انكار امامت و کفر | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
انكار امامت و کفر
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
انكار امامت و کفر
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ضرورت امامت
,
انکار امامت
سوال:
اگر كسي منكر امامت در اصل دين باشد كافر هست؟ و به معناي ديگر آيا 97% مسلمانان روي زمين در صورت مثبت بودن نظريه كافرند؟
پاسخ تفصیلی:
عدم پذيرش امامت اميرالمومنين(ع) توسط اهل سنت - اعم از علما و عوام آنان - با وجود نصوص متواتر و معتبردينى علل متعددى دارد: كه به اختصار برخى از آنها را بيان مىنماييم:
1- ضعف آگاهى: بسيارى از اهل تسنن از نصوص صريح پيامبر اكرم(ص) پيرامون اميرالمومنين(ع) نا آگاهند و يابهتعبير ديگر با مكانيسمهايى آنان را ناآگاه گذاردهاند. شايد تصور شود كه اين عامل تنها در ميان غير اهل علم جارىاست در حالى كه چنين نيست. زيرا هرچند بيشتر مبتلايان به آن تودهها هستند ليكن اهل علم نيز مراتبى دارند وبسيارى از آنان از متون دست دوم و سوم استفاده مىكنند و چندان اهل تحقيق و كاوش نيستند. حقايق بسيارى برآنانپوشيده مىماند. اين روند با دو شيوه اعمال گرديده:
الف) به عنوان نمونه پس از رحلت پيامبر براى ناآگاه نگهداشتن تودهها پيرامون اميرالمومنين(ع) بدستور خليفهسخنان پيامبر ممنوع اعلام گرديد و در توجيه آن گفتند: قرآن ما را بس است! (حسبنا كتاب الله) اين جريان چنان باشدت دنبال شد كه بسيارى از منابع روايى را سوزاندند و راويان آن را تحت تعقيب و شكنجه قرار دادند تا از انتشار آنسخنان جلوگيرى به عمل آورند. (ر.ك: اجتهاد در مقابل نص «ترجمه الاجتهاد والنص» سيد شرف الدين)
ب) محمد بن جرير طبرى در تاريخ خود سخنان پيامبر را در جريان دعوت خويشاوندان (ليله الانذار) چنين نقلكرده «فانكم يوازرنى على هذا الامر على ان يكون اخى و وصيى و خليفتى فيكم» و چون سخن به اين صراحتپيرامون ولايت و وصايت امير مومنان او را ناخوشايند بود در تفسير خود آن را حذف كرده و بجايش آورده «كذا وكذا»سپس (ابن كثير) در تاريخ خود همين راه را پيموده و اين جريان در ديگر ادبيات تاريخى اهل تسنن تا زمان ما استمراريافته و حسنين هيكل (وزير اسبق فرهنگ مصر) در چاپهاى دوم و سوم كتاب «حياه محمد» سخنان پيامبر صل اللهعليه و آله در حمايت از حضرت على(ع) را از اين واقعه به كلى حذف كرده است.
2- جعل روايات گمراه كننده؛ اين روايات كه بر هزاران عدد بالغ مى شوند در تمام زمينههاى اعتقادى و ديگرمسائل اهل سنت راه يافته اند؛ از جمله: روايات خداشناسى كيهان شناختى تاريخى پيامبر شناختى (مانند اتهاماتناروا نسبت به پيامبر) اتهامات نسبت به امير المومنين (از جمله آن حضرت را نعوذ بالله شرابخوار معرفى كردن) بالابردن شان عمر و او را از پيامبر بهتر و متدين تر و «فاروق اعظم» خواندن ابوبكر را «صديق اعظم» معرفى كردن و ...غالب اين روايات توسط «ابوهريره» و «سيف بن عمر تميمى» وضع گرديده است. همينقدر كافى است بدانيد كه نفراول حدود 5 هزار روايت جعلى در كتب اهل سنت دارد و نفردومى گوى سبقت را از همه ربوده و چنان در جعل وتعريف به پيش تاخته كه از «يكصدو پنجاه» نفر به عنوان صحابى پيامبر رواياتى نقل نموده كه اصلا وجود خارجىنداشتهاند و همه مخلوقات ذهن تحريفگر اويند و اسامى هيچ يك از آنان در كتب رجال و تراجم موجودنيست.
براى آشنايى دقيق با اين جريان ر.ك.به: - يكصد و پنجاه صحابى ساختگى 3-1 علامه سيد مرتضى عسكرى سيرى در صحيحين محمد صادقنجمى
3- عامل سياسى: جريانات حاكم در جهان اسلام همواره تشيع و مكتب اهل بيت را تحت فشار قرار دادهاند ازهمين رو فرصت مناسب و گستردهاى در اختيارآنان نبوده است تا بتوانند به صورت گسترده و همانند اهل سنت بهبيان دلايل و ديدگاههاى خود بپردازند از همين جهت مبانى مكتب شيعه به نحو شايسته توسعه نيافته است.
انكار امامت در صورتي كه از روي علم و آگاهي باشد موجب كفر است و در غير اين صورت كفر آور نيست و اهل سنت اغلبت نسبت به اين مسئله علم ندارند و دچار گمراهي هستند.
اگر انكار ضروريات اسلام توأم با علم به ضرورى بودن باشد موجب خارج شدن از دين مىشود و اگر توأم با علم نباشد باعث خروج از اسلام نمىگردد ، (استفتاآت جديد آيتالله مكارم، ج 2، ص 509).
اهل سنت امامت را از فروع دين دانسته و يک مقام ظاهري در حد رياست حکومت که تبعا مي تواند از سوي مردم برگزيده شود و نياز به تعيين از جانب خداوند و عصمت و مصونيت از خطا و گناه در آن لازم نيست مي دانند، لذا يکي از علماء اهل تسنن امامت را اينگونه معنا مي کند: «الامامه رئاسه عامه في امور الدين والدنيا خلافه عن النبي؛ امامت رياست و سرپرستي عمومي در امور دين و دنيا به عنوان جانشيني از پيامبر است» (شرح تجريد فاضل قوشجي، ص 472).
و ابن خلدون در مقدمه معروفش همين معنا را دنبال کرده (مقدمه ابن خلدون، ص 191).
اما به عقيده شيعه امامت چيزي فراتر از رياست و حکومت بر مردم است و تمام وظائف و خصايص انبياء (به جز دريافت وحي) براي امامان ثابت است و به همين دليل شرط عصمت در امام نيز لازم است و چون بجز خداوند متعال کسي از عصمت مطلق خبر ندارد انتصاب و تعينش بايد از جانب خداوندباشد و جزء اصول دين محسوب مي شود.
علامه طباطبايي در اين زمينه مي فرمايد: شيعه از راه بحث و کنجکاوي ... به اين نتيجه مي رسد که از ناحيه پيامبر اکرم نص کافي در خصوص تعيين امام و جانشين پيغمبر رسيده است آيات و اخبار متواتر قطعي مانند آيه ولايت و حديث غدير و حديث سفينه و حديث ثقلين و حديث حق و حديث منزلت و حديث دعوت عشيره اقربين و غير اينها به اين معني دلالت دارند ولي نظر به پاره اي دواعي تأويل شده و سرپوش روي آنها گذاشته شده (شيعه در اسلام، ص 112).
جناب دکتر سيد عبدالرضا حجازي در کتاب اصول عقايد اسلامي پنجاه و پنج دليل بر حقانيت ادعاء شيعه در اين زمينه بيان مي کند (اصول عقايد اسلامي، ص 502 تا 527).
و مهمتر از آن عالم بزرگ علامه اميني در کتاب گرانسنگ 11 جلدي الغدير با استناد به منابع خود اهل سنت دعاوي شيعه را در اين زمينه به نحو کامل اثبات نموده که اين مسأله دامنه اي وسيع دارد که فقط بذکر اين نکته بسنده مي کنم که به گفته خود فخر رازي که از پيامبر اکرم(ص) نقل کرده امامتي که عدم شناخت آن موجب مي شود انسان به مرگ جاهليت يا نصرانيت يا يهوديت از دنيا برود يقينا مقامي والاتر از يک خلافت ظاهري و حکومت است که حتي معاويه ها و حجاج ابن يوسف ثقفي ها به آن رسيدند. ولي با اين حال اين سخن بدين معنا نيست که اماميه غالبشان خود را در مسأله امامت کافر بدانند بلکه آنها تمام فرق مسلمين را مسلمان مي شمارند و همچون يک برادر اسلامي به آنها نگاه مي کنند هر چند عقيده آنها را در مسأله امامت نمي پذيرند
به عبارت ديگر، دين اسلام مجموعهاى از آموزهها در سه بخش 1. عقايد 2. اخلاق 3. احكام (دستورات عملى) است شيعه و سنّى، در اصول عقايد، كه شرط مسلمانى است، يعنى توحيد و نبوت و معاد و همچنين در حقانيت قرآن كريم و كعبه به عنوان قبله واحد مسلمين و نيز در بسيارى از اصول اخلاقى و احكام، با هم اتفاق نظر دارند. اما در بسيارى از جزئيات و شاخههاى مسائل مربوط به هر سه بخش عقايد و اخلاق و به ويژه احكام فرعى شرعى مانند كيفيت اعمال عبادى و احكام عبادى و معاملات، اختلاف نظر و فتوا دارند. منشأ و ريشهى اين اختلاف نظرها و اختلاف فتاوا به يك اختلاف اساسى و بنيادين بر مىگردد، و آن مسأله «امامت و جانشينى پيامبر اكرم(ص) است. هم از نظر مفهوم امامت «شأن و جايگاه امام» و هم از نظر تعيين مصداق آن. از ديدگاه شيعه، نقش امام كه جانشينى پيامبر است، در دو ناحيه متجلى مىشود: 1. حكومت و ادارهى جامعه 2. مرجعيت دينى، يعنى تبيين و تفسير معصومانهى آموزههاى دين در سه بخش عقايد و اخلاق و احكام. بر همين اساس، امامت از ديدگاه شيعه منصبى الهى است و امام كسى است كه از سوى خداوند و بر زبان نبى اكرم، منصوب شده باشد. شيعيان با استناد به ادله متعدد از قرآن و عقل و سنت معتقدند كه على(ع) و يازده فرزند ايشان از سوى نبى اكرم به اين مقام منصوب شدهاند. بنابراين، پذيرش امامت ائمه معصومين(ع) از سوى شيعه تنها به معناى جانشينى آنان از نبى اكرم در مسأله حكومت و ادارهى جامعه نيست بلكه جلوهى مهم ديگرى نيز دارد و آن اينكه آنان، پس از نبى اكرم(ص) مهمترين منبع و مأخذ برخوردار از عصمت، براى كسب حقايق دينى و تعاليم اسلامىاند. اما اهل سنت كه خلافت و جانشينى پيامبر اكرم را در مسأله حكومت و ادارهى جامعه خلاصه مىكنند، به ترتيب به خلافت ابوبكر و عمر و عثمان و على(ع) معتقدند و در ناحيهى مرجعيت دينى و فراگيرى آموزههاى دينى به منابع ديگرى از جمله قول صحابه پيامبر و احكام ظنى عقل همچون قياس و استحسان پناه بردهاند. بنابراين، اگر در ناحيهى جزئيات مسائل اعتقادى، همچون صفات و افعال خداوند (عدل، تعدد و زائد بودن صفات بر ذات، جبر و تفويض)، صفات انبيا و ويژگىهاى معاد و به ويژه در ناحيه احكام شرعى همچون وضو و نماز و روزه و حج و... اختلاف نظر و فتوا ميان شيعه و اهل سنت وجود دارد، بدين جهت است كه شيعه به سخن و عمل امامان منصوب از ناحيه پيامبر اكرم استناد مىكنند، اما اهل سنت به قول صحابه و اجتهادات مبتنى بر قياس و استحسان و... عمل مىكنند. قابل ذكر است كه شيعه براى اثبات امامت على(ع) و يازده فرزندش، به ادله يقينى متعددى از جمله احاديث متواتر تمسك مىكند. مقصود از حديث متواتر اين است، كه يك سخن يا عمل نبى اكرم، توسط افراد بسيارى زيادى نقل شود، به گونهاى كه براى انسان يقين به صدور آن حاصل شود.
احاديث يوم الانذار، ثقلين، غدير خم، منزلت، مدينة العلم، از جمله احاديثى است كه به شكل متواتر توسط شيعه و سنّى نقل شده است و بر هر دو نقش و شأن على(ع) در جانشينى نبى اكرم(ص) دلالت مىكند. بر اين اساس، بسيارى از آموزهها و احكام شرعى كه ا هل سنت به آن معتقدند و بر پايه آن عمل مىكنند مستند نمىباشد و قهرا ممكن است به سبب ناسازگارى با حق و واقع، در جامعه قابل اجرا نباشد و با مشكل مواجه شود. براى آشنايى بيشتر و مستدلتر با مذهب شيعه و سنى ر.ك: شيعه در اسلام، علامه طباطبايى.
شما برادر عزيز را براي مطالعه بيشتر پيرامون اختلاف شيعه و سني و حقانيت مکتب تشيع به مطالعه کتاب هاي زير توصيه مي کنيم:
- ويژگي ها و ديدگاه هاي دو مکتب در اسلام، علامه سيد مرتضي عسکري، ترجمه ع.م.سردار نيا (ترجمه کتاب ارزشمند معالم المدرستين از علامه عسکري)
- نقش ائمه(ع) در احياي دين، علامه سيد مرتضي عسکري
- شيعه در اسلام، علامه طباطبايي
- راه يافته (ترجمه کتاب ثم اهتديت از محمد تيجاني سماوي)، ترجمه عباس جلالي يا سيد محمد جواد مهري
- شيعه پاسخ مي دهد، رضا حسيني نسب
- اجتهاد در مقابل نص، علامه سيد عبدالحسين شرف الدين، ترجمه علي دواني، کتابخانه بزرگ اسلامي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2906
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت