اسلام و سكولاريسم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اسلام و سكولاريسم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اسلام و سكولاريسم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دین و سکولاریسم
سوال:
سكولاريسم يعنى چه؟ با دين چه نسبتى دارد؛ آيا از سوى دين پذيرفتنى است؟
پاسخ تفصیلی:
معناى سكولاريسم<BR> سكولاريسم (Secularism)از (Secularis)به معناى «نامقدس»، «غيرروحانى»، «ناسوتى» گرفته شده، و در برابر (Ecclesiasticalism)و (Sacramentalism)به معناى «روحانى گروى»، «مينوگروى» و «قدسىگرايى» استعمال مىشود. در زبان فارسى كلمات و عبارات زير را به عنوان معادل يا تعريف سكولاريسم به كار بردهاند: «دنيا گروى»، «اين جهانى گروى»، «جدا انگارى دين و دنيا»، «عرفى گروى»، «جدا انگارى دين از سياست»، «نادينى گروى»، «علمى و عقلانى شدن تدبير اجتماع»
عبدالكريم سروش: مدارا و مديريت، ص 424، تهران: موسسه فرهنگى صراط، چاپ اول، 1376.
، «كنار گذاشتن آگاهانه دين از صحنه معيشت و سياست»
همان، ص 432.
، «غير دينى شدن حكومت»
همان.
، «علمى بودن يا علمى شدن»
همان، ص 435.
.<BR> <BR> تعابير فوق از مشكلات چندى رنج مىبرد، از جمله:<BR> 1) ابهام در برخى از تعابير مانند دنياگروى يا عرفى گروى كه دقيقاً وجوه، جنبهها و حدود آن روشن نيست.<BR> 2) توجه به برخى از ابعاد و لوازم سكولاريسم، مانند: جداانگارى دين از سياست، عرفى گروى.<BR> 3) عاطفى و تبليغاتى بودن به جاى حكايت از بطن معنا. از اين سنخ است تعابيرى چون «علمى بودن يا علمى شدن».<BR> 4. خلط بين سكولاريسم و سيانتيسم مانند: «علم گرايى».<BR> 5) خلط بين سكولاريسم و سكولاريزاسيون )Secularization(؛ به عنوان مثال «كنارگذاشتن آگاهانه دين از صحنهمعيشت و سياست» چيزى جز فرايند سكولاريزه كردن سياست (سكولاريزاسيون) نيست.<BR> در فرهنگهاى مفصل و معتبر انگليسى نيز معانى نسبتاً متفاوتى از واژه «سكولاريسم» داده شده است، از جمله در فرهنگ «وبستر» به معناى «بىتفاوتى در برابر دين، يا نفى مذهب و آموزههاى دينى» آمده <BR> 1. روحيه و گرايش سكولار، به ويژه آن نظام و فلسفه سياسى و اجتماعى كه هر گونه ايمان و پرستش دينى را طرد و نفى مىكند.<BR> 2. اعتقاد به اينكه تعليم و تربيت عمومى و ديگر عرصههاى سياست مدنى بايد فارغ از آموزههاى دينى و ملاحظات مذهبى انجام پذيرد. <BR> در ادبيات رايج كنونى، به ويژه در نگاشتههاى فارسى معمولاً معناى دوم مورد توجه است و يا با آن قرابت بيشترى دارد، در اين نوشتار نيز اين قرابت ملاحظه گرديده و از معناى نخست فاصله گرفتهايم. در عين حال براى فهم بهتر اين اصطلاح توجه به چند نكته لازم است.<BR> سكولاريسم داراى دو جنبه اساسى است:<BR> 1) مبدأ نخستين و منشأ هدايت و برنامهريزى در همه امور مربوط به زيست اجتماعى بشر را خواست و خرد ابزارى و پسند عرف بشرى قرار مىدهد و دخالت هر عامل فرابشرى و قدسى را در اين زمينه نفى مىكند. (دين زدايى و عرف گرايى).<BR> 2) در تنظيم مناسبات و كار ويژههاى اجتماعى هيچ غايت اخروى و فرا اين جهانى را ملحوظ نمىدارد. (آخرت گريزى و دنياگرايى).<BR> بنابراين مىتوان گفت سكولاريسم طرز تفكرى است كه مىگويد: همه امور مربوط به شئون سياسى و اجتماعى و حيات دنيوى انسان، بايد تنها متكى به خواست و انديشه بشرى سامان يابد و هيچ عامل فرابشرى مانند خدا، دين و وحى حق دخالت در امور اين جهان را ندارند.<BR> از طرف ديگر مسائل سياسى، اجتماعى، و امثال آن كاملاًبايد از غايات اخروى و فرادنيوى فاصله گيرد. بنابراين كار دنيا صرفاً متكى به پسند و عرف بشرى و معطوف به منافع اين جهانى تنظيم مىشود؛ نه هدايتهاى آسمانى در آن دخيل مىباشد و نه غايات آخرت گرايانه. بنابراين سكولاريسم به قطع رابطه خدا و انسان در حيات اجتماعى و ايجاد تمدنى دنياپرستانه و آخرت گريزانه فتوا مىدهد.<BR> <BR>
بنيادهاى مسيحى سكولاريسم
<BR> سكولاريسم زاييده و پرورش يافته علل و عوامل متعددى است. بذر نخستين اين گرايش را در انديشههاى مسيحىو بستر رشد و بارورى آن را در جهان غرب مىتوان جستجو نمود. به عبارت ديگر سكولاريسم مسيحى زاد و غرب پرورد است.<BR> استاد علامه جعفرى مىگويد: «برخى از انديشمندان برآنند كه نمىتوان تمايز بين حكومت و دين را ناشى از مسيحيت دانست، ليكن مسئوليت عمده بر دوش مسيحيت مىباشد»
شرح و تفسير نهج البلاغه، ج 25.
.<BR> مجموعه عوامل تأثيرگذار در پيدايش اين پديده و راز همزيستى مسيحيت با سكولاريسم و جامعه مسيحى با سكولاريزاسيون را در سه گروه مىتوان دستهبندى كرد: عقايد و مشكلات كلامى مسيحيت
بر خوانندگان محترم پوشيده نيست كه آنچه در اين باره گفته مىآيد مربوط به مسيحيت تحريف شده كنونى است ؛ نه آيين اصيل و الهى حضرت عيساى پيامبر(ع).
، سلوك و رفتار ارباب كليسا، عوامل خارجى (برون مسيحى و فراكليسايى).<BR> <BR>
يك. مشكلات كلامى مسيحيت
<BR> پارهاى از اين مشكلات عبارت است از:<BR> 1-1. عقايد خردستيز<BR> 1-2. خداانگارى مسيح<BR> 1-3. قرار دادن عقايد منسوخ بشرى در جايگاه عقايد دينى<BR> 1-4. عدم وثاقت متون مقدس<BR> 1-5. انسان شناسى پرومتهاى و پليدانگارانه<BR> 1-6. ايجاد تعارض بين دانش و رستگارى<BR> 1-7. خلأ تشريع<BR> 1-8. آيين دو پادشاهى<BR> 1-9. معصومانگارى پاپ
جهت آگاهى بيشتر بنگريد: حميدرضا شاكرين، سكولاريسم، ج 1، صص 35 - 41، تهران: كانون انديشه جوان، چاپ چهارم، 1384.
<BR>
دو. سيره ارباب كليسا
<BR> پارهاى از مشكلات اين بخش عبارت است از:<BR> 2-1. جزمگرايى و خشونت<BR> 2-2. فساد اخلاقى<BR> 2-3. نزاع بر سر قدرت
همان، صص 41 - 44.
<BR> <BR>
سه. عوامل خارجى
<BR> از جمله اين عواملاند:<BR> 3-1. جنگهاى صليبى<BR> 3-2. پيدايش بوژوازى<BR> 3-3. اكتشافات و اختراعات علمى
همان، صص 44 - 46.
<BR> نتيجه آنكه دين و سكولاريسم ميانه خوبى با يكديگر ندارند؛ اما وجود پارهاى از مشكلات در اديانى چون مسيحيت كنونى يكى از عوامل زمينهساز براى سكولاريسم بوده است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2509
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت