خلقت امامان(ع) و جبر الهی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
خلقت امامان(ع) و جبر الهی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
خلقت امامان(ع) و جبر الهی
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
خلقت ایمه ع
,
جبر و اختیار(کلام)
,
جبر الهی
,
خلق ( ایجاد )
سوال:
آيا اين جمله خدا به پيامبر(ص) جبر را نشان نمي دهد: «اگر تو نبودي من افلاك را خلق نمي كردم و اگر علي نبود تو را خلق نمي كردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمي كردم.» پس خدا از اول مي دانسته كه چه كسي را مي خواهد امام و يا پيامبر بكند و همه چيز مشخص بوده است؟
پاسخ تفصیلی:
آفرينش و حديث «لولاك...»
روايت «لولاك لما خلقت الافلاك» در بحارالانوار(1) آمده است. در اين باره، يكى از سه معناى زيرشايان توجه است:
1. هدف از خلقت جهان، چيزى است كه جز با وجود پيامبرصلى الله عليه وآله تحقق نمىيابد. از ديدگاه قرآن، همه جهان براى انسان آفريده شده است: «خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً»(2). انسان نيز براى بندگى - كه تنها راه كمال و سعادت جاودان است - آفريده شده است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»(3). حقيقت عبادت خداوند و پويش راه كمال در ميان انسانها نيز محقق نمىشود؛ جز با هدايت پيامبران. از آنجا كه نبى اكرمصلى الله عليه وآله، پيام آور دين كامل الهى است، پس جز با وجود آن حضرت در ميان بندگان خدا، هدف آفرينش به طور كامل محقق نمىشود.
2. پيامبرصلى الله عليه وآله مىتواند تمام هدف از آفرينش جهان را در خود متجلّى كند و محقّق سازد؛ به طورى كه بدون او هدف از خلقت جهان محقق نمىشد؛ اگر چه ديگر انسانها هر يك به اندازه مرتبه كمالشان، آن هدف را به طور نسبى محقّق كردهاند. به عبارت ديگر هدف از خلقت انسان، رسيدن به حد اعلاى كمال امكانى است. اين هدف در مرتبه نهايى آن در اولياى خاص الهى و انسان كامل تحقّق مىيابد و انسان كامل؛ بلكه اكمل اولياى الهى پيامبرصلى الله عليه وآله است.
3. گفتيم پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله كسى است كه هدف از آفرينش جهان را به تمام و كمال در خود محقّق ساخته است؛ اما براى اينكه پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله بتواند در اين دنيا چنين كمالى را در خود محقّق سازد، بايد همه اين جهان آفريده مىشد و همه اين انسانها - چه مؤمن و چه كافر - خلق مىشدند تا پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله، مجال رشد و تكامل پيدا كند و قابليتهاى خود را در شرايط مختلف به فعليت رساند. انسانهاى ديگر نيز هر يك به اندازه مرتبه كمالشان، غرض از خلقتاند؛ يعنى، هر اندازه كمال آنان بيشتر باشد، به غرض اصلى از خلقت نزديكتراند و هر اندازه نقصان دارند، از آن دورتر.
سه معناى ياد شده با يكديگر قابل جمع است؛ خداوند، مىخواهد همه انسانها به كمال نهايى برسند و اين كمال، متوقّف بر اطاعت از دين الهى است و دين كامل و خاتم را پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله آورده است. از سوى ديگر هر انسانى، به اندازهاى كه به كمال مىرسد، هدف از خلقت را در خود محقّق ساخته و در كوتاهىها و نقصانهاى اختيارىاش، از هدف آفرينش دور شده است. پس وجود اين كمبودها، غرض اصلى نيست. هدف اصلى، كمال مخلوقات است و پيامبرصلى الله عليه وآله تجلّى كامل و پيشاهنگ آن است.
. از طرف ديگر امامان حافظ دين هستند و اگر پس از وفات پيامبرصلى الله عليه وآله، امامت نبود، دين پيامبرصلى الله عليه وآله به انحراف كشيده مىشد. به عبارت ديگر خداوند، دين خاتم را از طريق «امامت» حفظ مىكند و امامان - به جز حضرت علىعليه السلام - همه از فرزندان حضرت فاطمهعليها السلام هستند. اين مسئله چنان اهميت دارد كه امام زمان(عج) مىفرمايد: «دخت پيامبرصلى الله عليه وآله براى من سرمشقى نيكو است...»(7). بنابراين شايد از جهتى بتوان گفت: «اگر فاطمه نبود، امامان هم كه علت مبقيه دين هستند نبودند و دين باقى نمىماند و همچنين اگر حضرت فاطمهعليها السلام نبود، امام عصر(عج) پا به عرصه وجود نمىگذاشت؛ در حالى كه با وجود و ظهور حضرت است كه در نهايت هدف از آفرينش جهان و انسان محقق خواهد شد».از انچه گذشت شبهه جبراز بين ميرود زيرا جبر به معناي عدم اختياري بودن افعال انسانها است و اين روايت چنين مضموني ندارد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3366
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
1) بحار الانوار,ج 15، ص 28؛ ج 16، ص 406، و ج 57، ص 199.
2) بقره (2)، آيه .
3) ذاريات (51)، آيه .
4) مستدرك سفينه البحار، شيخ على النمازى، ج 3، ص 168 و 169.
5) همان، 167.
6) بحارالانوار، ج 74، ص 116.
7) همان، ج 53، ص 179 و 180
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت