حوادث زندگي و حکمت و مصلحت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حوادث زندگي و حکمت و مصلحت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حوادث زندگي و حکمت و مصلحت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
حکمت و مصلحت
,
فلسفه بلایا
,
قضا و قدر
سوال:
برخي هر حادثه تلخ و شيريني که برايشان پيش مي آيد به دنبال حکمت و مصلحت آن از طرف خداوند هستند آيا هر اتفاقي که در زندگي برايمان پيش مي آيد حکمت و مصلحتي دارد؟
پاسخ تفصیلی:
همانطور که هر پیشامدی در این عالم معلول علتی هست، خود نیز علت معلولی دیگر هست و هيچ واقعه اى بدون علت و منشأ و اثر تحقق پيدا نمىكند. اين واقعيت را اصول عقلى اثبات مىكند. از طرفی علم خدا بر همه امور و وقایع ریز و درشتی که در این عالم اتفاق می افتد، احاطه دارد. « وَ ما تسقُطُ من وَرَقةِ إلاّ یَعلمُها»: « هیچ برگی از درخت نمی افتد؛ مگر اینکه او می داند»(انعام / 59 ). علم خدا مثل علم انسان انفعالی نیست که بعد از وقوع حوادث ایجاد شود. بلکه خدای متعال قبل وقوع هر حادثه ای، از آن آگاه هست؛ حتی افتادن برگی از یک درخت و چه بسا علم او مؤثر در وقوع آن حادثه می باشد. لذا از پیش در هدفمندی حوادث تدبیر می کند. پس خدای حکیم که این عالم را خلق کرده، از خلقت ریز و درشت و کلی و جزئی این عالم فوائدی رو دنبال کرده است. از کرات و زمین و آسمان گرفته تا حشرات موذی و حتی موجودات ریز میکروسکبی، همگی هدفمند و به مقصود حکمتی خلق شده اند. چراکه خلقت بیهوده، با حکمت خدا سازگار نیست و خدای متعال، هیچ موجودی را به عبث نیافریده است.
همانطور که خلقت ریز و درشت این عالم بیهوده نیست، اداره آن نیز نمی تواند بدون حکمت و تدبیر انجام شود و حال که خدا این عالم را هدفمند خلق کرده، حتماً تدابیر مربوط به اداره عالم را نیز مطابق با هدف آن دنبال می کند و در خدائی خود، عالم را به حال خود وا نگذاشته است. اگر خدا برای هر پیشامدی حکمت و مصلحتی را دنبال نکند، هدف از خلقت را دنبال نکرده است و این امر و از حکمت و تدبیر خدا به دور است. ولی گاهی این حکمت و مصلحت، آشکار و در توان محاسبه ما هست و گاهی مخفی و از الطاف خفیه خدا هست.
لکن این موضوع با اختیار آدمی تضاد و تعارض ندارد. چراکه اگر خدای متعال به انسان اختیار داده، برای هر نوع عکس العمل او آثاری وضعی مقدر کرده است و این آثار وضعی، خود بر محور حکمتها و مصلحتهای خداوند قرار گرفته است. لذا در جریان علت و معلولها، انسان پس از خدای متعال سبب دوم پیشامدهای ناشی از خود بوده و نسبت بدان مسئول است. اما این پیشامدها طبق تقدیرات و تدبیرات خدای حکیم، آثاری وضعی به دنبال دارد. مثل دانش آموزی که در درس خواندن و یا درس نخواندن مختار است؛ اما این درس خواندن یا نخواندن، اثرش قبولی و یا مردودی اوست. با این حال اگر دانش آموز درس بخواند، درس خواندنش نتیجه علمی هست که معلم در اختیار او قرار داده؛ اما اگه درس نخواند، از علمی که معلم در اختیارش قرار داده، بهره نبرده است. اختیاراتی که خدای متعال به بشر داده هم همینطور هست. از این روست که قرآن می فرماید:« ما أصابَکَ من حَسَنةٍ فَمنَ الله وَ ما أصابَکَ من سَیّئةٍ فَمن نفسکَ»[ii]. یعنی:« اگر خیری به تو رسید، از سوی خداست و اگر بدی به تو رسید، از جانب خودت هست».
1- سوره أنعام، آیه 59
2- سوره نساء، آیه 79
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2765
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت