انسانهاي ناقص | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
انسانهاي ناقص
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
انسانهاي ناقص
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
خلقت انسان
,
عدل الهی
,
حکمت الهی
سوال:
چرا خداوند برخى از انسانها را نابينا يا كر و لال آفريد؟
پاسخ تفصیلی:
;جهت پاسخ به اينگونه پرسشها؛ ابتدا بايد به «حكمت» خداوند اشاره كرد. سپس از «عدالت» خداوند سخن به ميان آورد. حکمت خداوند اقتضا مىكند كه جهان هستى براساس نظام روشمند، شكل بگيرد. به طورى كه هر سلسله علل و عوامل نتيجه خاص خودش را بدهد و اينگونه نباشد كه علتها و عوامل متفاوت، نتيجه يكسان بدهد. به طور مثال بايد ميان پدر و مادرى كه مراقبتهاى قبل باردارى را انجام دادهاند و پدر و مادرى كه بىتوجه بودند، در رشد جنين و توليد نسل آنها تفاوت باشد. همچنان كه اگر پدران و مادران، خصوصيات ژنتيكى و رنگ مو و حتى بهره هوشى متفاوت دارند. به طور معمول نسل هر كدام از ديگرى متفاوت خواهد شد. اين لازمه نظاممندى جهان هستى است و اگر غير از اين بود بايد اعتراض مىشد. البته در كنار اين «حكمت» الهى بايد به «عدالت» پروردگار نيز اشاره كرد؛ كه در هر صورت نسل به دنيا آمد. اگر ناقصالخلقه هست، خودش مقصر نبوده است، لذا خداوند از انسانهاى ناقصالخلقه و يا با بهره هوشى كمتر انتظار كمترى دارد و تكاليف كمترى از آنها مىخواهد و از سوى ديگر در برابر سختىها و زحمتهاى بيشترى كه تحمل مىكند ثواب بيشترى به آنها مىدهد. به طور مثال اگر كسى بهره هوشى كمترى دارد و لازم است پنج بار متنى را بخواند تا فراگيرد و يا در حالى که پاى او قطع است به سختى، قلّه كوهى را فتح كند؛ از تقدير و پاداش بيشترى بهرهمند خواهد شد. اينگونه كوتاهى و يا ظلمى كه از سوى ديگران بر او وارد شده، جبران خواهد شد. بنابراين وجود انسانهاى نابينا، ناشنوا و ... از آثار و احكام جهان طبيعت است و از آن گريزى نيست. عالم ماده، به دليل وجود تزاحمها و تضادها، برخى از مسائل و امور را از مجراى صحيح خود خارج مىسازد و فرزندى را نابينا، كودكى را ناشنوا، خردسالى را فلج و ... به جهان مادى عرضه مىدارد. اين تفاوتها كه شخصى سالم، شخصى مثلاً فلج باشد، به دليل قوانين حاكم بر جهان مادى است.; با اين توضيح، مشخص مىگردد كه خداوند خالق و منشأ اين مصيبتها و «شرور» نيست؛ بلكه خاصيت نظام مادى، چنين اقتضايى دارد. البته براى تكميل پاسخ توجه به چند نكته ضرورى است:1. شرور طبيعى نسبت به خيرات جهان بسيار كم و ناچيز است. اگر آمارى گرفته شود و افراد نابينا، ناشنوا، فلج و ... شمارش گردند، نسبت به افرادى كه از سلامت كامل جسمى برخوردارند، بسيار اندكاند و اين نيز از لطف خداوند است كه در جهان مادى كه اقتضاء امتزاج خير و شر دارد، شرور طبيعى كمتر از خيرات طبيعى باشد.2. بر اساس آيات قرآن و روايات، شرور طبيعى براى امتحان و آزمايش انسان است؛ همچنان كه مىفرمايد: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الَّثمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ»1؛ «و قطعاً شما را به چيزى از [قبيل] ترس و گرسنگى، و كاهش در اموال و جانها و محصولات مىآزماييم؛ و مژده ده شكيبايان را». چرا كه گوهر اصلى انسان در امتحانات هويدا مىشود.; گر چه خود را بس شكسته بيند او;آب صافى دان و سرگين زير جو; چون بشوراند تو را در امتحان;آب، سرگين رنگ گردد در زمان; در تك جو هست سرگين اى فتى;گر چه جو صافى نمايد مر تو را2 3. شرور طبيعى وسيلهاى است براى كيفر اعمال انسانها و انتقام و قهر الهى؛ مانند نزول عذاب الهى بر قوم عاد، لوط، فرعون، اصحاب ايكه و حجر و...3.خداوند مىفرمايد: «وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِنَ الَّثمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ»4؛ «و در حقيقت ما فرعونيان را به خشكسالى و كمبود محصولات دچار كرديم، باشد كه عبرت گيرند».4. خداوند در مقابل رنجها، دردها و مصايبى - كه برخى از انسانها ناخواسته دچار آنند و ما از آن به شرور طبيعى ياد مىكنيم - در سرا و عالم ديگر (قيامت)، جزاى برترى اعطا مىفرمايد. ; امام صادق(عليهالسلام) (در توجيه نقصهاى بدنى مانند نابينايى و ناشنوايى) تأكيد مىفرمايد كه خداوند در آخرت به چنين اشخاصى در صورت بردبارى و صبر، چنان پاداشى اعطا مىكند كه اگر ميان بازگشت به دنيا و تحمل دوباره همين مصايب و باقى ماندن در آخرت مخيّر باشند، بازگشت به بلايا را انتخاب مىكنند، تا اجرشان افزوده گردد.5امام رضا(عليهالسلام) مىفرمايند: «بيمارى مؤمن موجب پاك شدن او از گناهان و لغزشها و رحمت الهى در حق مؤمن است و براى كافر عذاب و لعن است. بيمارى در حالت مؤمن پايدار است تا اينكه گناهان او پاك گردد».6; دان كه نَبْوَد فعل همرنگ جزا;هيچ خدمت نيست همرنگ عطا; مزد مزدوران نمىماند به كار;كان عرض وين جوهر است و پايدار; آن همه سختى و زور است و عرق;وين همه سيم است و زرّ است و طبق7;;;1; بقره (2)آيه 155.;2; مثنوى، دفتر اول، ابيات 3219 - 3217.;3; نگا: اعراف (7)، آيه 136 ؛ هود (11)، آيه 82 ؛ فيل (105)، آيه 4 و... .نگا: الميزان، ج 14، ص 287.;5; بحارالانوار، ج 3، ص 71.;6; محمدبن علىصدوق، ثوابالاعمال و عقابالاعمال، ترجمه و تصحيح علىاكبر غفارى، ص; 429.;7; مثنوى، دفتر سوم، ابيات 3445 - 3447.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2025
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت