن عالم نیز رهسپار همان راه می شود . و اگر در دنیا راه پستی و شقاوت را پیش گرفته است در آن عالم نیز همان راه را می پیماید. در آن عالم چنین نیست که هر کس هر جا خواست بتواند برود. جایگاه و مسیر برزخی هر کسی در همین دنیا توسط خود او ترسیم شده است ؛ و محال است کسی بتواند از این مسیر و جایگاه خودساخته یک گام بیرون نهد. هر کس در این دنیا ، رهبری هر کسی را پذیرفته و از پس او رفته است ، در آن عالم نیز از پی او روان خواهد شد. خدواند متعال می فرماید: «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِم ـــ روز قیامت روزی است که در آن روز هر گروهی را با پیشوایشان می خوانیم »( اسراء/71)
همچنین باید توجّه نمود که در عالم برزخ مکان و حرکت به آن معنایی که در عالم مادّه وجود دارد ، موجود نیست. لذا در عالم برزخ کسی دارای مکان و جای خاصّی نیست بلکه هر کسی مکانت و جایگاه خاصّی دارد. یعنی هر کسی در رتبه وجودی خاصّ خود قرار می گیرد .
در خاتمه گفتنی است که جنّها موجوداتی مادّی و غیر مرئی هستند. باید توجّه داشت که نامرئی بودن به معنی غیر مادّی بودن نیست. بسیاری از امور مادّی هستند که دیده نمی شوند ولی مادّی هستند. جنّها از آتش آفریده شده اند و آتش امری مادّی است. و چیزی که از مادّه خلق شده نمی تواند غیر مادّی باشد. همچنین طبق آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) ، جنّها موجوداتی مکلّفند و تولید مثل و مرگ داشته و غذا تناول می کنند. و اینها همه مشخّصات موجود مادّی است.ار آنچه گذشت روشن مي شود كه وجود ارواح سرگردان معناي محصلي ندارد و مغاير آيات صريح قرآن است كه مرگ را توفي يعني دريافت كامل انسان توسط ماموران الهي مي داند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3833
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت