اهداف آفرينش دنیا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اهداف آفرينش دنیا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اهداف آفرينش دنیا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
غایت خلقت
,
غایت آفرینش
,
هدف خلقت
,
هدف از آفرینش جهان
سوال:
آيا زندگى در اين دنيا هدفدار است؟آيا امكان وجود چند هدف به عنوان غايت اين جهان قابل تصور است يا اينكه فقط يك هدف نهايى وجود دارد و ساير مواردى كه هدف معرفى مىشوند، اهداف ميان مدّت و حتّى اهداف دروغين و كاذبند؟هدفى كه خداوند متعال براى عالميان قرار داده است، چيست؟ براى رسيدن به اين هدف بايد چه راهى را و چگونه طى كرد؟ آيا يك راه وجود دارد و يا طرق مختلف؟ راهبر و راهنماى اين راه كيست و از سوى چه كسى تعيين مىشود؟ آيا اصلاً راهنما لازم است؟لطفاً پاسخ مستدل و منطقى و قانع كننده بدهيد نه پاسخ تقليدى يا ارجاعى به فطرت!
پاسخ تفصیلی:
يكى از مباحث كهن و مهم علوم انسانى بحث «هدفگذارى» است. آيا نظام هستى هدفدار است؟ آيا امكان وجود چند هدف، به عنوان غايت اين جهان، قابل تصور است يا اينكه فقط يك هدف نهايى وجود دارد و ساير مواردى كه به عنوان هدف معرفى مىشوند اهداف ناقص يا كاذبند؟
تمام تلاشهاى مادى و معنوى انسان در راستاى هدف صورت مىگيرد و مهمترين مسألهاى كه امروزه در علوم مختلف (فلسفه و كلام و مديريت و اخلاق و عرفان) مطرح است، هدفشناسى است. عدهاى هدف جهان و انسان را در لذتپرستى و تمايلات نفسانى و خلق و خوى استبدادى خلاصه مىكنند و انسان را به شكستن تمام مرزهاى اخلاقى فرا مىخوانند. نيچه مىگويد: خود را بايد خواست و خويش را بايد پرستيد ضعيف و ناتوان را بايد رها كرد تا از ميان برود و سربار قدرتمندان نشود. انسان برتر كسى است كه مقتدر باشد و با قدرت، هواها و تمايلات خويش را برآورد، همواره خوش باشد، خود را خداوند بداند ]![ و هر مانعى را بدون هراس از طريق كاميابى خويش بردارد، گرچه با توسل به جنگ باشد.1
عدهاى ديگر از دانشيان، لذتپرستى و حيوانى زيستن را جهت مخالف هدف تحليل مىكنند و هدفمندى انسان را در اتصاف به فضيلتهاى اخلاقى و كرامتهاى انسانى و آزادى و رهايى از اسارت نفس مىدانند. اسپينوزا مىگويد: «آنان كه آزادى و قدرت را در پيروى از هواهاى نفس مىپندارند و فضائل اخلاقى را قيد و بند مىشمارند از اين نكته غافلند كه پيروى از هواى نفس مايه اسارت و بندگى است.»2
ارسطو، هدف انسان را در اطاعت از عقل و براهين عقلانى تحليل مىكند و راه رسيدن انسان به فضيلتهاى اخلاقى را پيروى از عقل مىداند: «روح انسان داراى دو جنبه است: عقلانى و غيرعقلانى. عقلانى جنبه انسانيت است. غيرعقلانى هم دو جنبه دارد: يكى نفس نباتى يعنى قوه ناميه و ديگرى غرائز. تمايلات غريزى آدمى را به عمل وامىدارد. اگر اعمال او با توافق جنبه عقلانى اجرا شود، فضيلت است. اين نوع فضيلت را فضيلت انسانى يا اخلاقى مىگوييم.».3
از ديدگاه اسلام، زندگى در اين دنيا هدفدار است و هدف غايى آفرينش انسان، معرفت و عبوديت و بندگى خدا است. خداوند در قرآن مىفرمايد: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛ جن و انسان را نيافريدم مگر براى عبوديت و بندگى خودم».4
براى رسيدن به اين هدف بايد نخست وظايف و تكاليف الاهى را شناخت. آنگاه به انجام واجبات و ترك محرمات پرداخت و گناه را در حوزه اعتقاد و عمل ترك كرد. در اين مسير، مىتوان از عقل بهره برد. خداوند در حديث معراج به نبى اكرم(ص) مىفرمايد: «يا احمد استعمل عقلك قبل ان يذهب فمن استعمل عقله لايخطىء و لايطغى؛ اى محمد، عقل خود را به كار انداز قبل از اينكه از دستت برود. پس كسى كه از عقل خود استفاده برد، خطا و طغيان نمىكند».5
يعنى انسان تا از عقل بهره مىبرد حدود را مىشناسد و رعايت مىكند و در نتيجه در تشخيص خطا نكرده، در عمل نيز طغيان نمىكند؛ اما وقتى عقلش كنار رفت، شهوت يا غضب غالب مىشود و از حدود تجاوز مىكند.
هدفدارى آفرينش
براى درك هدفدارى آفرينش و احساس لذت در شناخت تكاليف و انجام وظايف الاهى، بايد نخست نگرش خود به جهان خلقت را توحيدى كنيم. يكى از ويژگىهاى عصر گذشته، بدبينى به زندگى و جهان هستى بود. در عصر جديد، بدبينى از پوچى و پوچگرايى سر درآورده است. خودكشىها، به شوخى گرفتن زندگى، در اسارت اين و آن ماندن، پايمال كردن ارزشهاى انسانى، تجاوز از كمالات انسانى و بالاخره غفلت از مسائل معنوى و حالات مذهبى و كنار گذاشتن آداب حضور و عبوديت از نشانههاى پوچگرايى است.
امروزه ثابت شده است كه پوچگراها آشفتگى درون خود را دليل پوچ بودن عالم هستى دانستهاند. در حالى كه انسان به طور فطرى به معنويت و توحيد و عبوديت خدا نيازمند است. كنار گذاشتن خدا از زندگى، پيامدهايى وخيم دارد؛ مانند:
1. غربت انسان در نظام هستى
2. افتادن در مرداب رذائل و پستىها
3. تنهايى و واماندگى
4. احساس پوچى و بىهويتى
5. افسردگى و اضطراب
مهمترين هدفى كه خداوند براى آدميان قرار داده است، شناخت خداو پايبندى به فرهنگ عبوديت و بندگى او است. بايد دانست معرفت خدا، آشنايى با سيره پيامبر و امامان(ع)، انجام واجبات و ترك محرمات چنان نشاط روحى و اعتدال رفتارى به ارمغان مىآورد كه انسان تمام نظام هستى را روشمند و زيبا مىبيند و از هر گونه احساس افسردگى و پوچى و دوگانگى در رفتار دور مىماند؛ چنان كه سعدى گفته است:
به جهان خرّم از آنم كه جهان خرّم از اوست عاشقم بر همه عالم كه همه عالم از اوست
و باباطاهر گفته است:
به صحرا بنگرم صحرا ته وينم به دريا بنگرم دريا ته وينم
به هر جا بنگرم كوه و در و دشت نشان از قامت رعناى ته وينم
1. لذت فلسفه، ويل دورانت، ترجمه عباس زرياب.
2. سير حكمت در اروپا، محمدعلى فروغى، ج 2، ص 33.
3. همان، ج 1، ص 33. (با تلخيص و تصرف).
4. ذاريات)51(: آيه 56.
5. ارشاد القلوب، ديلمى، ج 1، باب 54، ص 201.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2416
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت