سعادت و شقاوت انسان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
سعادت و شقاوت انسان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
سعادت و شقاوت انسان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
سعادت و شقاوت
,
03. انسان شناسی Human nature
,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت)
سوال:
طريقه جمع بين دو روايت «الشقي شقي في بطن امه و السعيد سعيد في بطن امه و كل مولود يولد علي الفطره» است ؟
پاسخ تفصیلی:
روايت «كل مولود يولد علي الفطره» از پيامبر اسلام ص نقل شده است كه مرحوم كليني در جلد اول اصول كافي آن را ذكر نموده است امام باقر (ع) در توضيح روايت مي فرمايد يعني «المعرفه با الله عزوجل خالقه» مقصود پيامبر(ص) آن است كه هر نوزادي با اين معرفت و آگاهي كه خداوند خالق و آفريننده اوست متولد مي شود .
علي (ع) مي فرمايد : يكتا داشتن پروردگار مقتضاي قطرت انساني است امام صادق (ع) نيز در جواب زراره كه از مفاد آيه سي ام از سوره نور سوال كرده بود فرمودند خداوند همه را بر فطرت توحيد خلق نمود .
در جمع بين دو روايت« الشقي شقي في بطي امه و ... »كه مرحوم مجلس در بحار الانوار آمده است و روايت كل مول بزرگان فرمودند كه : رواياتي كه در باب شقاوت و سعادت ذاتي انسان به تعبير متكلمان آمده است« السعيد سعيد في بطن امه و الشقي شقي في بطن امه» و يارواياتي مبني بر اين كه چون روح در چنين دميده شد فرشته اي بر پيشاني او خواهد نوشت كه صالح است يا صالح كه همه اين روايات ايهام جبر دارد پاسخي كه داده اند ما سه پاسخ را ذكر مي كنيم
1- مي توان گفت كه اين روايات در مقام بيان اقتضاء ها هست نه بيان علت تامه يعني كساني كه خلق شده اند طينت برخي اقتضاي ميل به بدي و گناه دارد و طينت برخي اقتضاي گرايش به خير دارد مثل فرزندي كه از پدر صالح به وجود آمده است ، در برابر نوزادي كه از زنا متولد شده است كه در اين يكي اقتضاي گناه بيشتر است ولي در هيچ يك به حد ج بر نمي رسد .
2- جواب ديگر اين كه طينت دخالتي در خوب و بد شدن ندارد بلكه خدا از پيش مي دانسته است چه كساني با اختيار خويش راه خوب آفريده و دو ديگر را از بد و اين شبيه آن است كه باغباني هر گلي را متناسب با ارزش و مقدار رشد و بالندگي آن در گلداني مناسب قرار مي دهد .
با روحي كه بناست با اختيار خودش خوب يا بد شود و ظرف طينت هيچ تاثير در خوب و بد شدن مظروف خود ندارد 4
3- جواب دقيق تر آن است كه ما طينت را چنان كه در دو جواب پيشين به همان معناي متعارفي كه به ذهنمان مي آيد نگيريم بلكه منظور از طينت و يا و صالح اين جهاني نيست چنان كه در عليتي در آيه براي مطففين
«ان كتاب الابرار لفي عليين و سجين مطففين» آيه« ان كتاب الفجار لفي سجين» نيز ، چيزهايي در اين عالم نيست بلكه اين ها مربوط به عالمي ديگر است كه در آن عالم نظام ديگري حكمفرماست بنابراين اگر حمل روايات و اخبار طينت به آن مرتبه اي از وجود كه در عالم خزائن الهي است صحيح باشد مي توان گفت تمام شئون انسان علي نعت البساطه در آن عالم موجود است بدون اين كه با اختيار انسان و تحولات و تغييرات او در اين عالم منافاتي داشته باشند آن عالم نسخه اي از اين عالم است گيرم نسخه اي كاملتر .
منابع :
1- اصول كافي، مرحوم كليني، ج 2 و 13 بحار علامه مجلسي به نقل از انسان شناسي محمود رجبي،ص 68-100.
2- معارف قرآني، محمد تقي مصباح يزدي، ص 382.
3- انسان شناسي، محمد رجبي، ص 103 ناشر انتشارات موسسه آموزش و پژوهشي امام خميني .
4- و 5 معارف قرآن،محمد تقي مصباح يزدي، ص 383 و 384 ناشر : موسسه در راه حق چاپ 1373.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2276
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت