حشر حيوانات و كودكان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حشر حيوانات و كودكان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حشر حيوانات و كودكان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
حشر کودکان
,
عالم قیامت
,
حشر حیوانات
سوال:
عاقبت افراد ديوانه يا کودکان پس از مرگ چگونه است؟ آيا حيوانات هم پس از مرگ دوباره در قيامت زنده خواهند شد؟
پاسخ تفصیلی:
خداوند رحمان و رحيم است و بهشت از يك سو به عمل انسان، و از ديگر سو به عطا و عنايت پروردگار بستگى دارد و اگرعطاى او نبود عمل هيچ كس بر او سود نمىبخشيد.البته درجات بهشت با يكديگر برابر نيست و مرتبه كسانى كه با عمرى مجاهدت به آن واصل شدهاند با كودكان يكسان نيست.
اما راجع به کودکانی که والدين ايشان مسلمان باشند روايات دلالت بر اين می کند که ايشان از جهت اعتقادی ملحق به والدين می شود وحکم مسلمان بر او جاری می شود ، وچون هنوز مکلّف نشده،واز او گناهی سر نزده واز دنيا رفته وارد بهشت، خواهند شد. راجع به اطفال کفار ومشرکين در کتاب توحيد ص : 391 چنين آمده:
سألت رسول الله صلّی الله عليه وآله فقلت: أخبرني أيعذب الله عز و جل خلقا بلاحجة؟ فقال:« معاذ الله، قلت: فأولاد المشركين في الجنة أم في النار؟ فقال: الله تبارك و تعالى أولى بهم إنه إذا كان يوم القيامة و جمع الله عز و جل الخلائق لفصل القضاء يأتي بأولاد المشركين، فيقول لهم عبيدي و إمائي من ربكم؟ و ما دينكم ؟و ما أعمالكم؟ قال: فيقولون اللهم ربنا...»
خلاصة ترجمه چنين است : از رسول خدا سؤال می شود ؛ آيا خدا وند کسی را در روز قيامت بدون دليل عذاب می کند؟ حضرت می فرمايند: خير، سؤال می شود اولاد مشرکين در قيامت به کجا می روند؟ حضرت می فرمايند:خداوند به اعمال ايشان داناتر است ؛ولکن برای آنکه حجت بر ايشان هم تمام شود، از اين افراد نيز آزمايشات وامتحاناتی می گيرد وکسانی که در اين امتحانات پيروز شوند وارد بهشت می شوند.
واما راجع به حيوانات:
بر اساس آنچه از آيات قرآنى استنتاج مىشود حيوانات نيز مانند همه موجودات و همه ذرّات وجود، به سوى معاد در حركت بوده و همگام با همه نظام وجود و به عنوان قطعهاى از نظام هستى، در سير و حركتاند و حركت و سير آنها هم به آن جايى كه همه حركتها منتهى خواهد شد، منتهى مىگردد. حيوانات هم مانند هر موجود ديگرى، داراى جهاز خاص وجودى بوده و داراى مسيرها و طريقهاى مختلف و متنوع و در عين حال حساب شده و منظم مىباشند.
و آنها نيز مانند هر موجود ديگرى، طبق راه و مسيرى كه در پيش دارند ودر پيش مىگيرند؛ به نقطهاى كه همه وجود به سوى آن در حركت است يعنى به سوى مبدأ متعال و روز معاد و قيامت در حركتاند و در آن روز، به نتيجه حركت خود و مسير و راهى كه در پيش دارند، خواهند رسيد. در قرآن كريم بعضى از آيات وجود دارد كه با صراحت به سير و حركت حيوانات و همه جنبندهها و پرندهها به سوى معاد و قيامت اشاره مىكند:
«وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ »الانعام (6)، آيه 38.
«نيست هيچ جنبندهاى در زمين و نيست هيچ پرندهاى كه با دو بال خود پرواز مىكند، مگر اينكه همه آنها مانند شما انسانها، امتها، هستند و ما در كتاب تكوين، چيزى را بىحساب به وجود نياوردهايم. و سپس همه اين جنبندهها و پرندهها، به سوى پروردگارشان محشور مىشوند».
اين آيه با صراحت كامل، همه جنبندهها و پرندهها را - كه شامل تمامى اصناف، انواع و طبقات حيوانات مىگردد - داراى اجتماعات و مقررات و نظم خاص حاكم در اجتماعات آنها و نيز شعور و اراده و همچنين حركت و سير به سوى معاد و به سوى مبدأ متعال مىداند و با وجود صراحت خاص اين آيه در حشر همه حيوانات؛( كه از جملة «ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ» بر مىآيد ) هيچ گونه شبهه و ترديدى، در اصل حركت حيوان به سوى معاد باقى نمىماند. قرآن همچنين مىفرمايد:
«وَ اِذا الوُحُوشُ حُشِرَت» تكوير (81)، آيه 5.
گرچه اين آيه دلالت خاصى دارد و دلالت بر حشر وحوش مىكند؛ اما براى متدبر اين حقيقت را مىرساند كه غير وحوش نيز محشور خواهند بود.
بنابراين وقتى مىگوييم همه موجودات، بدون استثنا - به مقتضاى آيات قرآنى - به سوى مبدأ متعال و به سوى معاد، برگشت نموده و حركت مىكنند و به مبدأ متعال مىرسند و نتيجه حركت خود را مىبينند؛ نبايد از اين جملات معناى ناصحيح برداشت نمود و چنين فكر كرد كه در روز قيامت، رسيدن موجودات به مبدأ متعال به يك معنى بوده و رسيدن موجودات به او معناى واحدى دارد؛ بلكه بايد توجه داشت كه رسيدن به مبدأ متعال در خصوص هر موجودى، به معناى خاصى است؛ مثلا رسيدن انسان به مبدأ متعال، با رسيدن موجودات ديگر به او فرق دارد. همچنين رسيدن هر موجودى، غير از رسيدن موجود ديگر است و نيز نتيجه حركت و راه و روش هر كدام از موجودات كه در معاد ظاهر مىگردد - نتيجه مخصوصى بوده و غير از نتيجه حركت و راه و روش موجود ديگرى است.بنابر اين:
در حيوانات نيز نوعى اختيار در سطح نازل وجود دارد؛ علاوه بر اين كه در ديدگاه قرآن، همه موجودات هستى، داراى شعوراند. بنابراين در صورتى كه حيوانات نيز در قيامت محشور شوند، به جهت اجراى عدالت در مورد آنها است؛ چون نظام هستى، بر پايه عدل است و بايد عدل كامل در همه موارد تحقق يابد. از سوى ديگر ممكن است حيوانات، مورد ستم انسانها قرار گرفته باشند كه در اين صورت، به عنوان مدعى در آن صحنه حاضر خواهند شد. براى آگاهى بيشتر ر.ك: 1- تفسير نمونه، ج 5، ص 220 2- ترجمه الميزان، ج 7، ص 102
اگر گفته شود: همه موجودات، به سوى نقطهاى كه «معاد» ناميده مىشود حركت مىكنند و همه در آن روز، نتايج حركتها را خواهند يافت و همه به مبدأ متعال خواهند رسيد، آيا اين چنين خواهيد فهميد كه نتيجهها يكى بوده و همه، به يك نحو به معناى واحد به او خواهند رسيد؟!
خيلىها هستند كه متأسفانه وقتى چنين مىشنوند، آن چنان فكر مىكنند و سپس با تعجب مىپرسند: آيا همه موجودات، مانند انسان به او مىرسند و همه موجودات مانند انسان، نتيجه و جزاى اعمالشان را مىبينند و به بهشت و جهنم مىروند؟ براى اطلاعات بيشتر ر.ك: شجاعى، محمد، معاد يا بازگشت به سوى خدا، ج 1، ص 53 - 69
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4432
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت