اراده خدا بر عدم هدایت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اراده خدا بر عدم هدایت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اراده خدا بر عدم هدایت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
لزوم هدایت انسان
,
هدایت خلق
,
هدایت و ضلالت
سوال:
در قرآن كريم داريم اي پيامبر خود را خسته نكن خدا مي خواهد كه آنها هدايت نشوند لطفاً توضيح دهيد؟
پاسخ تفصیلی:
خداوند براي هر امتي پيامبري فرستاده است و مردم در برابر آنها به دو گروه مومن و كافر تقسيم شده اند و خداوند به پيامبر (ص)مي فرمايد و اينك اي پيامبر قوم تو نيز عده اي ايمان مي آورند و عده اي كافر مي شوند و اين يك امر طبيعي و نتيجه مختار بودن انسان است و ما نمي خواهيم كسي را به اجبار هدايت كنيم و اين خلاف حكمت است مشركان براي توجيه مخالفت خود با پيامبر (ص) گفتند اگر خدا مي خواست ما مشرك نمي شديم و گناه نمي كرديم خدا براي دلداري پيامبر فرمود : مردم را نبايد با اجبار به هدايت وادار كرد اينان نمي خواهند ايمان بياورند و كيفر خود را خواهند ديد و پيامبران وظيفه اي جز ابلاغ روشن ندارند مشركان بسيار لجوج بودند و در مقابل دعوت انبياء گروهي از مردم كساني بودند كه دنبال دعوت رسولان رفتند و خدا هدايتشان كرد (فمنهم من هدي الله) گروهي بي راهه رفتند و گمراهي راهشان را گرفت ( و منهم من حقت عليه الصلاله ) اين آيه تا حدي دستاويز جبري مسلك ها شده است كه خدا هر كه را بخواهد هدايت مي كند در اين نوع آيات دو نوع شرح و ترجمه وجود دارد كه تنها يكي از آنها حكيمانه است و مراد خداوند همان است 1- خدا هر كه را خواست هدايت يا گمراه مي كند بدون هيچ دليل و برهاني به صورت دلخواه كه البته اين نوعي برخورد جبري است و اين خلاف حكمت خداست 2- خداوند چه كسي را مي خواهد هدايت كند ؟آن كسي كه پذيراي حق و به دنبال آن است خدا قول داده است هر كس در پي اصلاح نفس باشد خدا وسايل آن را فراهم مي سازد و خداوند چه كساني را گمراه مي كند ؟ پاسخ اين است كساني را كه نمي خواهند راه بيايند و خدا كسي را به زور و جبر و تكوين هدايت نمي كند بلكه او را در رفتن به سوي گناه و ضلالت آزاد مي گذارد و جلو گمراهي او را نمي گيرد زيرا نه هدايت اجباري شايسته ي پاداش است و نه ضلالت تحميلي مستوجب كيفر و پاداشكيفر تنها بر اعمال اختياري صادق و حكيمانه است و اين معناي اصلي اين قبيل آيات است قابل توجه است كه در مورد هدايت فعل را به خدا نسبت داد ‹‹ هدي الله›› و درباره ي ضلالت فرمود: گمراهي دامنشان را گرفت براي اينكه درمسئله ي هدايت بيشترين سهم و نقش مربوط به مقدماتي است كه خدا فراهم كرده عقل داده فطرت حق پذيري بخشيده پيامبر را فرستاد انواع هدايت هاي ظاهري و باطني در پيش روي انسان قرار داده است در اين صورت تنها يك تصميم گيري از اجانب بندگان كافي است تا بر سر سفره ي حاضري بنشينند ولي در مورد ضلالت تمام سهم را بندگان گمراه بر عهده دارند و بر همه ي امكانات هدايت پشت پا زده اند و چشم و گوش و دل را به روي حق بسته اند در آيه ي ديگر آمده است كه كفار و مشركان گفتند اي پيامبر ما قلب هاي خود را در مقابل سخنان تو غلاف كرده ايم به خودت زحمت مده دنبال ديگران برو ( بقره 88) در اين آيه ضمن دلداري به پيامبر تاكيد مي كند كه چون اين گروه لجوج تصميم خود را بر مخالفت با تو گرفته اند راه نخواهند آمد و تو اي پيامبر هر قدر بر هدايت آنها حرص ورزي فايده اي ندارد بلكه آنها بايد خودشان بخواهند و براي هدايت خود حرص بورزند زيرا خداوند كسي را كه گمراه كرده هدايت نمي كند زيرا حكمت خدا مخالف هدايت اجباري است همين قدر كه خداوند از هدايت كردن كسي بر گردد پس او را به خودش واگذار كرده و او را گمراه نمودها ست .
منابع و ماخذ:
1- قرآن كريم .
2- نسيم حيات ، ابوالفضل بهرامپور .
3- تفسير نمونه ،استاد ناصر مكارم شيرازي .
به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2334
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت