عدل الهی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عدل الهی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عدل الهی
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عدل الهی
سوال:
چرا خداوند به يك فرد تمامي نعمتها را مى دهد و به شخص ديگر تمام بدبختى ها؟ اگر اين آزمايش الهى است، آيا آزمايش خدا از لحظه تولد تا آخر عمر در نهايت بدبختى و تنگدستى بايد باشد؟! آيا اين ظلم نيست؟
پاسخ تفصیلی:
نظام حكيمانه جهان ما معتقديم: چون خداوند، عالم، قادر و خيرخواه مطلق است، نظام و جهان هستى را به بهترين وجه خلق كرده است.1 البته جهان طبيعت مملو از قطعها و وصلها، بريدنها و پيوندزدنها است؛ آميخته با نشاط و غم، شادى و رنج، اميد و شكست و ... است. تمامى اين آثار، لازمه نظام اين جهان است. عالم ماده، به دليل احكام مختص به خود منشأ بلاها، رنجها، محنتها، بيمارىها و ... است كه ما از آن به «شرور» ياد مىكنيم. همچنين منشأ خوشوقتىها، موفقيتها، شادىها، پيروزىها و ... است كه ما از آن به «خيرات» نام مىبريم. گاه در اين شرور و خيرات، اراده آدمى نيز دخيل است؛ يعنى، انسان با انتخاب، علم و آگاهى خويش - كه لازمه وجودى او در اين عالم مادى است - به راه غلط گام مىگذارد و منشأ شرور مىگردد و يا در صراط مستقيم حركت كرده، سرچشمه خيرات متعددى براى خود و جامعه مىشود. امّا گاه در اين شرور و خيرات، اراده آدمى دخيل نيست؛ بلكه علل طبيعى و خارج از حيطه اختيار انسانى - كه مقتضاى سنن و قوانين عالم مادى است - بعضى از شرور را پديد آورده و يا موجب برخى خيرات مىگردد.2با توجّه به حقيقت ياد شده، بايد به اين مطلب اذعان كرد كه خداوند متعال، تمامي نعمتها را ارزانى يك فرد نكرده است؛ همان گونه كه تمامي بدبختىها را براى يك شخص روا نمىدارد. آيا شما مىتوانيد در اين جهان مادى، انسانى را پيدا كنيد كه از همه جهات، از نعمتها و خيرات برخوردار باشد و هيچ گونه سختي و محروميت نداشته است؟! از سوى ديگر، آيا مىتوان در اين عالم طبيعى، شخصى را يافت كه از همه نظر در بدبختىها و شرور به سر مىبرد؟! آنچه مىبينيم، اين حقيقت است كه به اقتضاى سنن و قوانين خاص اين عالم، نعمتها و بدبختىها در هم آميخته است و نمىتوان شخصى را يافت كه در نعمت مطلق يا بدبختى مطلق به سر برد. بسيارى هستند كه از نظر معيشتى در رفاهاند؛ ولى از مشكلات روحى و روانى، جسمى و خانوادگى در امان نيستند. فراوانند افرادى كه از زيبايى و استعداد سرشار برخوردارند؛ امّا در گرفتارىهاى اخلاقى، مالى، خانوادگى، جسمى و ... در عذاباند. بله گروه زيادى در فقر مالى به سر مىبرند؛ ولى از سلامت جسمانى و روانى برخوردارند. گروهى نيز در نعمت مادى غرقاند؛ ولى از زيبايى و استعداد تحصيل و تحقيق محروماند و... آنجا كه خوشبختي يا بدبختى انسانها، ريشه در عملكرد و انتخاب خود ايشان دارد، اين خود آدمى است كه با گزينش صحيح يا غير صحيح، خود را با خوشبختى يا تيرهبختى مواجه مىسازد.3امّا خيرات و شرورى كه از اراده و اختيار انسان نشأت نمىگيرد، بر اساس آموزههاى دينى براى امتحان و آزمايش او است و اين آزمون، نه تنها با عدالت خداوند منافات ندارد؛ بلكه مقتضاى حكمت او است تا در پرتو اين امتحان، انسانهاى شايسته، از ناشايستان جدا گردند. خداوند متعال، نظام مادى را چنان قرار داده و براى آن قوانين خاص نهاده است تا آدمى با قرار گرفتن در آن، مدام در حال آزمايش باشد و بر اساس آن، بتواند خود را محك بزند كه آيا فقط و فقط خدا خواه و خداجو است، يا نيات و قصدهاى او، آلوده و مشوب به غير الهى است؟ از آنجا كه توجّه به موضوع ابتلا و آزمون و ابعاد گوناگون آن، انسان را در يافتن پاسخى عميقتر يارى مىرساند، شمهاى از شعاعهاى اين نعمت بزرگ الهى را بر اساس آيات و روايات تحليل مىكنيم:1. آزمون الهى خداوند متعال از آزمون خود، با واژههايى چون «بلا» و «فتنه» و... ياد كرده است.4 واژه «بلا» در لغت عرب، هم براى نعمت به كار مىرود و هم براى محنت و سختى و هر دو نيز آزمون الهى به شمار مىروند. محنت براى آزمايش «صبر» و نعمت براى آزمودن «شكر» انسان است.5 قرآن نيز «شر و خير» را به عنوان امتحان تلقى فرموده است.6 بنابراين نبايد پنداشت كه تنها سختىها و مشكلات، در قلمرو آزمايش الهى است؛ بلكه نعمتها و خوشىها نيز، از آزمون الهى به شمار مىروند.72. فلسفه آزمون الهى آيات و روايات با لحنهاى گوناگون، فلسفه آزمون الهى را شمارش كردهاند كه مهمترين آنها عبارت است از: 2-1. بلا و امتحان موجب بيدارى است و كسى كه در معرض آزمون قرار مىگيرد، بر غفلتها، آلودگىها، انحرافها آگاهى مىيابد.8رنج گنج آمد كه رحمتها در اوست;مغز تازه شد چو بخراشيد پوست9 2-2. آزمون الهى، آدمى را به ياد خداوند مىاندازد.10هم از آن سو جو كه وقت درد تو;مىشوى در ذكر «ياربى» دو نووقت درد و مرگ از آن سو مىنمى;چونكه دردت رفت چونى اعجمى؟وقت محنت گشتهاى الله گو;چونكه محنت رفت گويى راه كواين از آن آمد كه حق را بىگمان;هر كه بشناسد بود دايم بر آن11 2-3. ابتلا به نعمت و محنت، موجب شناخت خبيث از پاك و مجاهد و صابر از ظالم و كافر مىشود.12 2-4. امتحان روشن مىسازد كه آدمى، چه مقدار نيّت خالص دارد.13گرچه خود را بس شكسته بيند او;آب صافى دان و سرگين زير جوچون بشوراند ترا در امتحان;آب سرگين رنگ گردد در زماندر تگِ جو هست سرگين اى فتى!;گرچه جو صافى نمايد مر ترا14 2-5. مواجه گشتن با ابتلا، كيفيت عمل را مشخص مىسازد.15 2-6. قرار گرفتن در محنت و سختى، گناهان انسان را پاك مىسازد.16آن جفا با تو نباشد اى پسر!;بلكه با وصف بدى اندر تو دربر نمد چوبى كه آن را مرد زد;بر نمد آن را نزد بر گرد زد17 2-7. امتحان الهى، تكبّر را از قلبها زدوده، در جانها تذلّل و خشوع را حاكم مىكند و ابواب فضل الهى را به سوى بشر مىگشايد.18 2-8. با آزمون الهى، فرد مؤمن تجربه مىاندوزد.19چون جفا آرى فرستد گوشمال;تا ز نقصان واروى سوى كمال20 در يك برآيند كلى، مىتوان گفت: ابتلا براى استحكام ايمان و عقيده، التجا به خداوند، فرار كردن از اوهام و رسيدن به توحيد افعالى است.حق تعالى گرم و سرد و رنج و درد;بر تن ما مىنهد اى شير مرد!خوف و جوع و نقص اموال و بدن;جمله بهر نقد جان ظاهر شدناين وعيد و وعدهها انگيخته است;بهر اين نيك و بدى كاميخته استچون كه حق و باطلى آميختند;نقد و قلب اندر حرمدان ريختندپس محك مىبايدش بگزيدهاى;در حقايق امتحانها ديدهاى213. ايمان و ابتلا يك سلسله از آيات و روايات، بيانگر اين حقيقت است كه مؤمنان، به دليل ايمانشان بيشتر در معرض آزمون هستند. حتى اموال و فرزندان آنان نيز به عنوان ابزارى براى آزمايش ايشان تلقى شده است.22 امتحان مؤمنان، همچون زينتى دانسته شده كه فرد مؤمن بدان آراسته مىگردد23 و مانند شير مادرى تلقى گشته كه فرزند خردسال، با آن سدجوع مىكند؛24 گويا:هر كه در اين بزم مقربتر است;جام بلا بيشترش مىدهند فرد مؤمن به قدر ايمانش از راههاى گوناگون و با شدت و ضعف، به وسيله ابتلاى الهى، محك مىخورد و اين خود موجب افزايش ايمانش مىگردد؛ زيرا در پرتو اين آزمون، اركان اصلى ايمانش عمق بيشترى مىيابد؛ يعنى، هم معرفتش زياد مىشود و هم انقياد، تسليم و خضوع قلبىاش افزايش مىيابد. در واقع انسان مؤمن، با اين آزمايشها قيمت و ارزش پيدا مىكند.گندمى را زير خاك انداختند;پس ز خاكش خوشهها بر ساختندبار ديگر كوفتندش ز آسيا;قيمتش افزود و نان شد جان فزاباز نان را زير دندان كوفتند;گشت عقل و جان و فهم هوشمندباز آن جان چون كه محو عشق گشت;يعجب الزراع آمد بعد كشت25 به همين دليل است كه پيامبران الهى - همچون حضرت آدم،26 ابراهيم،27يونس،28 ايوب،29 و حضرت رسول(صلى الله عليه وآله)30 - آن همه محنتها كشيدند و با انواع سختىها، تنگدستىها، فقرها، فشارها، آزارها آزمايش شدند.31 خداوند، آزمون الهى را به عنوان سنتى حكيمانه بر جهان جارى ساخته و دنيا را با آرامش و اضطراب، سختى و راحتى و خوشى و ناراحتى در آميخته است تا انسانهاى وارسته را محك زده و مؤمنان را در طى راه مستقيم و تداوم آن، يارى بخشد.32 اين مسئله به قدرى اهميت دارد كه اگر فردى، خود را در معرض آزمون نديد، بايد بداند مبغوض درگاه الهى است.33 پس بىجهت نيست كه عاشقان، كمال خود را در درد و بلا مىبينند.بر چنين گلزار دامن مىكشيد;جزو جزوش نعره زن «هل من مزيد»گلشنى كز بقل رويد يكدم است;گلشنى كز عقل رويد خرم است34 به هر روى بايد توجّه داشت، تجهيز انسان به اصل «قدرت بر انتخاب بد و نيك»، صبغه آزمون دارد و از اين جهت، در تقويم احسن او سهيم است؛ چنانكه تجهيز انسان به «انتخاب درجات يا دَرَكات» و تعبيه قدرت مراتب صعود و سقوط نيز جنبه آزمون داشته و از اين لحاظ، در حسن قوام انسان سهم به سزايى دارد. وجود نفس ملهمه،35 مسوّله،36 امّاره،37 لوّامه،38 مطمئنه39 و تحولات گوناگون، آزمون الهى را گوشزد مىكند و اهميت عنايت به مراتب امتحان را يادآور مىشود.40;;1 مؤمنون (23)، آيه 14؛ تين (95)، آيه 4.;2 عدل الهى، صص 169 - 172.;3 شورى (42)، آيه 30؛ آل عمران (3)، آيه 165 و 166؛ روم (30)، آيه 41.;4 انبياء (21)، آيه 35؛ بقره (2)، آيه 49؛ بروج (85)، آيه 10؛ توبه (9)، آيه 126؛ مائده (5)، آيه 49؛ هود (1)، آيه 7 و ... .;5 مفردات راغب، ص 61.;6 انبياء (21)، آيه 35.;7 آل عمران (3)، آيه 186؛ عنكبوت (29)، آيات 1 - 3 و ميزان الحكمة، ج 1، ص 478، ح 1886 و ص 479، ح 1888.;8 ميزان الحكمة، ج 1، ص 490.;9 مثنوى، دفتر دوم، بيت 3261.;10 اعراف (7)، آيه 130؛ توبه (9)، آيه 126 و ... .;11 مثنوى، دفتر سوم، ابيات 1140 - 1143.;12 آل عمران (3)، آيات 179، 138 و 142.;13 آل عمران (3)، آيه 154.;14 مثنوى، دفتر اول، ابيات 3217 - 3219.;15 هود (11)، آيه 7؛ كهف (18)، آيه 7؛ ملك (67)، آيه 2.;16 ميزان الحكمة، ج 1، ص 490.;17 مثنوى، دفتر سوم، ابيات 4011 و 4012.;18 ميزان الحكمة، ج 1، ص 481، ح 1895.;19 همان، ح 1897.;20 مثنوى، دفتر سوم، بيت 348.;21 مثنوى، دفتر دوم، ابيات 2963 - 2967.;22 انفال (8)، آيه 27 و 28؛ تغابن (64)، آيه 14 و 15.;23 ميزان الحكمة، ج 1، ص 487، ح 1928. همان، ص 488، ح 1932.;25 مثنوى، دفتر اول، ابيات 3165 - 3168.;26 بقره (2)، آيات 35 - 38؛ اعراف(7)، آيات 19-25؛ طه (20)، آيات 115-123.;27 بقره (2)، آيه 124؛ صافات (37)، آيات 99 - 113.;28 انبياء (21)، آيه 87 و 88؛ صافات (37)، آيه 139 و 148.;29 انبياء (21)، آيه 83 و 84.;30 حجر (15)، آيات 6-8؛ اسراء (17)، آيات 90-93؛ تكوير (81)، آيات 22- 25.;31 عبداللَّه مير غنى، محمدصالح، الابتلاء، بخش دوّم.;32 بقره (2)، آيه 214؛ آل عمران (3)، آيه 142؛ نساء (4)، آيه 95 و 96.;33 ميزان الحكمة، ج 1، ص 485 و 486.;34 مثنوى، دفتر ششم، ابيات 4648 و 4649.;35 شمس (91)، آيه 7 و 8.;36 يوسف (12)، آيه 18.;37 همان، آيه 53.;38 قيامت (75)، آيه 2.; فجر (89)، آيه 27 و 28.;40 تفسير موضوعى قرآن (صورت و سيرت انسان در قرآن)، ج 13، صص 94 - 96.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2030
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت