عينيت صفات - مظهريت مخلوقات - سعه وجودي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عينيت صفات - مظهريت مخلوقات - سعه وجودي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عينيت صفات - مظهريت مخلوقات - سعه وجودي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اسم عینی
,
عینیت اسماء الله با ذات
,
اسماء و صفات الهی
,
صفات خدا
سوال:
گفته مي شود، عالم و سميع و حي و … همه يكي است (خدا) و هر موجودي به اندازه سعه وجودي خود، از سميع و حي و … حكايت مي كند. اولا در صورت امكان اين مطلب را برايم شرح بدهيد و ثانيا مقصود از سعه در مطالب پيش گفته، چيست؟
پاسخ تفصیلی:
در مورد عینیّت اسماء و صفات ذاتی خدا ، با ذات حق تعالی خلاصه آن ، این است که حقیقت همه اسماء و صفات ذاتی خدا عین هم و همه عین ذات خدا هستند. و تفاوت آنها مفهومی است.
همچنین در نامه فوق الذکر گفته شد که مخلوقات ، فعل خدا و ظهور اسماء و صفات حق تعالی هستند. و گفته شد که نسبت مخلوقات به خدا و اراده او مثل نسبت صور ذهنی به انسان و اراده اوست. سوال فعلی حضرت عالی نیز در قالب همین مثال قابل توضیح است. صور ذهنی انسان ، از نظر وجودی ، همه در یک سطح نیستند. برخی از این صور ، از حیث وجودی ضعیفتر بوده و دارای حدود و قیود بیشتری هستند ، ولی برخی دیگر از حیث وجودی قویتر بوده و از حدود و قیود کمتری برخوردارند. برای مثال صورت ذهنی یک سیب قرمز با اندازه و شکل مشخص ، ضعیفتر از صورت کلّی سیب است. صورت یک سیب مشخص ، یک صورت خیالی است که رنگ و اندازه و شکل مشخصی دارد که حدود آن هستند. لذا این صورت در عالم خارج نمی تواند بر هر سیبی منطبق شود ؛ امّا صورت کلّی سیب ، یک صورت عقلی است که نه رنگ مشخصی دارد و نه شکل و اندازه مشخصی ؛ لذا این صورت کلّی می تواند در عالم خارج ، بر هر سیبی منطبق شود. لذا گفته می شود سعه وجودی صورت عقلی سیب از سعه وجودی صورت خیالی سیب خاصّ ، بیشتر است. یعنی صورت عقلی سیب از نظر وجودی شدیدتر و قویتر بوده و همه سیبهای عالم را زیر چتر خود دارد. ولی صورت خیالی یک سیب خاصّ ، تنها یک سیب یا طیف خاصّی از سیبهای هم شکل و هم اندازه و هم رنگ را شامل می شود. حال با توجّه به این که صور ذهنی ، ظهور اراده و قوّه خلّاقه انسان هستند ، می توان گفت که صورت خیالی یک سیب خاصّ ، به اندازه سعه وجودی خودش اراده انسان را نشان می دهد و صورت عقلی سیب ، نیز به اندازه خود نمایانگر اراده انسان است. و روشن است که مظهریت صورت عقلی سیب نسبت به اراده انسان بسیار قویتر است. چون خود همان صورت خیالی سیب خاصّ نیز زیر چتر صورت کلّی سیب است. یعنی صورت عقلی سیب بر تمام سیبهای عالم و از جمله بر سیبهایی که صورت خیالی سیب خاصّ بر آنها منطبق است صدق می کند.
در مورد اسماء و صفات حق تعالی نیز همین مطلب صادق است. یعنی هر چه شدّت وجودی مخلوقی قویتر و مرتبه وجودی او بالاتر باشد ، احاطه وجودی او بر دیگر موجودات بیشتر بوده و مظهریّت او برای اسماء و صفات الهی قویتر خواهد شد. بر این اساس ، مظهریت گیاهان نسبت به اسماء حق تعالی قویتر از موجودات غیر زنده ، و مظهریت حیوانات قویتر از گیاهان و مظریت انسان قویتر از حیوانات است. همچنین مظهریت عالم ملکوت قویتر از عالم مادّه و مظهریّت عالم جبروت قویتر از عالم ملکوت است. چرا که عالم ملکوت از نظر وجودی محیط بر عالم مادّه است ؛ و هر چه در عالم مادّه است صورت کاملتر آن به دور از قید زمان و مکان در عالم ملکوت نیز موجود است . و هر چه در عالم ملکوت است ، صورت کاملتر آن بدون رنگ و شکل و مقدار در عالم جبروت حضور دارد. و سعه وجودی انسان کامل مافوق همه عوالم است. چون انسان کامل احاطه وجودی بر همه عوالم وجود داشته و جلوه تمام نمای اسماء حق تعالی است. لذا جامه خلیفة الله اعظم تنها شایسته اوست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3808
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت