علم امامان(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
علم امامان(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
علم امامان(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ویژگی های امام
,
علم ائمه علیهم السلام
,
علم امام علی(ع)
سوال:
لطفا بفرماييد حضرت علي(عليه السلام) که علمشان لدني بوده پس چه علومي را از پيامبر(صلي الله عليه و آله) ياد گرفته اند و فرق ايشان با مثلا امام جواد(عليه السلام) که در کودکي هيچ استادي نديدند چه بوده است؟
پاسخ تفصیلی:
در مورد علم امامان(ع) نكاتى را بايد مد نظر قرار داد:
يكم. پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در مسائل عادى، فردى و امور اجتماعى، موظّف به استفاده از علم عادى بودهاند. از اين رو همواره در اين گونه مسائل، از طرق معمولى تحقيق و كسب آگاهى نموده و بر اساس برآيندهاى آن عمل مىكردند.سر اين مسأله نيز آن است كه آنان الگوى بشريتاند و اگر در مسير زندگى و حركتهاى اجتماعى، راهى غير از اين بپويند، ديگر جنبه اسوه بودن خود را از دست خواهند داد و جهانيان به بهانه آنكه آنان با علم لدنى عمل مىكردهاند، از حركتهاى سازنده، انقلابى و اصلاحى باز خواهند ايستاد.
دوم. برخى بر اين عقيدهاند كه علم غيب براى پيامبر(ص) و امامان(ع) شأنى است؛ يعنى، چنان نيست كه همواره هر چيزى را بالفعل بدانند؛ بلكه اگر بخواهند از طريق غيبى بدانند، خواهند دانست و يا اگر خدا بخواهد، علم چيزى را در اختيار آنان قرار خواهد داد.
سوم. علم غيب گاهى به واقع محتوم و تغيير ناپذير تعلق مىگيرد. بنابراين بعضى از چيزهايى كه پيامبر(ص) و امامان(ع) از طريق غيبى مىدانند، همان چيزى است كه حتما واقع خواهد شد؛ مانند كسى كه از عمارت بسيار بلندى پرتاب گرديده و در بين راه مىداند كه به سرعت به زمين اصابت خواهد كرد. اين گونه آگاهى چيزى نيست كه با آن بتوان تغييرى ايجاد نمود و سرنوشت چيزى را تغيير داد.به عبارت ديگر، گاهى علم به صورت تعليقى و شرطى است؛ مثل اينكه انسان بداند اگر از منزل بيرون رود تصادف خواهد كرد. اين قضيهاى شرطى است و فرد ممكن است با بيرون نرفتن از منزل، خود را حفظ كند؛ ولى اگر بداند كه در روز معينى فلان حادثه براى او اتفاق خواهد افتاد و چيزى اختيارى در دگرونى آن دخيل نيست، آيا باز هم خواهد توانست از بروز آن جلوگيرى نمايد؟ علم ائمه(ع) به كيفيت مرگ خود مىتواند از اين نوع نيز تفسير شود.
نکته ديگر آن که بين علم لدني و علم معمولي و عادي تفاوت اساسي وجود دارد و آن اين که علم لدني معيار و ميزان تکليف نمي باشد، آن چه را که ائمه طاهرين(ع) در مسايل مختلف از جمله شهادت خود از اين قبيل بوده است؛ برعکس علم عادي و عمدي که زمينه اش براي همه مردم وجود دارد - معيار تکليف پذيري است که ائمه اطهار(ع) براساس همين علم گاهي به کاري دست مي زدند و گاهي از کارهايي پرهيز مي کردند (نظر علامه طباطبايي، نقل استاد جوادي آملي در درس تفسير).از نظر شيعه امام معصوم عليه السلام داناترين فرد زمانش است و به تمام احکام شريعت احاطه کامل دارد و بدون اينکه مکتب و کلاس و معلم معمولي ديده باشد. امام علي(ع) و امام جواد(ع) نيز از چنين علمي برخوردار بودند حال بايد ديد يک چنين علمي را چگونه به دست آورده بودند و منبع علم آن حضرت چه بود؟ و از کجا سرچشمه مي گيرد؟1. خداوند متعالسرمنشأ اصل علوم انبياء و ائمه عليهم السلام از علم لايزال و بي منتهاي الهي است. اين حقيقت را خود امام جواد عليه السلام اين گونه فرمود: « ... من جوادم من عالم به نسبهاي مردم در صلبها(ي پدران) هستم. من داناترين(مردم) به باطن و ظاهر شما و آنچه به سوي آن برمي گرديد، هستم، علمي که از طرف خالق همه مخلوقات بعد از فناء آسمانها و زمينها به ما عطا شده است»(اعلام الهدايه، المجمع العالمي اهل البيت(ع)، اول، 1422، ج11، ص31، مستدرک العوام، ج23، ص159)2. پيامبر و يا امام قبليهر چند علوم ائمه عليهم السلام به خدا منتهي مي شود ولي در روايات گاه مستقيما اين علم به خداوند نسبت داده شده است(که در روايت قبلي بيان شد) و گاه با پيامبر و يا امامان قبلي نسبت داده شده است.»راوي مي گويد: خدمت امام رضا(ع) عرض کردم: شما فرزند را دوست مي داري، دعا کن خداوند فرزندي روزي شما گرداند! حضرت فرمود: « به من يک فرزند روزي مي شود که او از من ارث مي برد.» سپس هنگامي که ابوجعفر(جواد الائمه عليه السلا) به دنيا آمد، حضرت از اول شب تا صبح با او سخن گفت و اين قضيه چندين شب ادامه داشت. راوي مي گويد: عرض کردم فدايت شوم! مردم قبل از فرزند(شما) داراي فرزندها شده اند، آيا همه را تعويذ(و دعا) کرده اي؟ فرمود: « واي بر تو اين تعويذ نيست بلکه فقط علم فراوان را به او انتقال دادم(بسان مرغي که به جوجه خود دانه مي دهد).(اعلام الهدايه، همان، ج11، ص31؛ اثبات الوصيه، مسعودي، ص210) و درباره علم علي عليه السلام خود آن حضرت فرمود: «رسول خدا هزار باب علم به من آموخت و از هر بابي هزار باب باز شد، سپس(يک ميليون) و هزار هزار در علم بر من باز شد تا آنجا که گذشته و آينده را تا قيامت متوجه شدم ... »(اصول کافي، کليني، ج1، ص239، سليمان قندوزي، ينابيع الموده، ج1، ص75) اين تعليم، تعليم عادي و به صورت مدرسه اي و کلاسي و يا دانشگاهي نبوده بلکه از راه اشراق و تنوير باطن بوده است.(بدايه المعارف، محمدرضا مظفر، شرح محسن خرازي، جامعه مدرسين قم، ج1، ص46)منبع سوم: براي علم امامان از جمله امام علي عليه السلام و امام جواد عليه السلام( که در واقع به همان منبع اول بر مي گردد) روح القدس است که به امر الهي با آنها سخن مي گويد. امام باقر عليه السلام فرمود: «به درستي اوصياء( و امامان) محدث هستند و روح القدس با آنان سخن مي گويد، در حالي که او را نمي بينند.»(بحارالانوار، محمدباقر مجلسي، داراحياءالتراث، ج25، ص57، ح24)و همين طور از طريق الهامات واقعي و يا ديدن مصحف فاطمه زهرا(س) و ... به واقع علم پيدا مي کنند.تمام راه هاي فوق جزء زير مجموعه هاي علم لدني و الهي است در نتيجه علم غير عادي امام علي عليه السلام و همين طور امام جواد(ع) هم علم لدني است منتهي اين علم لدني يا از طريق پيامبر و امام قبلي به آنها رسيده است و يا از راه سخن گفتن ملائکه و يا مستقيما از خداوند به آنها عنايت و الهام شده است. در اين جهت فرقي بين امام علي(ع) و امام جواد(ع) و ما بقي امامان نيست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3079
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت