محدوديت جهان ماده | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
محدوديت جهان ماده
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
محدوديت جهان ماده
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
ماده عالم
سوال:
آيا از منظر مادي انتها و پاياني از نظر فيزيکي (مسافت) در جهان هستي وجود دارد؟ از نگاه دين چطور؟
پاسخ تفصیلی:
از نظر مادي و فيزيکي جهان را نهايتي نيست و امري نامحدود است ؛ خواه شما به سوي کوچکترين اجزا حرکت کنيد و سعني نماييد تا جسم را تجزيه و تقسيم نماييد - از آن رو که جسم است و بعد و طول وعرض دارد قابل تقسيم به دو بخش است - و خواه شما به سمت دورترين مکانها حرکت کنيد چراکه براساس فيزيک انيشتن شما با حرکت به سوي جلو در واقع مکان و فضا را ايجاد مي کنيد مثلا اگر شما بر بام دنيا و آخرين نقطه جهان بايستيد آنگاه که دستتان به آن سو دراز کنيد مکان و فضا را ايجاد کرده ايد چون مکان همان امري است که جسم را در بر مي گيرد. اما همين جهان که از نظر فيزيکي نامحدود است از نظر وجودي امري محدود است و دين هم وقتي از محدوديت جهان سخن مي گويد منظورش اين است جهان آفرينش از جهت وجودي امري محدود است.در واقع جهان تجلي خدواند نامحدود است و تجلي امر نامحدود نبايد محدود باشد و از سوي ديگر در مقابل خالق خود قطعا امري محدود خواهد بود. هر چند مخلوقات خداوند تنها جهان مادي نيست و ما وقتي از عالم سخن مي گوييم منظور تمام مخلوقات و آفريده ها است اما همانطور که گفته شد خود جهان مادي نيز به سبب ويژگي مادي بودن و بعد داشتن اجزا آن امري نامحدود است يعني ما هيچ گاه نمي توانيم به جزئي دست يابيم که بعد نداشته باشد و قابل تقسيم به دو بخش نباشد هر چند ممکن است ما ابزار اين کار را نداشته باشيم.
به عبارت ديگر ، محدوديت ماده و جهان طبيعت به معناى آن نيست كه جهان تا يك جا امتداد دارد و از آن جا به بعد جهانى نيست. بلكه مقصود محدوديت از نظر مراتب و كمالات وجودى است. زيرا در نظام هستى موجودات داراى يك نظام طولى و مراتب تشكيكى مىباشند و جهان ماده در اين عرصه نازلترين رتبه وجودى را داراست و پس از آن عوالم ديگرى هستند البته نه در جاى ديگر بلكه محيط به همين جهان ولى داراى مرتبهاى والاتر و هرمرتبه كمالات افزونترى نسبت به مادون خود دارد. اما همه آنها ممكنالوجود و مفتقرالذات در برابر خداى تعالى هستند و تنها او كمال مطلق و هستى محض و صرف است. جهان هستي ظهور خداي متعال است و چون وجود خداوند بي نهايت است، ظهور او نيز بي نهايت خواهد بود و پاياني ندارد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3623
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت