ورود همگی به جهنم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ورود همگی به جهنم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ورود همگی به جهنم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اهل جهنم
,
جهنم
سوال:
در مورد آيۀ شريفۀ سورۀ مباركۀ مريم كه ميفرمايد: «شما همگي وارد جهنم ميشويد و آنگاه اگر فضل خدا شامل حالتان شود، از آن بيرون مي آييد» كمي بيشتر توضيح دهيد، آيا مقصد همۀ ما جهنم است و آيا همۀ ما حداقل يكبار جهنم را ملاقات خواهيم كرد؟
پاسخ تفصیلی:
دو آيۀ مورد نظر شما يكي از آياتی است كه ميان مفسران گفتگوي دامنهداري دارد. هر كس بهگونهای معنا كردهاست، آن هم براساس اينكه منظور از ورود در جمله «ان منكم الا واردها »چيست؟
اصل آیه این است: « و ان منكم الا واردها كان علي ربك حتماً مقضياً ثمَّ ننجر الذين اتقوا و نذر الظالمين فيها جثيا»؛ «همۀ شما بدون استثناء وارد جهنم ميشويد. اين امري است حتمي و فرماني است قطعي از پروردگارتان. پس آنها را كه تقوا پيشه كردهاند، از آن رهايي مي بخشيم و ظالمان را در حالي كه از ضعف و به زانو در آمدهاند در آن رها ميكنيم». (1)
الف) بعضي از مفسران معتقدند كه «ورود» در اينجا به معناي «نزديك شدن و اشراف پيدا كردن (اختياري)» است؛ يعني همۀ مردم، خوبان و بدان، بدون استثنا براي حسابرسي يا براي مشاهده سرنوشت نهايي بدكاران به كنار جهنم ميآیند. سپس خداوند پرهيزگاران را رهایي ميبخشد و ستمگران را در آن رها ميكند. اینان برای اين تفسير به آيات زيادي تمسك ميكنند، از جمله آیات قصۀ حضرت موسي -عليه السلام- در سورۀ قصص: « ولما ورد ماء مدين»؛ «هنگامي كه موسي كنار آب مدين رسيد». در اينجا «ورود» به معناي حضور ميباشد و ميگويند رواياتي كه كلمه «ورود» را به معناي دخول آوردهاند، اين روايات در شرح داستان وارد شده نه در بيان موارد استعمال الفاظ آيه تا بگويیم روايات دلالت دارد بر اينكه ورود به معناي دخول است. (2)
ب) تفسير دوم كه اكثرمفسران آن را انتخاب كردهاند، اين است كه «ورود» به معناي دخول ميباشد؛ به اين ترتيب، همۀ انسانها بدون استثناء وارد جهنم ميشوند، منتهي دوزخ بر نيكان سرد و سالم خواهد بود، همان گونه كه آتش نمرود بر ابراهيم سرد و سالم بود؛ چرا كه آتش با آنها سنخيت ندارد، گویي از آنها دور ميشود و فرار ميكند و هر جا آنها قرار ميگيرند، خاموش ميگردد، ولي دوزخيان كه تناسب با آتش دوزخ دارند، همچون مادۀ قابل اشتعالي كه به آتش برسد، فوراً شعلهور ميشوند. این مفسران به روايات برای اين نوع تفسير تمسك جستهاند.
اين گروه، فلسفۀ اين كار را اين طور بيان ميكنند: مشاهدۀ دوزخ و عذابهاي آن مقدمهاي خواهد بود كه مؤمنان از نعمتهاي خدادادي بهشتي حداكثر لذت را ببرند؛ چرا كه قدر عافيت را كسي داند كه به مصيبتي گرفتار آيد. در اينجا مؤمنين گرفتار مصيبت نميشوند، بلكه تنها صحنۀ مصيبت را مشاهده ميكنند و همان طور كه در روايات آمده است، آتش بر آنها سرد وسالم ميشود و نور آنها شعلۀ آتش را تحتالشعاع قرار ميدهد.
اين بود دو تفسيري كه در مورد اين آيه بيان شده است. (3) براي اينكه بدانيد كدام يك به حق و حقيقت نزديكتر است، بايد به ادله آنها رجوع كنيد، هر كدام هر كدام را که بهتر بپسنديد آن را انتخاب نمایيد.
منابع:
قرآن مجيد، سورۀ مريم، آيۀ 72-71.
تفسير الميزان، علامه محمد حسين طباطبايي، ترجمۀ سيد محمد باقر موسوي همداني، دفتر انتشارات اسلامي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ج 14،ص122، ذيل آيه مربوط.
تفسير نمونه، آيت الله ناصر مكارم شيرازي، چاپ 1361، ج 13 ،ص 117، ذيل آيه مربوط.
به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2288
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت