امامان دوازده گانه(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
امامان دوازده گانه(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
امامان دوازده گانه(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امامان دوازده گانه
,
امام شناسی
,
شیعه اثنی عشری
سوال:
به چه دليل امامان دوازده نفرند و امام آخر حضرت مهدى(عج) است؟
پاسخ تفصیلی:
راه اثبات امامان دوازده گانه تنها از طريق شيعه نيست. در كتابهاى روايى اهل سنت نيز به امامت دوازده گانه بعد از رسول خدا(ص) تصريح شده است.
براى روشن شدن مسأله به رواياتى از پيامبر اكرم(ص) - كه در كتابهاى اهل سنت در مورد ائمه اثنى عشر آمده است - اشاره مىشود.
1. «لا يزال امر الناس ماضياً ما وليهم ؛ صحيح مسلم به شرح نووى، ج 12، ص 202 ؛ نيز : الصواعق المحرقه، ص 18، و نيز : تاريخ الاسلام، سيوطى، ص 10. ؛ «كار مردم پيوسته مىگذرد تا آنكه دوازده مرد بر آنان فرمان برانند». «اثنا عشر رجلاً»
2. «انّ عدة الخلفاء بعدى عدة نقباء موسى» ؛ كنزالعمال، ح 14971. ؛ «شمار جانشينان من به تعداد نقباى موسى (12 نفر) است».
3. «لا يزال الدين قائماً حتى تقوم الساعة او يكون عليكم اثنا عشر خليفه كلهم من ؛ صحيح مسلم، ج 6، (كتاب الاماره ) ؛ صحيح بخارى، ج 4، ص 165 ؛ سنن ابى داود، ج 3، ص 106 ؛ مسند احمد بن حنبل، ج 5، ص 86 - 108 ؛ «تا وقتى كه دوازده خليفه و جانشين بر شما حكومت كنند، دين پيوسته برپا است...قريش»
4. «لاتزال هذه الائمة مستقيماً امرها... حتى يمضى منهم اثنا عشر خليفه كلهم من قريش...» ؛ منتخب كنزالعمال، ج 5، ص 338 ؛ مستدرك الصحيحين، ج 3، ص 617. ؛ «اين امر (دين اسلام ) به سر نمىآيد تا اينكه تا دوازده خليفه و جانشين را پشت سر گذارد...».
5. «بر اين امت دوازده خليفه حكومت خواهند كرد، به عدد نقباى بنىاسرائيل» ؛ منتخب كنز العمال.
6. امام على(ع) در توضيح انحصار امامت در قريش مىفرمايد: «ان الائمة من قريش فى هذا البطن من هاشم لا ؛ نهج البلاغه، خطبه 142. ؛ «امامان از قريش، تنها از نسل هاشم هستند و امامت بر غير آنان تصلح على سواهم...» شايسته نيست...».
ر.ك: الف. ينابيع الموده، ص 2 .44.
ب. البدايه و النهايه، ج 6، ص 3 .247.
پ. سنن ابن ماجه، ج 4، 4085 / 1367.
ت. مسند احمدبن حنبل، ج 5، ص 645 / 183.
كفاية الاثر، ص 23. (به نقل از موسوعه الامام علىبن ابيطالب، ج 2، ص 48 ). ، نظير اين روايات را - كه از اهل سنت در مورد تعداد ائمه (ع) وارد شده است - مىتوان در ساير منابع مطالعه كرد.ث. سنن ؛«الائمة بعدى اثنى عشر، تسعة من صلب الحسين و التاسع مهديهم». ؛ ابى داود، 107 / 4.
8. در روايت سفيانبن عيينه به نقل ينابيع المودة از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است: «همواره دين پايدار است تا آنكه قيامت به پا شود يا بر شما دوازده خليفه حكم رانند كه همهآنان از بنى هاشماند». ينابيع الموده، ج 3، باب 77.
9. امام الحرمين جوينى از ابن عباس از پيامبر(ص) نقل مىكند: «انا سيد النبيين و على ابن ابيطالب سيد الوصيين و ان اوصيايى بعدى اثنا عشر اولهم علىبن». ؛ فرائد المسطين، ج 2، ص 312. ؛ «من سرور پيامبرانم و على سرور اوصيا. اوصياى بعد از من دوازده نفرند، اولشان على است و ابيطالب «و آخرهم المهدىآخرشان مهدى».
10. ابن عباس از پيامبر(ص): «جانشينان و اوصياى من و حجتهاى خدا بر خلق پس از من دوازده نفرند، اولشان برادرم و آخرشان فرزند من است».
پرسيده شد: برادرتان كيست؟
فرمودند: علىبن ابيطالب.
پرسيده شد: فرزندتان كيست؟
فرمودند: مهدى، همان كسى كه زمين را پر از عدل و داد كند، همانگونه كه پر از ظلم و جور شده است.
روايات متعدد ديگرى در اين باب وجود دارد، بنگريد :
الف. السيد مرتضى العسكرى، معالم المدرستين، ج 1، ص 333 - 341، تهران : بعثت، چاپ دوم، 1406 ه.ق.
ب. السيد عبدالرحيم الموسوى، فى رحاب اهل البيت، الامامة والنص، المجمع العالمى لاهل البيت، بىجا، 1426 ه.ق الطبعة الثانيه.
بنابراين با نصوصى كه از پيامبر اكرم در مورد تعداد ائمه (ع) وارد شده و اهل سنت و شيعه آن را نقل كردهاند، حقانيت شيعه اثبات مىشود. اضافه بر آن در مورد امامت ائمه دوازده گانه - چه به صورت دسته جمعى و چه به صورت فرد به فرد - نصوص خاص وارد شده و هر يك از امامان، امام بعد از خود را معرفى كرده است.
براى آگاهى بيشتر بنگريد :
الف. امامان دوازده نفرند،
ب. منتخب الاثر فى الامام اثنى فى عشر.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2615
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت