چيستي خداوند | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
چيستي خداوند
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
چيستي خداوند
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ماهیت حق تعالی
,
01. خداشناسی (کلام)
سوال:
در مورد چيستى «خداوند» و چگونگي شناخت خدا توضيح دهيد؟
پاسخ تفصیلی:
فكر در ذات الهى نخست بايد دانست «ادراك بشر» به آنچه محدود و قابل تصور است، راه دارد؛ نه به ذاتى كه از همه بالاتر است و همه متأخر از آن، بعد از آن و مخلوق آن هستند. «اشاره» نيز بدان مقام راه ندارد؛ چه اشاره حسّى باشد و چه اشاره ذهنى، عقلى و وهمى. چگونه مىتوان به ذاتى كه فوق تصور است، اشاره كرد؟! به همين جهت از فكر در «ذات حق» نهى شده است؛ چنانكه امام على بن موسى الرضا(عليهالسلام) مىفرمايد: « ... فليس اللَّه عرف من عرف بالتشبيه ذاته، و لا اياه وحّد من اكتنهه، و لا حقيقته اصاب من مثله، و لابه صدّق من نهّاه، و لا صمد صمده من اشار اليه»؛ «پس، خداى را نشناخته، آن كس كه ذات او را به چيزى تشبيه كرده است و به توحيد او نايل نگشته، آن كس كه خواسته است به كنه ذات او برسد، و به حقيقت او نرسيده، آن كس كه ذات او را تصوير ذهنى نموده است و به او تصديق نكرده است، آن كس كه ذات او را حدّى قائل شده و به جانب او روى نياورده است؛ آن كس كه به ذات او اشاره كرده است ...». حتى اگر عقل و عشق همگام باشند و با بلند پروازىهاى خود، بخواهند به سوى مقام ذات اوج بگيرند، راه به جايى نبرده، به حيرت خواهند افتاد و بر ناتوانى و قصور خود در اين ميدان، با كمال شرمسارى اعتراف خواهند كرد. سحرگاهان كه مخمور شبانهگرفتم باده با چنگ و چغانه نهادم عقل را ره توشه از مىبه شهر هستيش، كردم روانه نگار مىفروشم، عشوهاى دادكه ايمن گشتم از مكر زمانه ز ساقىّ كمان ابرو شنيدمكهاى تير ملامت را نشانه! نبندى ز آن ميان، طرفى كمر واراگر خود را ببينى در ميانه برو اين دام بر مرغ دگر نه!كه عنقارا بلند است آشيانه البته اهل دعا در مقام «دعا»، اهل عبادت در مقام «عبادت»، اهل ذكر در مقام «ذكر»، ارباب سلوك در مقام «سلوك» و ... به ذات عينى حق، در مظاهر اسماى او روى مىآورند و از طريق اسما و صفات او، به ذات او متوجه مىشوند. به عبارتى، ذات حق را با اسما مىخوانند؛ زيرا به مقام ذات راه نيست. عنقا شكار كس نشود دام بازچينكاينجا هميشه باد به دست است دام را خداوند از ديدگاه قرآن قرآن كريم - كه جامعترين، دقيقترين و رساترين تعريفها را نسبت به خداوند متعال مطرح مىكند - او را تنها از طريق اسما و صفاتش، براى ما باز مىشناساند. قرآن كريم در پى آن است كه در حد توان، خداوند را به كاملترين وجه از طريق اسما و صفاتش، به انسان بشناساند. از ديدگاه قرآن، خداوند گشايشبخش و دانا، سريعترين حسابگر، زنده و پاينده، والا، بزرگ و داراى حقيقت، صاحب شكوه و ارجمندى و بىنياز است. آنكه دولت آفريد و دو سراملك دولتها چه كار آيد ورا از نظر قرآن، خداوند «متعال» است ؛ يعنى، او از هر چه در وهم ما آيد، بالاتر است و هرگز ما نمىتوانيم حقيقت او و جمال و جلال او را - آنگونه كه هست - در يابيم. اى برون از وهم و قال و قيل منخاك بر فرق من و تمثيل من خداوند، يكى است و جز او خدايى نيست؛ او يكتا و يگانه است و هيچ چيز مثل و مانند او نيست. او پادشاه راستين جهان هستى، پاك از هر عيب، سلامت بخش، مراقب بر همه چيز، عزيز، اصلاحگر، ترميم كننده و شايسته بزرگى است و او بر همه چيز قادر و توانا است. گفت صوفى قادر است آن مستعانكه كند سوداى ما را بىزيان آن كه آتش را كند ورد و شجرهم تواند كرد اين را بىضرر آن كه گل آرد برون از عين خارهم تواند كرد اين دى را بهار آن كه زو هر سرو آزادى كندقادر است ار غصه را شادى كند او خدايى است «بخشنده و مهربان» و اين دو صفت، چنان در او متجلّى است كه تمامى سورههاى قرآن را با آن آغاز كرده است: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» و آن چنان خدايى است كه مهربانى و بخشايش را بر خود فرض كرده است. خداوند، در غايت بزرگى و عظمت است؛ اما به انسان از رگ گردن نزديكتر مىباشد و حتى وسوسههاى نفس او را نيز مىداند. آنچه حق است اقرب از حبل الوريدتو فكنده تير فكرت را بعيد اى كمان و تيرها برساخته!صيد نزديك و تو دور انداخته او خدايى است آمرزنده و نيرومند، توبهپذير، دوستدار، داراى نعمت، داراى رحمت، بسيار توبهپذير و داراى فضل بزرگ. وِزْر او و صد وزير و صد هزارنيست گرداند خدا از يك شرار پرورد در آتش ابراهيم راايمنى روح سازد بيم را از سبب سوزيش من سودايىامدر خيالاتش چو سوفسطايىام خداوند، آفريننده جهان هستى و آسمانها و زمين، صاحب اختيار، مالك و مدبّر همه شئون و پروردگار همه عالميان است. او هيچ شريكى ندارد، نه در آفرينش و سلطنت و نه در ربوبيّت، حكم كردن، شفاعت و هيچ كمالى ديگر. غير از خداوند، هركس نصيب و بهرهاى از «كمال» دارد، از او وام گرفته است. اى همايى كه همايان فرخى!از تو دارند و سخاوت هر سخى اى كريمى كه كرمهاى جهان!محو گردد پيش ايثارت نهان اى لطيفى كه گل سرخت بديد!از خجالت پيرهن را بر دريد دست رحمت و قدرت الهى، گشوده است و هرگونه كه بخواهد مىبخشد و روزى مىدهدهر جا كه باشيم، او با ما است و به آنچه مىكنيم، دانا استدر واقع به هر جا روى كنيم، خدا آنجا است. گر به جهل آييم، آن زندان اوستور به علم آييم، آن ايوان اوست ور به خواب آييم، مستان وييمور به بيدارى به دستان وييم ور بگرييم، ابر پر زرق وييمور بخنديم، آن زمان برق وييم ور به خشم و جنگ عكس قهر اوستور به صلح و عذر، عكس مهر اوست او خدايى است كه دعاها را مىشنود و اجابت مىكند. اى دهنده عقلها! فريادرستا نخواهى تو نخواهد هيچ كس هم طلب از توست وهم آن نيكويىما كه ايم؟ اوّل تويى، آخر تويى هم بگو تو، هم تو بشنو، هم تو باشما همه لاشيم با چندين تراش
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2024
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت