علتهاى انكار معاد | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
علتهاى انكار معاد
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
علتهاى انكار معاد
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
انکار قیامت و معاد
,
انکار معاد
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
سوال:
علتهاى انكار معاد چيست؟
پاسخ تفصیلی:
معاد امرى فطرى است و همه انسانها با سرمايه اوليه «فطرت» متولد مىشوند. اما اين سرمايه نياز به تقويت و پشتيبانى دارد. قرآن كريم مىفرمايد: (قدافلح من زكيّها)؛ «هر كس نفس خود را پاك كرد، رستگار شد».شمس (91)، آيه 9؛ «زكى»؛ يعنى پاك كردن و رشد و نمو دادن.
يعنى نفس و فطرت سرمايه اوليه انسان است؛ اما به تنهايى كافى نيست.، تنها در صورتى كه زير سايه تعاليم الهى و پيامبران و اوليا و ائمه اطهار(ع) تربيت و پاك شود، شكوفا خواهد شد و آن موقع است كه نفس در جهت فطرتى كه در بطن آفرينش برايش معين شده است، سوق داده مىشود. چنين انسانى حقايق متعالى - خدا و عالم ابدى - را به حقايق ايمان درك مىكند و درك و شناخت او، تنها مبتنى بر استدلال و برهان نيست؛ بلكه مبتنى بر شهود، حضور و علماليقين است: (كلا لوتعلمون علماليقين لترونَ الجحيم) «چنان نيست، اگر علم يقين داشتيد، قطعاً جهنم را خواهيد ديد».تكاثر (102)، آيه 6-5 اين علم به مراتب بالاتر و يقينىتر از شناخت و معرفت عقلى است و هيچ جاى شك و شبهه سرگردانى و حيرانى در آن نيست.
اما در مقابل تزكيه نفس، برخى از مردمان با سوء اختيار خود، فطرت را زنده به گور مىكنند: (قد خاب من دسّيها)؛ «و آن كس كه نفس خود را آلوده كرد، نااميد و محروم گشته است».همان، آيه 10؛ «دسى»؛ يعنى چيزى را پنهانى داخل چيز ديگرى كردن و مدفون نمودن آن. - و مراد آيه شريفه اين است كه گروهى «نفس مُلْهَمه» را در غير آن جهتى كه فطرت آدمى اقتضا مىكند، سوق مىدهند. توضيح اينكه كمال نفس انسان به اين است كه برحسب فطرت، حركت كند و دين هم يعنى فطرت اين فطرت فقط با آراستگى به تزكيه نفس شكوفا مىشود. اما اگر كسى با سوء اختيار خود، نفس را با گناهان آلوده كرد، فطرت خود را زير خروارها خاك نفسانيت پنهان مىكند و اين را قرآن دسيسه مىنامد.
«تزكيه» به عمل باغبان دلسوزى مىماند كه درختان باغ را با دقت حرس مىكند و علفهاى هرز را از زير پاى آنها وجين مىكند تا درخت رشد طبيعى خود را بنمايد. «دسيسه» نيز به عمل كسى مىماند كه نه تنها هيچ توجهى به درختان باغ ندارد و علفهاى هرز را از پاى آنها نمىچيند و با اين كار باعث ضعيف شدن درختهاى باغ مىشود؛ بلكه خود نيز با ريختن آهك و امثال آن، به خشك شدن درختهاى باغ كمك مىكند. و انسانى كه فطرت خود را با غرايز و شهوات آلوده مىكند و باعث مىشود كه روزبهروز ضعيفتر شود، در حقيقت فطرت خود را زير پاى اغراض و شهوات خود مدفون و زندهبه گور مىكند و روى قبر فطرت، خانه هوس را بنا مىسازد.
چنين انسانى در دنيا، فقط دنبال هواى و هوس خود است و طبيعى است كه با تمامى حقايق متعالى - بخصوص توحيد و نبوت - و از همه بيشتر با قيامت و جهان پس از مرگ، مخالفت كند؛ زيرا اين معانى به انسان گوشزد مىكند كه زندگى آدمى، هدفمند است و او اجازه ندارد از اهداف خود تخطى كند. اما آن كه هوا مدار است، چاره را در پشت كردن به اين حقايق مىداند؛ زيرا تحت ولايت نفسانيت خود است و همه چيزها را براى خود مباح و حلال مىداند و حاضر نيست، هيچ قيد و بندى بر دستانش احساس كند.
به اين دليل قرآن كريم در موارد بسيارى، ايرادها و شبهات منكران خدا و قيامت و نبوت را نقل مىفرمايد و پس از پاسخگويى به اين شبهات، بيان مىدارد كه مشكل اساسى منكران اين معانى، عدم درك صحيح نيست؛ يعنى، آنان مشكل عدم علم ندارند؛ زيرا اگر مشكل عدم درك و فهم صحيح باشد، با چند استدلال و برهان حل خواهد شد؛ اما مشكل اصلى منكران، عملى است و آنها گرفتار شهوات نفسانىاند.
قرآن موضوع هوامدارى درباره قيامت و معاد را با بيانى رسا بيان مىفرمايد. در آيه سوره «قيامت» - پس از اينكه شبهه منكران معاد درباره حيات پس از مرگ را بازگو مىكند و در آيات 3 و 4 پاسخ مىدهد - مىفرمايد: (بل يريد الانسان ليفجر امامه)؛ «بلكه انسان مىخواهد جلويش باز باشد و تمام عمر را گناه كند»؛ يعنى، آنان شبهه علمى ندارند، بلكه لجاجت و شهوت عملى دارند. اين افراد مىخواهند ميدان عملشان و پيش روىشان باز باشد و چيزى جلودار آنان نباشد و معاد - كه همان روز سؤال و جواب است - جلوى آنها را مىگيرد و نمىگذارد كه هر كارى دلشان خواست، انجام دهند.
پس دليل تكذيب و انكار قيامت و زندگانى پس از مرگ، شك علمى نيست؛ بلكه شهوت عملى است. آنان قيامت را تكذيب مىكنند تا قيد و بندهاى ايمان دست و پايشان را نبندد و آزادانه و يله و رها همه چيز را مباح بدانند.الميزان، ج 20، ص 115
اين مسأله درباره اصل اعتقاد به خدا نيز مطرح است. پس دليل اصلى سرسختىهاى معاندان و منكران عالم غيب و حيات پس از مرگ، اباحهگرى آنان است. آنها در بند حاكميت هواهاى نفسانى، دچار مسؤوليتگريزى هستند. به عبارت ديگر انسانى كه مىخواهد قيد بندگى و اطاعت از فرمانهاى الهى را پاره كند و هواى نفس خويش را آزاد گذارد؛ براى آنكه گرفتار تعارض درونى نشود، در ابتدا به انكار معاد و رستاخيز مىپردازد تا از درون، خود را آزاد پنداشته و قيدى در برابر خود نبيند. آن گاه به معارضه با هنجارهاى دينى مىپردازد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2575
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت