مظهريت امامان(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مظهريت امامان(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مظهريت امامان(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ویژگی های امام
,
مظهریت امامان
سوال:
در دروس علامه حسن زاده هست كه انسان كامل مثل امامان معصوم(ع) صفات خدا را از خود بروز مي دهند، اين همان كفر و شركي نيست كه شيعه بدان متهم اند؟
پاسخ تفصیلی:
آنان که شیعه یا عرفا و فلاسفه را در این باره متّهم به شرک می کنند می گویند: اینها قائل به خالقیّت و ربوبیّت برخی انسان بوده آنها را شریک خدا در خالقیّت و ربوبیّت قرار می دهند. امّا اگر کسی مدّعی شود انسان کامل به اذن خدا و در طول اراده حکیمانه او مرتبه ای از خالقیّت و ربوبیّت دارد نمی توان او را متّهم به شرک نمود ، چرا که این جزء قطعیّات اسلامی بوده ، انکار آن انکار قرآن کریم است.
اگر کسی مدّعی شود که خدا انسانهایی را آفریده و آنها را خالق و ربّ عالم قرار داده است تا به اختیار و اراده ی مستقلّ خود دست به خلقت و ربوبیّت بزنند یقیناً چنین کسی مشرک است امّا علّامه بزرگوار آیةالله حسن زاده ی آملی و همفکران ایشان از عرفا و حکمای اسلامی هیچگاه چنین باوری نداشته و ندارند ؛ بر خلاف جهّال صوفیّه و دراویش و برخی شیخیّه و امثال آنها که مشابه چنین عقیده ای را دارا هستند. امّا متّهم کنندگان شیعه و حکما و عرفای راستین ، ظاهراً تنها تفسیری که از این سخن در ذهنشان دارند همین تفسیر شرک آلود است. آنچه امثال حضرت آیة الله حسن زاده آملی ـ ایّده الله ـ به آن معتقدند این است که به حکم آیات 171 نساء و 30 و 31 بقره و 26ص و 10 فتح و 4 نجم و 49 آل عمران و ... ، انسانهای کامل ، مظهر اسماء خدا ، کلمه ی او ، روح خدایی ، جلوه های زبان خدا و دست قدرت او هستند. به تعبیر دیگر انسان کامل ، مجلی و مجرای اراده ، قدرت ،خالقیّت و ربوبیّت خداوند متعال است ؛ یعنی قدرت و خالقیّت و ربوبیّت خدا در وجود آنها و از مجرای وجود آنها در عالم به ظهور می رسد ؛ و به تعبیر متکلّمین ، این بزرگواران خالقیّت یا ربوبیّت أذنی دارند. لذا حضرت عیسی(ع) فرمود: «أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ في بُيُوتِكُمْ إِنَّ في ذلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ : من از گِل، چيزى به شكل پرنده مىسازم؛ سپس در آن مىدمم و به فرمان خدا، پرندهاى مىگردد. و به اذن خدا، كورِ مادرزاد و مبتلايان به برص (پيسى) را بهبودى مىبخشم؛ و مردگان را به اذن خدا زنده مىكنم؛ و از آنچه مىخوريد، و در خانههاى خود ذخيره مىكنيد، به شما خبر مىدهم؛ مسلماً در اينها، نشانهاى براى شماست، اگر ايمان داشته باشيد.»(آلعمران:49)
البته باید توجّه داشت که مراد از اذن الهی ، صرفاً اجازه دادن عرفی نیست بلکه مقصود ، اذن تکوینی است ؛ یعنی این بزرگواران به اراده حکیمانه الهی واسطه ی فیض خدا بوده و در سلسله علل طولی موجودات قرار دارند ، همانگونه که به حکم آیاتی چون 5 نازعات و 11 سجده ، فرشتگان در سلسله علل طولی برخی موجودات قرار داشته مدبّر برخی امورند. مثلاً حضرت عزرائیل (ع) مجلی و مجرای ظهور اسم الممیت است ؛ یعنی ممیت بودن خدا از طریق وجود آن بزرگوار به ظهور می رسد ؛ یا حضرت میکائیل (ع) مظهر اسم الرّزاق است لذا اوست که به اذن الهی روزی می دهد ؛ یعنی خدا روزی موجودات را از مجرای وجود این بزرگوار می رساند.
آنچه امثال علّامه ی بزرگوار حسن زاده ی آملی به آن عقیده دارند همین معناست که نه تنها شرک نیست بلکه اعتقاد به آن ، از این جهت که مبتنی بر اصل ضروری علّیّت و سخن وحی است به حکم عقل و وحی ضروری است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3821
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت