اختيار انسان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اختيار انسان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اختيار انسان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
انتخاب دین
,
جبر و اختیار(کلام)
سوال:
خداوند به انسان قدرت اختيار و انتخاب داده كه حق يا باطل را انتخاب كند و خود مى فرمايد كه در پذيرش دين اكراه و اجبارى نيست؛ اما از طرفى عذاب اخروى را بر اهل باطل حتمى كرده است. آيا اين مسأله يعنى عذاب خداوند اختيار انسان را محدود نمىكند؟
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين سؤال توجه به چند نكته لازم است:
1. در هيچ انديشه و مكتبى، آزادى انسان مطلق نيست و همه متفكران، اديان الاهى و مكاتب بشرى به گونههاى مختلف بر محدوديت پذيرى آزادىهاى انسان مهر تأييد زدهاند. اگر اختلافى نيز در اين زمينه مشاهده مىشود درباره مسائل زير است:
الف) محدوده آزادى چيست؟
ب) چه كسى حق دارد آزادى انسان را محدود كند؟
ج) بر اساس چه معيارهايى مىتوان آزادى را محدود ساخت؟
بررسى تفصيلى اين مسأله از حوصله ا ين مختصر خارج است. براى آگاهى بيشتر به كتاب نظريه سياسى اسلام نوشته محمد تقى مصباح يزدى مراجعه شود.
2. كلماتى مانند«اختيار»، «اراده»، «آزادى» و «انتخاب» و همچنين واژههاى مقابل آن مانند«جبر»، «الزام»، «اكراه» و... در معانى و موارد مختلف استعمال مىشوند كه همه آنها حكم واحد ندارند. بنابراين، در برخورد با اين واژهها بايد دايره معنا و استعمال را دقيقاً مورد توجه قرار داد و از تسرى و تعميم غير منطقى و بىدليل حكم به دايره ديگر خوددارى كرد. براى روشن شدن اين مطلب به اختصار به سه حوزه مرتبط با استعمال مفاهيم فوق اشاره مىشود:
الف) حوزه تكوين
آزادى و اختيار در حوزه تكوين به معناى آن است كه:
اولاً، رفتار و كنشهاى انسانى ناشى از جبر ذاتى نيست.
ثانياً، برخى از امور را نمىتوان به صورت جبر تكوينى از بيرون تحميل كرد و الزام بيرونى پاسخ مطلوب به همراه ندارد. آيه دوم سوره بقره «لا اكراه فى الدين» اگر اختصاص به اين حوزه نداشته باشد، لااقل به خوبى اين مفاد را در پى دارد و مىفهماند كه حقيقت دين تكويناً اجبارپذير نيست؛ يعنى اگر به فرض با زور سرنيزه كسى به سوى دين دعوت شود و به ظاهر آن را بپذيرد، اين پذيرش ظاهرى با ايمان واقعى و اعتقاد راسخ قلبى فاصله بسيار دارد. بنابراين، «لا اكراه فى الدين» در حوزه تكوين به معناى اين است كه حقيقت دين تكويناً اجبارپذير نيست.
ب) حوزه تشريع اجتماعى
تشريع اجتماعى مجموعه قوانينى است كه چگونگى مناسبات اجتماعى انسانها را مشخص و تنظيم مىكند. كسى حق ندارد ديگران را با زور و فشار به سوى اسلام دعوت كند. تفاوت اين مرحله با مرحله پيشين تفاوت «هست» و «بايد» است؛ به عبارت ديگر، در مرحله نخست معناى آيه جنبه اخبارى و توصيفى دارد؛ يعنى خبر از ناكار آمد بودن مىدهد؛ ولى در اين مرحله معناى آيه انشايى و دستورى است؛ يعنى از الزام و اجبار اجتماعى منع مىكند و انسانها را از خواندن اجبارى ديگران به سوى دين باز مىدارد. البته اين مسأله در اصل دعوت به سوى دين است و با وجود احكام الزامآور اجتماعى ديگر براى مسلمانان و غير مسلمانان در جامعه اسلامى منافات ندارد.
ج) حوزه تشريع فردى
مراد از دايره تشريع فردى در اين جا مجموعه قوانينى است كه خداوند براى آحاد انسانها وضع كرده است. اين قوانين غالباً الزام آور و مسؤوليتزا است و خداوند افراد را در برابر آنها بازخواست مىكند؛ هر چند در مورد آنها كيفر دنيوى و قوانين الزام آور اجتماعى وضع نكرده باشد. عمدهترين اين مسائل تدين به دين حق است. آيه شريف «لااكراه فى الدين» با اين حوزه هيچ ارتباطى ندارد و به كلى از آن منصرف است. در مقابل آيه «و من يتبع غير الاسلام دينا فلن يقبل منه؛ ؛هر كسى دينى جز اسلام برگزيند از او پذيرفته نيست» و همه آياتى كه در بردارنده نوعى تكليف الزامى براى افراد انسانها است، شامل اين حوزه مىشود.
بنابراين:
1. آزادى انسان مطلق نيست و محدوديتهايى دارد.
2. نفى اكراه در دين به معناى عدم مسؤوليت انسان در پذيرش دين و راه حق نيست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2425
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت