اهل بیت، ماوراء انسان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اهل بیت، ماوراء انسان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اهل بیت، ماوراء انسان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام شناسی
,
اهل بیت(ع)
,
فضایل اهل بیت (ع)
سوال:
خداوند از جنس آدم واسطه اى ميان خود و مردم قرار داده است، تا منطقى باشد كه ما هم مىتوانيم شايسته حضور باشيم. امّا در حديثى مطرح شده است كه ائمه اطهار(ع) داراى تمامى قدرتهاى خداوندى هستند؛ البته به اذن خدا. آيا اين حديث، ائمه را از انسانها جدا نمىكند و ما آنها را از خود جدا نمىبينيم و فكر نمىكنيم امكان ندارد معصوم و پاك شويم؟
پاسخ تفصیلی:
بايد توجه داشت كه اولاً معصومان خود را «انسان برتر» مىدانستند، نه «برتر از انسان»؛ چنان كه انبياى عظام، هيچگاه منزلتى بالاتر از انسان بودن براى خود قائل نشدند؛ بلكه پيوسته بر اين نكته تأكيد مىورزيدند كه «ما هم بشرى همچون شماييم». ابراهيم / 11. آنان همچون ديگران غذا مىخوردند و براى تأمين معاش، تلاش و كوشش كرده، براى رفع خستگى استراحت مىكردند؛ از مشاهده حوادث ناگوار، آزرده خاطر مىشدند؛ و اينها همه نشانه بشر بودن آنهاست.
ثانياً، عصمت كاملاً امرى اختيارى است و ما به هيچ وجه به جبرى بودن آن قائل نيستيم. چرا كه براى الگو واقع شدن تنها برخوردارى از شكل و شمايل و صورت انسانى كافى نيست؛ بلكه همچون ساير افراد بشر كه داراى آزادى و اختيارند و همواره بايد ميان اميال و گرايشهاى گوناگون خود دست به گزينش بزنند، الگوى آنان نيز بايد اين خصيصه اصلى و بنيادين را دارا باشد. حال اگر فرض شود كه عصمت و پاكى معصومان و كارهاى خوب آنان معلول تعدادى اسباب و عوامل غيراختيارى و ماوراءالطبيعى است كه احراز آنها براى آدميان مقدور نيست؛ چگونه مىتوان از ايشان پيروى كرد؟ خداوند متعال در قرآن به خوبى اين حقيقت را بيان مىكند كه چون انسانها بر روى زمين زندگى مىكنند، بايد پيامبرانشان نيز از جنس آنان باشد، تا بتوانند اسوه حسنه براى پيروان زمينى خود به شمار آيند. نگا: اسراء / 95.
ثالثاً، علاوه بر آن كه منشأ عصمت معصومان امور اختيارى بوده است، نگا: پژوهشى در عصمت معصومان، صص 63 - 52. خداوند نيز از آنجا كه مىدانست اين عده با اختيار خود بيش از ديگران و در بالاترين حد ممكن از استعداد خود بهرهبردارى مىكنند، تفضلاً موهبت فرموده و آنان را از علم و ارادهاى برخوردار كرده است كه به واسطه آن به مصونيت كامل و مطلق برسند تا در پرتو آن، راهنمايانى موثّق و مطمئن براى همه افراد بشر گردند. بحارالانوار، ج 10، ص 170.
حتى به دليل آن كه خداوند مىدانسته كه اين عده در دوران بزرگسالى خود با اراده، و گزينش خود چه راهى را انتخاب كرده و چگونه براى آن تلاش خواهند كرد، عصمت در طفوليت را به عنوان پاداش قبل از عمل به آنها ارزانى داشته است. پژوهشى در عصمت معصومان، صص 71 - 69.
رابعاً، حصر معصومان به چهارده نفر براساس ديدگاه شيعه، به اين لحاظ است كه اولاً ما دليلى بر اثبات عصمت غير از اين افراد نداريم. ثانياً، منظور ما از عصمت در معصومان، تنها عصمت از گناهان، آن هم پس از سنين متعارف بلوغ و تكليف نيست. بلكه عصمت از سهو و خطا و از زمان طفوليت را نيز در برمىگيرد و براساس دلايل روشن، مشخص است كه چنين عصمتى در امت اسلام منحصراً در اختيار چهارده معصوم مىباشد؛ محمد تقى مصباح يزدى، راهنماشناسى، صص 676 - 675. و الا عصمت به معنى پاك بودن و از دستبرد تسويلات شيطانى در امان بودن و گناه كبيره و صغيره مرتكب نشدن در سنين پس از بلوغ و تكليف، منحصر به چهارده معصوم نمىباشد و براى هر كسى كه تلاش كند، اين راه در اين حد و مفهوم و معنا، باز است؛ چنان كه مقام ولايت انحصارى نبوده، قابل وصول براى همگان است؛ البته همگانى كه اهليت داشته باشند و مدارج كمال را طى كرده باشند. نگا: سيد محمدحسين علامه طباطبايى، ولايتنامه، ترجمه دكتر همايون همتى، صص 57 - 48.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2492
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت