تقدم و تاخر ايمان و معرفت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تقدم و تاخر ايمان و معرفت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تقدم و تاخر ايمان و معرفت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ماهیت ایمان
,
رابطه ایمان و معرفت
,
ایمان و کفر و شرک
سوال:
معرفت مقدم است يا ايمان لطفا توضيح دهيد؟
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به شما برادر گرامي عرض مي شود که از ظاهر آيات کريمه استفاده مي شود که معرفت و شناخت مقدم بر ايمان مي باشد چرا که ايمان لازمه اش شناخت و معرفت است. تا انسان شناخت به حقيقت چيزي پيدا نکند ايمان واقعي براي او حاصل نمي شود. و لذا اگر کسي بدون معرفت به چيزي ايمان داشته باشد آن نشأت گرفته از تقليد است که به نوعي يک شناخت سطحي مي باشد.
لذا گفته اند: براي اين که ايمان به وجود بيايد حتما بايد نوعي آگاهي و علم وجود داشته باشد انسان نمي تواند به چيزي که نسبت به آن کاملا جاهل است ايمان بياورد . (1) و مويد حرف ما اين که گفته اند :
براي تقويت ايمان نياز است که معرفت و شناخت تقويت شود فرمود: در ايمان ، دست کم دو عامل اساسي وجود دارد که يکي از آن مقوله علم و معرفت و شناخت است و ديگري به اراده و همت و بناگذاري باز مي گردد. براي تقويت ايمان بايد به اين دو عامل و تقويت آنها بپردازيم . (2)
آياتي را که نشان گر آن است که معرفت مقدم بر ايمان است .
1-لااکراه في الدين قد تبين الرشد من الغي فمن يکفر بالطاغوت و يومن بالله فقداستمسک بالعروة الوثقي (3)
در دين اجبار نيست راه هدايت و ضلالت بر همه کس روشن گرديد. پس هر که از راه کفر و سرکشي برگردد و به راه ايمان و پرستش خدا گرايد، به رشته محکم و به استواري چنگ، زده است .
در ذيل آيه فوق گفته اند: حاصل آن که انسان با تأمل و تفکر و به کار بستن عقلانيت در زمينه حق و باطل، مي تواند بدون اکراه و اجبار، يکي را برگزيده ، حود را بدان متعهد سازد و به آن ايمان آورد. در اين صورت به امر مقابل، کفر خواهد ورزيد: بنابراين کفر و ايمان بعد از حصول معرفت و تعقل است . (4)
2- در سوره طه ، بعد از نقل داستان حضرت موسي (عليه السلام) به داستان ساحران مي رسد و در پايان چنين مي گويد: «فالقي السحرة سجدا قالوا آمنا برب هارون و موسي (5) ساحران (چون معجزه حضرت موسي را ديدند) سر به سجده فرود آورده گفتند: ما به خداي موسي و هارون ايمان آورده ايم . مي دانيم که ساحران اطرافيان و نزديکان فرعون بوده اند و ساليان درازي در فضاي فرعون زندگي مي کردند به ناگاه با دعوت موسي (ع) مواجه شدند و بعد از حوادثي، تمام همت خود را براي شکست موسي جمع کرده اند ... و به زعم مخالفت ها و تهديدهاي فرعون، برپروردگار هارون و موسي ايمان آورده اند. اين ايمان در آن فضا و اوضاع زمانه فرعون بدون هيچ شکي ، بعد از تأمل و قانع شدن عقلاني است . (6)
3- و اذا يتلي عليهم قالوا آمنا به انه الحق من ربنا (7) چون آيات ما بر آنان تلاوت شوند ، گويند ايمان آورديم که اين قرآن ، به حق از جانب پروردگار ما نازل شده است در اين آيه ، به روشني آن چه موجب ايمان آوردن ايشان شده است تأمل در آيات و مشاهده، بر حق بودن آنان دانسته شده است . (8)
خلاصه آن که : معرفت مقدم به ايمان است و دليل آن عبارت است که تا انسان به چيزي آگاهي و شناخت نداشته باشد ايمان واقعي حاصل نميشود و اگر کسي هم از روي تقليد به چيزي ايمان مي آورد خود آن حداقل يک شناخت سطحي را به دنبال دارد و علاوه آن که از آيات هم که ذکر شده است استفاده ميشود که معرفت مقدم بر ايمان است چرا که شناخت لازمه ايمان است .
منابع پاسخ :
1- به سوي او ، محمدتقي مصباح يزدي ، ص 198
2- همان ، ص 220
3- بقره ، 256
4- ايمان و چالش هاي معاصر، ص24 و تحقيق مرکز مطالعات و پژوهشهاي فرهنگي حوزه علميه قم
5- طه 70
6- ايمان و چالش هاي معاصر ، ص25
7- قصص ، 53
8- ايمان و چالش هاي معاصر ، ص25
منابع ارجاعي جهت مطالعه بيشتر
1- به سوي او ، مصباح يزدي
2- ايمان و چالش هاي معاصر
به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2395
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت