ضرورت فرجام انديشي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ضرورت فرجام انديشي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ضرورت فرجام انديشي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
فرجام اندیشی
,
فرجام اندیشی و آخرت
,
عالم قیامت
سوال:
«فرجام انديشى» چه ضرورتى دارد؟
پاسخ تفصیلی:
انسان به عنوان موجودى از موجودات هستى، به طور دائم در حال حركت و تكاپو است و رو به مقصد دارد ؛ چرا كه در هر كارى يك «براى» دارد . چرا درس مىخوانى؟ براى اينكه دانا و توانا بشوم ؛ چرا كار مىكنى؟ براى اينكه تحصيل در آمد و معيشت كنم ؛ چرا تحصيل معيشت مىكنى؟ براى آنكه غذا تهيه كنم و همينطور در مقابل هر «چرا»، يك «براى» وجود دارد .<BR>همين «براى»ها است كه كار انسان را معنادار مىكند و اگر كارى كه انجام مىدهد، در مقابل «چرا»، «براى» نداشته باشد، آن كار لغو، عبث و بيهوده تلقى مىگردد . بزرگان حكمت، اثبات كردهاند: هيچگاه از انسان، كارى كه فاقد هرگونه غرض و هدف باشد، صادر نمىشود ؛ بلكه عبثها نسبى است براى مثال فعلى كه از يك شوق و ادراك خيالى است، به تناسب خودش عبث نخواهد بود ؛ ولى با توجه به اينكه هدف عقلانى ندارد، آن را عبث مىخوانيم .<BR>از طرفى انسان به طور فطرى كمال جو است ؛ يعنى، مىخواهد سعه وجودى بيشترى بيابد و علم، قدرت، اراده و حياتش نامحدود و مطلق باشد . او طالب و خواستار و جوياى كمال مطلق است ؛ به صورتى كه اگر قدرت مطلق جهان باشد و عالم را در اختيار داشته باشد و به او بگويند جهان ديگرى هم هست، به طور فطرى مايل است آن جهان را هم در اختيار داشته باشد يا مثلاً هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم ديگرى هم هست، به طور فطرى مايل است آن علوم را هم بياموزد . در حقيقت انسان به هيچ حدى از كمال قانع نيست و هرچه داشته باشد، بيش از آن مىخواهد و اين امرى روشن و غيرقابل ترديد است .<BR>اگر به تمام دورههاى زندگانى بشر توجه كنيم و تاريخ را ورق بزنيم، اين كمالجويى، كمالطلبى، كمال خواهى و عشق به كمال مطلق را خواهيم يافت . كمتر دين و مذهبى را در جهان مىتوان يافت كه در اين باره سخن نگفته باشد ؛ هرچند در تحليل، تعلّق و تشخيص كمال و راه رسيدن به آن اختلاف نظر هست ؛ ولى همه در اين اصل متفقاند كه: «آدمى به طور فطرى كمال جو است» .<BR>با توجه به اين دو اصل ؛ يعنى، «حركت و تحول دائمى انسان» و «كمالجويى فطرى او» - كه پيشينهاى به اندازه حيات بشرى دارند اذعان خواهيم كرد كه فرجامانديشى، غايت نگرى، دور انديشى و تفكّر در مقصود نهايى، يكى از دغدغههاى پايا و ديرپاى آدمى بوده، هست و خواهد بود .<BR>مگر مىشود انسان در سيطره اين دو مسئله، خود را بيابد و عاقبتانديش نباشد؟ آيا مىتوان گفت: آدمى در طول زندگى خود، هيچگاه به هدف يا مقصود خود نينديشيده و نمىانديشد؟ كمترين توجّه و دقّت به زندگى روزمره خود كه نمايانگر كوشش و سعى او بر دستيابى به هدف و هدفهايى است - ولو آن مقصود مطلوب نهايى نباشد نشانگر آخرانديشى او است .<BR>كدام انسان را مىتوان يافت كه در فعاليتهاى روزمره، ساليانه و در طول عمر خود، بدون هدف و مقصود بوده است؟!<BR>حتى انسانى كه عملكرد ناپسند، ناخوشايند و غيرعقلانى دارد، براى اعمال خود توجيه ارائه و براى مقاصد خود دليل ارائه مىكند . احساس مسئوليت در برابر حركت جهان هستى و كمالجويى، انسان را وادار مىسازد كه فرجامانديش و عاقبتنگر باشد و اين خود يكى از افتخارات بزرگ و از نشانههاى اشرف بودن انسان، بر موجودات ديگر است .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2479
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت