سير نزولي انسان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
سير نزولي انسان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
سير نزولي انسان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
سوال:
اگر تکامل هميشه صورت مي گيرد يعني خروج از قوه به فعل، چرا هرگاه که انسان به فضيلتي دست مي يابد و مدتها به آن عمل مي کند ولي آن را از دست مي دهد. آيا نفس مي تواند سير نزولي کرده و کمال خود را از دست بدهد؟ اگر چنين است يعني خروج از فعل به قوه مي شود!
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بايد معناي قوه و فعل بودن را مشخص کرد که منظور از قوه چيست و چه معنايي دارد؟ و منظور از فعل و فعليت چيست؟ قوه در واقع همان حالت نداري و توان داشتن چيزي است که در يک شي وجود دارد: مثلا، دانه درخت سيب را از آن جهت که مي تواند درخت سيب شود، مي گويند قوه و استعداد درخت شدن را دارد و نطفه انسان چون توان انسان شدن را دارد مي گويند قوه و استعداد انسان شدن را دارد.
در مقابل قوه، فعليت قرار دارد که آن در واقع تحقق و به ثمر رسيدن آن قوه است چون دانه درخت، درخت شد در اين جا فعليتي محقق شده است و آنگاه که نطفه انسان، تبديل به انسان مي گردد، فعليت انسان شدن او محقق مي گردد. بايد توجه داشت که در مسير حرکت از قوه محض تا فعليت، شي در هر مرحله از حرکت چيز جديدي را به دست مي آورد که نسبت به مرحله قبل و نسبت به مرحله بعد قوه است؛ مثلا، دانه درخت در مسير حرکت خود ابتدا جوانه مي شود که اين جوانه شدن نسبت به دانه بودن، خود يک فعليتي است و همين نسبت به نهال شدن يک قوه و استعداد است.
مطلب ديگري که بايد بدان توجه کرد اين است که در مساله وجودي تکامل و فعليت معناي اخلاقي صرف ندارد چرا که مثلا يک سيب آنگاه که رسيده و سرخ گرديد نسبت به دانه سيب فعليت دارد اما چون به سوي فساد حرکت کند بدين معناست که نسبت به سيب فاسد، قوه و استعداد بوده است و در حرکتي به سوي فساد به فعليتي مي رسد که فاسد شدن سيب است هر چند که به نظر ما اين فعليت ديگر کمال سيب نيست اما همانطور که گفته شد فعليت يعني تحقق يک قوه و استعداد که در شي است و اين قوه و استعداد ممکن است به نظر ما خوب و يا بد آيد.
حال با اين مقدمه بايد گفت که: چون انسان در مسير تکامل است و در او مجموعه اي از توانايي ها و قوه ها و استعدادها وجود دارد. در حرکتي از اين قوه ها خارج مي گردد تا آنجا که به فعليت و تحقق آنها برسد. و لذا جوان شدن، زيبا شدن، دانا شدن نسبت به حالت قبل از خود فعليت اند و هم آنها نسبت به پيري، فراموشي بي دانايي و زشتي پس از زيبايي قوه اند.
در بحث اخلاق نيز بحث در مورد فضيلت ها و رذيلت هاست. مطلب چنين است تا آنجا که مربوط به وجود فضيلت و رذيلت مي شود چون محقق شده اند يعني فعليت يافته اند و اصلا تحقق و وجود يعني فضيلت؛ و چون نبود يعني قوه، لذا انسان مي تواند با تلاش به فضيلتي دست يابد يا رذيلتي را کسب کند که در صورت تحقق فضيلت و زديلت، آنچه مطرح است فعليت و و جود آنهاست و در صورتي که در يک از اين دو حالت به سوي ديگري حرکت کند مبدأ حرکت مي شود قوه و مقصد حرکت مي شود فعليت.
خلاصه اين که در حرکت همواره خروج از قوه به فعل است هر چند ممکن است از جهت اخلاقي اين فعليت و مقصد حرکت خوب (فضيلت) و يا بد (رذيلت) باشد. اما تا آنجا که مربوط به بحث قوه و فعل و حرکت است آن موجودات سير نزولي ندارند يعني خروج از فعليت به قوه بدن در آنها مطرح نيست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1781
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت