دين و سياست | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
دين و سياست
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
دين و سياست
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
رابطه دین با امور دیگر
سوال:
سياست چيست و آيا علم سياست با دين پيوند دارد؟
پاسخ تفصیلی:
«سياست» از حيث گستره و رهيافت بسيار متنوع است. با توجّه به اين توسعه موضوعى و تكثر رهيافت، اين پرسش مطرح است: آيا دانش سياست با دين پيوند دارد و آيا مىتوان از دين در عرصه سياست انتظارى معقول داشت؟ براى پاسخ به اين پرسش مهم، نخست علوم سياسى و مجموعه رشتههاى پيرامون آن تعريف مىشود و آنگاه چگونگى پيوند دين و علم سياست بررسى مىگردد.
براى آشنايى با انتظار بشر از دين در گستره علوم سياسى، ناگزير بايد نخست علم سياست و شاخههاى پراكنده آن در عرصههايى چون جامعهشناسى، اقتصادى، حقوقى توضيح داده شود.
علم سياست
نظريه پردازان تعاريف گوناگون از سنخ توصيفى، تجويزى يا مختلط درباره سياست ارائه دادهاند؛ براى نمونه توجّه به تعريفهاى زير سودمند مىنمايد:
1. سياست، علم فرمانروايى بر كشورها است.1
2. سياست، يعنى فن و عمل فرمانروايى در جوامع انسانى.2
3. سياست عبارت است از مطالعه قدرت و نفوذ.3
4. علم سياست به تحليل و بررسى جنبههاى سياسى پديدههاى اجتماعى نظر دارد.4
5. سياست هنر استفاده از امكانات، حكومت كردن بر انسانها، مبارزه براى قدرت، دانستن اينكه چه كسى مىبَرد، چه مىبَرد، چه موقع مىبَرد، چگونه مىبَرد و چرا مىبَرد و توزيع آمرانه ارزشها است.5
6. علم سياست دانشى است كه پديدهها و روندهاى سياسى موجود و سازمانها و گروههاى جوياى قدرت و روابط شهروندان و گروههاى گوناگون با دولت و روابط دولت با ديگر دولتها و سازمانهاى بين المللى را مطالعه مىكند.6
امروزه علم سياست دانشى تجربى شمرده مىشود و در پى كشف روابط بين پديدهها و رفتارهاى سياسى با روش تجربى و طبيعى است. بريتانيايىها اغلب به استفاده از اصطلاح علوم سياسى تمايل ندارند. مدرسه اقتصاد لندن (LSE) در سال 1895 با عنوان مدرسه اقتصاد و علوم سياسى گشايش يافت؛ امّا دانشگاههاى بريتانيايى در سراسر قرن بيستم از به كار بردن چنين عنوانى اجتناب ورزيده و عناوينى چون حكومت، سياست، انديشه و نهادهاى سياسى يا سياست و روابط بين الملل را ترجيح دادهاند. انگلستان، به جاى انجمن علوم سياسى امريكا (APSA)، انجمن مطالعات سياسى (PSA) دارد. بىترديد عدم استفاده از واژه «علم» نشان دهنده موقعيت ويژهاى است كه دانشمندان علوم طبيعى براى ديسيپلين خود قائل هستند.7
فلسفه سياسى
تفكر منظم درباره غرض و غايت حكومت و يا تنقيح مناط تحليل مفاهيم سياسى كه به صورت انتزاعى ارائه مىگردد، فلسفه سياسى نام دارد.8 در گذشته فلسفه سياسى غالباً به دو مسأله مىپرداخت:
1. توضيح چگونگى عملكرد حكومتها، خاستگاه و كيفيت تحقق آنها و ضرورت اطاعت از آنها.
2. اظهار نظر درباره هدف حكومت و روش سازمان يافتن آن و نيل به اين هدف.9
برخى از نويسندگان بر اين باورند كه فلسفه سياسى از دو بخش توصيفى و تجويزى پديد مىآيد. در مباحث توصيفى، پرسشهايى چون حكم حاكم بر چه اساس است؟ چرا بايد از حكومت اطاعت كرد؟ ماهيّت دولت چيست؟ پاسخ داده مىشود و در مباحث تجويزى كه نابترين بخش فلسفه سياسى است، مسائلى مانند غايت اصلى زندگى سياسى و روش تأمين آن، مصلحت و خير عامه و چگونگى تأمين آن، رابطه عدالت و برابرى و رابطه آزادى و خير تبيين مىگردد.10 بنابراين، فلسفه سياسى كه در گذشته با علم سياست يكسان تلقى مىشد، از ويژگىهاى زير بهره مىبرد:
1. به شيوه انتزاعى وعقلى دنبال مىشود.
2. به مباحث بنيادين و فكرى حكومت مانند مشروعيت حاكم و حكومت، غايات حكومت و ابزار آنها مىپردازد.
3. به زمان و مكانى خاص محدود نمىشود.
4. توسط متفكران حرفهاى و متخصص پىگيرى مىشود.
كلام سياسى
تعليمات سياسى كه از وحى الاهى ناشى مىشود، كلام سياسى نام دارد؛ به عبارت ديگر اگر پرسشهاى مربوط به فلسفه سياسى كه به روش انتزاعى و عقلى پاسخ داده مىشوند، از طريق وحى الاهى و متون دينى پاسخ داده شود، كلام سياسى تحقق مىيابد.
فقه و حقوق سياسى
مجموعه مباحث حقوقى و فقهى كه به رفتار سياسى دولتها و مردم ارتباط پيدا مىكند، مانند حقوق اساسى و حقوق بين الملل، فقه و حقوق سياسى خوانده مىشود.
نظام سياسى
مجموعه نظريهها و آراى هماهنگ به شكل يك كل )نظام و سيستم( كه خطوط اصلى ارزشهاى مورد نظر مكتب در زمينه مباحث سياسى مثل فرد، دولت و عدالت را بيان مىكند و ميان حقوق سياسى )بايدهاى جزيى( و جهان بينى )بينشهاى كلى( ارتباط منسجم برقرار مىسازد، نظام سياسى نام دارد.
نظريه يا تئورى سياسى
در گذشته به معناى مجموعه تفكرات فيلسوفان سياسى همچون افلاطون، ارسطو به كار مىرفت؛ ولى در اصطلاح جديد به معناى مجموعه منسجمى است كه در آن متغيرهايى معين در شرايط مشخص با يكديگر ارتباط دارند. بنابراين، نظريه سياسى بايد به ظاهر از گرايشهاى ايدئولوژيكى و فلسفى فارغ و از عنصر تجويز و عمل تهى بوده، جنبه اثباتى داشته باشد. تا نيمه دوم قرن 20، تئورى سياسى در معناى علوم سياسى و فلسفه سياسى به كار برده مىشد.
انديشه سياسى
انديشه سياسى، مجموعه منسجم فلسفى و غير فلسفى در ارتباط با سياست و حكومت است كه همواره حالت توصيفى و تفسيرى دارد. انديشه سياسى در روش عقلى و تركيبى با فلسفه سياسى تفاوت دارد؛ چنان كه تفاوت آن با نظام سياسى در جنبه توصيفى و تركيبى از توصيفى و تجويزى است.
جامعهشناسى سياسى
دانشى كه به بررسى محيط اجتماعى سياست مىپردازد، جامعهشناسى سياسى نام دارد؛ به عبارت ديگر، بررسى تأثيرات جامعه به طور كلى اعم از حوزه روابط توليد و اقتصاد و لايه بندىهاى اجتماعى و فرهنگ بر ساخت و فرآيند و رفتار سياسى جوهر جامعهشناسى سياسى را پديد مىآورد؛ به عبارت سادهتر، در جامعهشناسى سياسى، زندگى سياسى به وسيله متغيرهاى اجتماعى توضيح داده مىشود. بىشك همواره ميان دولت و جامعه تعامل و تأثير متقابل وجود دارد؛ ولى جامعهشناسى سياسى به آن وجه از اين روابط كه محيط اجتماعى سياست و حكومت مىسازد، نظر دارد.11
رابطه ميان دولت با جامعه و احزاب و تشكلها و طبقات اجتماعى مانند ارتش، روشنفكران، روحانيان، زنان و دانشجويان موضوع اصلى جامعهشناسى سياسى است.
تحليل سياسى
تبيين و تفسير پديدههاى سياسى و بررسى علل و عوامل آنها كه از سوى افراد يا گروههاى سياسى ارائه مىگردد، تحليل سياسى خوانده مىشود. تحليل سياسى، انسان را در شناخت بهتر جهانى كه در آن زندگى مىكند يارى مىدهد تا از ميان گزينههاى گوناگون پيش روى خويش بهترين را برگزيند و موفق شود تأثير، تغييرات كوچك و بزرگ را كه جنبههاى لاينفك زندگى به شمار مىآيند، فزونتر سازد.12
شكل سياسى
نوع و فرم حكومت، مانند سلطنتى و جمهورى، را شكل سياسى مىخوانند.
جريان سياسى
مجموعه پديدههاى منظم و پى در پى سياسى، جريان سياسى خوانده مىشود.
رفتار سياسى
مجموعه اعمال سياسى فرد يا گروه، رفتار سياسى نام دارد.
موضوع علوم سياسى
درباره عرصه و مرزهاى علوم سياسى نمىتوان به آسانى نظر داد. شايد بتوان تمام جنبههاى زندگى اجتماعى با سياست را موضوع علوم سياسى دانست. گروهى مطالعه قدرت و نفوذ و عدهاى مطالعه دولت يا علم دولت يا فن حكومت كردن را موضوع علم سياست دانستهاند.13 موضوعاتى كه در علم سياست مطالعه مىشود، عبارت است از:
1. نظريه سياسى و تاريخ انديشههاى سياسى
2. حكومت
3. احزاب و گروهها و افكار عمومى
4. روابط بين الملل و سازمانها و حقوق بين الملل14
آنچه گذشت، نشان مىدهد علوم سياسى تنها به مطالعه دولت محدود نمىشود. سياست فعاليتى بسيار گسترده است كه در همه عرصههاى حيات انسان دخالت دارد. سياست مىتواند شامل منازعه و همكارى باشد و به ايجاد و حلّ مشكلات از طريق تصميمگيرى جمعى انجامد.15 سياست، علاوه بر مطالعه فعاليتهاى متمركز در نهادهاى دولت، به ساير عرصههاى زندگى اجتماعى مانند جنسيت، نژاد، طبقه، جوان، زنان نيز مىپردازد.16
علوم سياسى نه تنها از حيث موضوع و گستره، از جهت رهيافت و رويكرد نيز بسيار متنوع است. همين امر به تكثر مكاتب علوم سياسى مىانجامد. رهيافتهايى چون نظريه هنجارى، مطالعات نهادى، تحليل رفتارى، نظريه انتخاب عقلايى، ديدگاه فمينيستى و تحليل گفتمانى از يك زاويه و رهيافتهايى چون حقوقى، اقتصادى، روانشناسى، تجربى و علمى و هنجارى از زاويه ديگر كه از روشهاى مختلفى چون كمّى، مقايسهاى، ساختارگرايى، تحليل كيفى تاريخى، مشاهدهاى، تطبيقى استفاده مىكنند. بر اين اساس، درباره دولت نظريههاى مختلف مانند كثرت گرايى، نخبه گرايى و نظريه متقارب ارائه مىگردد.17
آيا علوم سياسى با دين پيوند دارد؟
با توجّه به توسعه موضوعى و تكثر رهيافت روش و نظريه در علوم سياسى، پيوند اين دانشها با رشتههاى مختلف مانند جامعهشناسى، روانشناسى اجتماعى، اخلاق، حقوق، اقتصاد، جغرافى آمار و غيره آشكار مىگردد. آيا علوم سياسى با دين نيز پيوند دارد و آيا مىتوان از دين در عرصه وسيع سياست انتظارى معقول داشت.
پاسخ بدين پرسش به نگاه دين به مقولاتى محورى كه امروز در گستره علوم و مكاتب سياسى وجود دارد، وابسته است. بدين معنا كه برخى از اين مقولات با مبانى دينى تعارض ندارند و حتّى از متن دين بر مىآيند. بررسى اجمالى مرزهاى پيوند دين با برخى از مبانى علوم سياسى، خود به خود مرز «سياست دينى» را از «سياست غير دينى» آشكار مىسازد.
1. بايد دانست، دين جامع و كامل اسلام با عقل و تجربه عناد ندارد و وقتى از سياست دينى سخن به ميان مىآيد، هرگز به معناى نفى بهره بردارى از عقل و تجربه نيست. براين اساس، بايد سياستمداران و عالمان مسلمان به مطالعه تجربى و آمارى پديدهها، رفتارها و تصميمهاى سياسى در جوامع اسلامى و غير اسلامى روى آورند و علم تجربى سياست و جامعهشناسى سياسى را جهت كشف روابط بين دولت و گروهها و طبقات و احزاب و رفتارهاى سياسى مردم توسعه دهند تا راه براى تصميمگيرىهاى مناسب بر اساس اصول و ارزشهاى اسلامى هموار گردد. همچنين مطالعه نظريههاى سياسى و ديدگاه فيلسوفان سياست در زمينه قدرت، دولت، آزادى، حاكميت، حكومت و غيره بسيار ضرورت دارد. غفلت متفكران و عالمان سياسى جهان اسلام از مطالب و نظريهها و روشها و رهيافتهاى مختلف و استفاده از روش عقل و تجربه در عرصه موضوعات سياسى، خسارتى جبران ناپذير به همراه خواهد داشت. البتّه بايد توجّه كرد:
الف( علم سياست اثباتى و تجربى محض نيست. چنان كه گذشت، متافيزيك و آكسيوم ها و پاردايمهاى غير تجربى بر تمام علوم تجربى از جمله علم سياست اثر مىگذارند. از اين جهت، علم تجربى سياست مىتواند از متافيزيك دينى تأثير پذيرد.
ب( مسائل فلسفه سياست با روش عقلى دنبال مىشود؛ ولى امروزه روشهاى مختلف عقلانى پديد آمده و انواع مكاتب رئاليسم و ايدئاليسم را در پى داشته است. فيلسوفان اسلامى با توجّه به روش معرفتشناختى رئاليستى يعنى با پذيرش نظريه مطابقت )در تئورىهاى صدق( و نظريه مبناگرايى و بداهت )در تئورىهاى توجيه( و امكان شناخت و معيار معرفت و نفى شكاكيت و نسبى گرايى، مباحث عقلى را دنبال مىكنند و ديدگاه فلسفى خود درباره قدرت، دولت، حكومت، حاكميت، آزادى و غيره را ارائه مىدهند. از آنجا كه اين رويكرد از تأييد اسلام و آموزههاى آن بهره مىبرد، مىتوان فلسفه سياست را به اسلام نسبت داد. افزون بر اين، بايد دستاوردهاى فلسفى را به متون دين اسلام عرضه كرد تا از انحراف عقلايى پيشگيرى شود.
2 - قرآن و سنّت پيشوايان دين اسلام، به صورت موجبه جزئيه، برخى روابط علت و معلولى ميان رويدادهاى سياسى را بيان كردهاند؛ براى نمونه مىتوان به رابطه رهبرى شايسته و آزمايشهاى توانفرسا،18 نسبت مستقيم تحولات سياسى و اجتماعى و اراده مردم،19 رابطه امر به معروف و نهى از منكر و نظارت عمومى و كنترل جامعه سياسى،20 عملكرد حاكمان فاسق و فاجر و متكبر در تفرقه افكنى و نفاق انگيزى21 و گزارش خداوند متعال و امامان معصوم از تحولات سياسى دنياى آينده مانند حاكميت مستضعفان بر زمين22 اشاره كرد.
3 - كلام سياسى، به معناى تعليمات سياسى برگرفته از كتاب و سنّت، براى هر انسان آگاه به دين اسلام انكارناپذير است. در اسلام آشكارا از مقولاتى مانند امامت، امّت، قبايل و گروهها و احزاب، حكومتهاى طاغوت، مستكبر، مستضعف، راهكارهاى نظارت درونى )تقوا( و بيرونى )امر به معروف و نهى از منكر( و اهداف حكومت )مسؤوليت پذيرى، ظلم ستيزى و پاسدارى از حقوق عمومى مردم به ويژه امنيت جانى، مالى، حريم حقوق اشخاص و عدالت و مشاركت( سخن به ميان آمده است. تفسير اسلام از قدرت، مسؤوليت پذيرى و توجّه حاكم به خير و رحمت مردم و عدالت اجتماعى و احترام به افكار عمومى است.
اگر عناصر بنيادين دولت را مردم )جمعيت(، سرزمين، حكومت )سازمان( و حاكميت بدانيم، اسلام به تمام اركان چهارگانه دولت توجّه كرده است، براى مثال اسلام درباره خاستگاه دولت نظريههايى مانند زور، ژنتيك )پدر سالارى و مادر سالارى(، طبيعى، قرارداد اجتماعى و مدلها و تفسيرهاى گوناگون آنها را طرد مىكند و نظريه خاستگاه الاهى با تفسير مردم سالارى دينى را مطرح مىسازد. حاكميت تكوينى و تشريعى و سياسى و اجتماعى را از آنِ خداوند و كسانى كه از سوى وى اجازه دارند، مىداند؛ به مردم بسيار اهميّت مىدهد و بر اين اساس، بر نظارت عمومى و مسؤوليت همگانى و آمادگى مردم براى دفاع از سرزمين و شرافت و كرامت و حقوق انسانها )حق داد خواهى، آموزش و پرورش و برخوردارى از تأمين اجتماعى و امنيت عمومى و آزادىهاى مشروع و...( تأكيد مىورزد.23
اسلام وجود احزاب و كثرت گرايى گروههاى سياسى در چارچوب قوانين و اصول الاهى و تشكيل پارلمان و تفكيك قوا را ردّ نمىكند؛ ولى بر تمركز و اقتدار حكومت نيز تأكيد مىورزد.24 قرآن، پيامبران را دعوت كنندگان بشر به اجتماع و رفع اختلافات مىخواند25 و ملّتها و قبيلهها را منشأ اختلاف و تشتت مىداند.26 سرزمينهاى جغرافيايى كه جمعيتها در آنجا استقرار مىيابند و ركن مهم حكومتها است، در اسلام مورد احترام قرار مىگيرد. اسلام درباره سازمان دولت و نوع حكومت با هر گونه حكومت و سلطنت مطلقه فردى، سلطنت مشروطه، اشرافى، زرمدارى، استبداد مطلقه فردى، استبداد فراگير، استبداد كارگرى و دموكراسى - به اصطلاح غربى - مخالفت مىكند و جمهورى اسلامى را جايگزين آنها مىسازد. حكومتى كه مبناى قانونش، خواست خداوند است، مشاركت سياسى اكثريت و تساوى افراد در برابر قانون را مىپذيرد و آزادىهاى مشروع اقتصادى، اجتماعى، سياسى و فرهنگى را مجاز مىشمارد.27
متون دينى اسلام درباره حاكميت و مشروعيت حاكم، موازينى خاص ارائه مىكند و ويژگىهايى براى مديران و حاكمان بر مىشمارد؛ چنان كه كارآمدى و صلاحيت و توان بالفعل حاكم و حكومت را نيز مورد توجّه قرار مىدهد.28
4 - در عرصه نظام سياسى، چهار نظريه سياسى از سوى مسلمانان مطرح گرديده است. نظريه خلافت كه سقيفه را راه انداخت؛ نظريه امامت كه نظام سياسى تشيع است؛ نظريه خوارج كه به آنارشيسم و نفى حاكميت روى آوردند و نظريه سلطنت كه از سوى بنى اميّه و بنى عبّاس تعقيب شد. آموزههاى اسلام و تفسير صحيح آنها از نظريه امامت و ولايت دفاع مىكنند.
5 - كتاب و سنّت نيز بر پذيرش حقوق و فقه سياسى و مباحث حقوقى مربوط به رفتار سياسى دولتها و مردم يعنى حقوق اساسى و حقوق بين الملل در اسلام گواهى مىدهند.
6 - با نگاه بيرون دينى نيز مىتوان انتظار منطقى بشر از دين در عرصه سياست را تأييد كرد؛ زيرا پرسشهاى اساسى سياست بر محور حكومت و قدرت مىچرخد؛ مانند حكومت چيست؟ چگونه بايد باشد؟ چه هدفى را دنبال مىكند و در برابر مردم چه وظايفى به دارد؟29 اگر پژوهشگر سياسى نگرشى خاص به جهان و انسان داشته باشد و در هستىشناسى در خالقيت، مالكيت و ربوبيت تكوينى و تشريعى خداوند اعتقاد داشته باشد و ازنظر معرفتشناسى، به حجيت و اعتبار عقل و تجربه از يك سو و محدوديت و ناتوانى آنها در درك تمام مصالح و مفاسد انسانها از سوى ديگر اعتراف كند، ناگزير به اطاعت از پيامبر اكرم)ص( و امامان معصوم تن در مىدهد و دستورها و بينشهاى سياسى آنها را سر مشق خويش مىسازد. در اين موقعيت، پژوهشگر اصولاً حق خود مىداند كه كيستى حاكم و چيستى و اهداف حكومت را از خداوند متعال كه هدايتگر دنيا و آخرت است، بپرسد. البتّه - همانگونه كه گذشت - اين مطلب تحقيقات تجربى در عرصه علم سياست و جامعهشناسى سياسى يا تحقيقات عقلانى در عرصه فلسفه سياسى و تحليل سياسى را نفى نمىكند و بدان معنانيست كه حكومت اسلامى كارگزار منفرد و تك ذهنى در سطح دولت را مىپذيرد.
7 - با توجّه به حقوق و فقه سياسى و كلام سياسى در اسلام و فلسفه سياسى با گرايش معرفتشناسى و فلسفه اسلامى و علم سياست با رويكرد متافيزيك اسلامى، مىتوان از نظام سياسى و انديشه سياسى اسلام نيز سخن گفت و با روش بيرون و درون دينى، انتظار عقلايى بشر از دين در عرصه سياسى را تثبيت كرد.
بر اين اساس، شخصيتهاى علمى و متفكران سياسى از جمله ماوردى، غزالى، ابن جماعه، ابن تيميه، فارابى، ابن سينا، على عبدالرزاق، ابن رشد، خواجه طوسى، ابن خلدون، سيد جمال، محمد عبده، كواكبى، رشيد رضا، نائينى، شيخ فضل اللّه، سيد جعفر كشفى، سيد عبدالحسين لارى، امام خمينى، در كتابهاى ادب الدنيا والدين، ميزان الملوك و الطوائف و صراط المستقيم فى سلوك الخلائف انديشههاى اهل مدينه فاضله اوصاف الاشراف، عروة الوثقى، طبيعت استبداد، الاسلام و اصول الحكم، تنبيه الامة و تنزيه الملة و ولايت فقيه به بيان انديشه يا نظام سياسى اسلام پرداختند. البتّه فقهاى مسلمان از دوران آغازين اسلام به تدوين مسائل حقوق سياسى اسلام اشتغال داشتند.
.......منابع......
1. اصول علم سياست، موريس دوورژه، ترجمه ابوالفضل قاضى شريعت پناهى، ص 11.
2. همان.
3. مبانى علم سياست، عبدالحميد ابوالمحمد، ج 1، ص 27.
4. بنيادهاى علم سياست، عبدالرحمن عالم، ص 26.
5. همان، ص 29 - 30.
6. همان، ص 33.
7. روش و نظريه در علوم سياسى، ديويدمارش و جرى استركر، ترجمه امير محمد حاجى يوسفى، ص 24.
8. فلسفه سياسى، آنتونى كوئيس، مرتضى اسعدى، ص 44 و 48.
9. همان، ص 45.
10. دولتِ عقل، حسين بشيريه، ص 32.
11. جامعهشناسى سياسى، حسين بشيريه، ص 19.
12. بنيادهاى علم سياسيت، ص 26.
13. قدرت، برتراند راسل، ترجمه نجف دريابندرى، ص 12 و اصول علم سياست، ص 4 و علم سياست، ص 34؛ و مقدمهاى بر سياست، هارولدج. لاسكى، تجرمه منوچهر صفا، ص 10.
14. بنيادهاى علم سياسيت، ص 34 - 35.
15. روش و نظريه در علوم سياسى، ص 30.
16. همان، ص 270.
17. همان، ص 47 - 220.
18. )وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ( )بقره(124 :(2)
19. )إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ(. )رعد(11 :(13)
20. )كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ( )آل عمران(110 :(3)
21. )إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ يَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ إِنَّهُ كانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ( )قصص(4 :(28)
22. )وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ( )قصص(5 :(28)
23. مبانى انديشه سياسى اسلام، عباسعلى عميد زنجانى، ص 215 - 371.
24. ر. ك: جامعه مدنى و حاكميت دينى، عبدالحسين خسروپناه، فصل جايگاه احزاب در حكومت ولايى.
25. بقره(213 :(2.
26. حجرات(12 :(49.
27. ر. ك: اصول سياست و حكومت، احمد جهان بزرگى، ص 171.
28. جامعه مدنى و حاكميت دينى، عبدالحسين خسروپناه، ص 20 - 21.
29. مسائل اساسى علم سياست، محمدباقر حشمت زاده، ص 25.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2413
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت