يكنواختي آخرت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
يكنواختي آخرت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
يكنواختي آخرت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
عالم قیامت
,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا)
سوال:
در مورد جهان آخرت اين که مي گويند انتها ندارد يعني چه؟ و آيا اين يكنواختي در آنجا كسالت آور نيست؟
پاسخ تفصیلی:
ابدي بودن آخرت مساوي با يکنواختي و کسالت آفريني نيست در جهان آخرت انسانها دو دسته هستند:
1. عده بسيار کمي که مخلد در آتشند. مسلما سراي آخرت براي آنها مطلوب نيست اما نه به خاطر يکنواختي اش، بلکه به خاطر آن که آخرت خود را به دست خود خراب نموده و نقطه مطلوبي در آن ايجاد نکرده و پيش نفرستاده اند.
2. گروه ديگري که يا از اول وارد بهشت شده و يا بالاخره پس از مراحلي وارد بهشت مي شوند و در نعمت جاويد و فناناپذير و بي منتهاي الهي به سر مي برند، براي اين گروه نيز هرگز دلزدکي امکاني ندارد زيرا فرق دنيا و آخرت
چنانچه ميان دنيا و عالم قيامت مشابهتهايى وجود دارد، تفاوتهايى نيز هست؛ درست مانند حيات افراد در عالم دنيا و زندگى طفل در رحم مادر، به طوري كه تفاوت دوره نه ماهه تا حدود نود ساله دارد. بعضى از تفاوتهاى دنيا و آخرت از اين قرار است:
1. ثبات و تغيير
در اين جهان حركت و تغيير هست؛ كودك، جوان مىگردد، كامل مىشود، به پيرى مىرسد و سپس مىميرد. در اين جهان نوها كهنه مىشوند و كهنهها از بين مىروند؛ ولى در جهان آخرت پيرى و كهنگى وجود ندارد و مرگى در كار نيست: آنجا جهان بقا و اينجا جهان فنا است. آنجا خانه ثبات و قرار و اينجا خانه زوال و فنا است.
2. زندگى خالص و ناخالص
در اين جهان مرگ و زندگى با هم آميخته است؛ هم حيوان است و هم جماد و هر كدام به ديگرى تبديل مىگردد؛ ولى در آخرت يكپارچه حيات است. زمين آخرت، جواهر و سنگ ريزههاى آن، درخت و ميوه آن، همگى حيات دارند. حتى آتش آنجا درك دارد؛ قرآن مىفرمايد: «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ»؛ عنكبوت (29)، آيه 64.؛ «همانا منحصراً خانه آخرت، خانهاى است كه زنده است». آخرت يك موجود زنده و يك حيوان جاندار است، حتى اعضا و جوارح انسان فهم و درك دارند و سخن مىگويند يس (36)، آيه 65 و فصلت (41)، آيه 21..
3. كشت و درو
دنيا خانه كشت و بذر پاشيدن است و آخرت جاى بهره بردارى و دروكردن است. امام علىعليه السلام فرمود: «امروز كار است و محاسبه نيست و فردا محاسبه است و كار و عمل نيست»؛ نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، خطبه 42، ص 94. و «اى بندگان خدا! هماكنون كه زبانها آزاد و بدنها سالم است و اعضا فرمان مىبرد و ميدان فعاليت باز است؛ بكوشيد»؛ همان، خطبه 196، ص 412..
بهشت و بهشتيان
ما در اين عالم تصور كامل و درستى از نعمتهاى بهشتى نداريم؛ آنچه هم مىدانيم، الفاظى است كه از قرآن و روايات شنيدهايم و براى ما به طور آشكار قابل درك نيست. به نمونههايى از اوصاف بهشت كه در قرآن آمده، فهرستوار اشاره مىكنيم:
1. همه با هم با صفا و صميميت زندگى مىكنند؛ هيچگونه دشمنى، حسادت و كينه وجود ندارد اعراف (7)، آيه 42..
2. در بهشت لغو، بيهودگى، دروغ، ناسزا، زخم زبان و... نيست مريم (19)، آيه 62 و واقعه (56)، آيه 23..
3. نسيم بهشتى بسيار مطبوع و دلربا و ملايم است، نه خورشيدى هست كه گرماى آن ناراحت كننده باشد و نه زمهريرى كه سرماى آن رنج دهد انسان (76)، آيه 13..
در وصف هواى بهشت همين بس كه قرآن 36 مرتبه فرموده: «باغهايى كه شاخههاى آن بر هم گردن نهاده و در پاى درختهايش نهرهاى آب زلال جارى است. درختهايى كه خشك شدن و فاسد گشتن و كهنه شدن ندارند و انواع و اقسام ميوه وجود دارد» واقعه (56)، آيات 28-31..
4. وسعت بهشت به مقدار پهنه آسمانها و زمين است آل عمران (3)، آيه 132.. براساس احاديث جايگاه سادهترين افراد بهشت، به قدرى بزرگ است كه هرگاه جن و انس بر او وارد شوند؛ جا و وسيله پذيرايى هست بحار الانوار، ج 8، ص 120.، بهشت نعمتهاى دائمى دارد، نه فصلى رعد (13)، آيه 35 و واقعه (56)، آيه 33.. در يك كلام بهشت و نعمتهاى آن، براى هيچكس قابل تصور نيست، نعمتهايى كه هيچ چشمى، نديده و هيچ گوشى نشنيده است سجده (32)، آيه 17.
.
با توجه به اين نكات، بايد گفت كه درست است كه انسان از يكنواختى ملول و خسته مىشود و طالب تجدد و تنوع است.
هر زمان نو صورتى و نو جمال تا ز نو ديدن فرد ميرد ملال
برخى گفتهاند: اين خصيصه ذاتى بشر است كه مشتاق چيزهايى است كه ندارد و داشتن و وصال، مدفن عشق و علاقه و خواستن است! اما نظر دقيقتر اين است كه اگر واقعاً چيزى مطلوب و محبوب غريزى و ذاتى و به خصوص فطرى انسان باشد، ممكن نيست كه وصال و رسيدن، او را سرد و افسرده كند.
نعمتهاى بهشتى همه مطابق خواستههاى ذاتى و فطرى انسان است؛ ازاينرو انسان هرگز از آن خسته و ملول نمىشود و هيچگاه تمناى تعويض و تبديل آن را نمىكند. همچون علاقه طفل به دامان مادر كه هيچگاه احساس خستگى نمىكند؛ بلكه نگران اين است كه مبادا مادر از او جدا شود. به همين جهت خداوند متعال در توصيف بهشت و بهشتيان مىفرمايد: «خالِدِينَ فِيها لا يَبْغُونَ عَنْها حِوَلاً»؛ كهف (18)، آيه 108.؛ «جاودانه در آن خواهند بود و از آنجا درخواست انتقال نمىكنند».
هر انسانى در حد توان و استعداد خودش، به تمام خواستهها و مطلوبهاى خويش مىرسد هنگامى كه به هدف اصلى رسيده، ديگر به دنبال هدف ديگر نمىگردد. علاوه بر اينكه بهشت، داراى مراتب و درجاتى است و هر انسانى متناسب با استعدادها و مطلوبهاى خويش و زمينههايى كه در دنيا فراهم كرده، از درجات و بهشتهاى گوناگون، بهرهمند مىشود. ازاينرو برخى در بهشت «رضوان»، گروهى در بهشت «فردوس» و عدهاى در بهشتهاى ديگر جاى مىگيرند. هر انسانى به تناسب ويژگىهاى اخلاقى و تلاشى كه در اين دنيا انجام داده، به مراتبى از بهشت و بهشتها دست خواهد يافت.
امام خمينىرحمه الله خطاب به رهروان نور و هدايت مىفرمايد: «بدان اى عزيز كه عزم و اراده قويه در آن عالَم، خيلى لازم است و... يكى از مراتب بهشت -كه از بهترين بهشتها است اراده و عزم است كه انسان تا داراى اراده نافذ و عزم قوى نباشد، داراى آن بهشت و مقام عالى نشود» شرح چهل حديث، ص 125، (مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى)..
بنا بر آنچه گفته شد، بهشت تنها جاى خوردن و آشاميدن و بهرهمندى از لذتهاى مشهور نزد عموم مردم نيست؛ بلكه كسانى كه در اين دنيا لذتهاى عمومى براى آنها جاذبه نداشته و با همت و تلاش، به دنبال دستيابى به مراتب علمى و معنوى بودهاند و يا با حفظ ايمان، در جهت اجراى طرحهاى عظيم، براى جامعه بشرى تلاش كردهاند؛ به طور يقين از بهشتها و مراتب بهشت بالاتر بهرهمند خواهند شد. هيچگونه ركود، سكون و خستگى براى آنها پيش نمىآيد و آنان تحقق آرزوهاى دست نيافته خود را به طور آسانتر و بدون مزاحمت در آنجا خواهند يافت.
حال ممكن است سؤال شود: آيا زندگى در بهشت خستگىآور نيست؟ انسان هر چه را نداشته باشد، وقتى به آن دست يافت، لذت مىبرد. اگر قرار باشد همه نعمتها را به بهترين صورت در يك زمان به انسان بدهند، آيا زندگى يكنواخت و ملالت آور نخواهد شد؟
در پاسخ به اين پرسش، نظر سه تن از انديشوران و دانشمندان بزرگ نقل مىشود:
1. شهيد مرتضى مطهرى
اگر آنچه كه در بهشت هست، از نوع آن چيزهايى است كه در دنيا است، مطلب از همين قرار است كه در سؤال آمده؛ يعنى، آنجا هم انسان دچار دلزدگى و خستگى خواهد شد. امّا در بهشت انسان به چيزى مىرسد كه عين خواسته نهايى او است و آن كمال مطلق است. به طورى كه بعد از آن كمالى نيست كه انسان در آرزوى مافوق آن باشد. قرآن هم ظاهراً براى همين نكته بوده است كه اين تعبير را درباره بهشت مىكند: «لايَبْغُونَ عَنْها حِوَلاً»؛ كهف (18)، آيه 108.؛ برعكس نعمتهاى دنيا -كه وقتى داشته باشد خسته و طالب تحول و تجدد مىشود اگر به انسان چيزى بدهيم كه ماوراى آن چيزى نيست و آن «همه چيز» باشد، ديگر خستگى معنا ندارد.
اينجا است كه اهل معرفت معتقدند: مطلوب واقعى انسان (يعنى آنچه كه در آرزوى انسان است) غير از غريزهها است. غريزه حساب ديگرى است؛ يك نيروى تقريباً مادّى و حيوانى است كه انسان را مىكشاند. آن چيزى كه به صورت هدف و ايده و كمال آرزو در انسان واقعاً وجود دارد، غير از خدا هيچ چيز نيست.
حافظ مىگويد:
روشن از پرتو رويت نظرى نيست كه نيست منت خاك درت بر بصرى نيست كه نيست
ناظر روى تو صاحب نظرانند آرى سرّ گيسوى تو در هيچ سرى نيست كه نيست
يا سعدى مىگويد:
به جهان خرّم از آنم كه جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم كه همه عالم از اوست
نه فلك راست مسلّم نه ملك را حاصل آنچه در سرّ سويداى بنى آدم از اوست
آنچه كه در سّر سويداى بنى آدم مىدانند، همين است كه او جز با خداى خودش با هيچجا پيوند واقعى ندارد؛ با هر چه پيوند داشته باشد، پيوندى است موقتى و مجازى، و روزى اين پيوند را خواهد بريد معاد،، ص 170 172..
2. آيت اللَّه جوادى آملى
ما اگر معناى ثبات را از سكون جدا كنيم و براى ما روشن شود كه به دارالقرار مىرسيم، اين سؤال براى ما مطرح نيست.
ما يك ساكن داريم و يك ثابت. مثلاً درختى اينجا ساكن است، امّا بالاخره از بين مىرود. امّا معادلات رياضى ثابت هستند و زمان ندارند. نه در مكان خاصى و نه در زمان خاصى قرار دارند. قضاياى رياضى نه در مكانى هستند كه بشوند متمكّن و نه تاريخ و زمان دارند كه بشوند متزّمن. اگر چيزى نه زماندار بود و نه مكاندار، ثابت است و نه ساكن. انسان هم كه به دار ثبات و دارالقرار مىرسد، خستگى و دلزدگى براى او معنا ندارد؛ زيرا آنچه ملالآور است، ركود و سكون است، نه ثبوت و لذت دائمى.
3. آيت اللَّه حسن زاده آملى
به فرموده خداى متعال: «لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها»؛ ق (50)، آيه 35.؛ «[در بهشت] براى آنان هر چه بخواهند حاضر است».
اين آيه و آيات مشابه، دلالت مىكند كه خواستههاى نفس در عالم آخرت، به انشاى (ايجاد) او است، بلكه همه لذّتها و رنجهاى او در آن عالَم، از مقوله فعلاند، نه اِنفعال.
لذّتهاى دنيوى همه از قبيل انفعالاند؛ يعنى، از خارج بر نفس وارد مىشوند و در وى اثر مىكنند. برخلاف لذتهاى آخرت كه از باب فعل و تأثير و انشاى نفساند. در روايت آمده است: فرشتگان بايد از اهل بهشت اجازه بگيرند تا بر آنان وارد شوند و بالاترين سلطنتها همين است كه اهل بهشت، هرچه اراده كننده، بشود.
آنچه ملالت و خستگى را به دنبال دارد، انفعال نفسانى است؛ نه فعل و تأثير و انشاي نفس و لذا در عالم آخرت، هيچگونه خستگى و مَلالتى وجود ندارد هزار و يك نكته، نكته 796 و 923..
در پايان گفتنى است: آن گاه آدمى از لذتى دلزده مىشود كه رفته رفته خسته شود و لذت او رو به كاهش باشد. اما اگر خستگى بر انسان عارض نشود و همچنان آدمى در اوج لذت باشد، احساس دلزدگى براى او پيش نمىآيد. و اين همان ويژگى نعمتهاى بهشت و لذتهاى بهشتيان است كه خداوند متعال به لطف و كرامت خود، به تمامى مؤمنان درستكار و بندگان دوستدارش نصيب مىفرمايد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2825
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت