قدرت خداوند | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
قدرت خداوند
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
قدرت خداوند
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اسماء و صفات الهی
سوال:
خدا اين همه قدرت را چگونه به دست آورده و از کجا آمده؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ اين سوال تا حدودي از تأمل و دقت در فاعليت و قدرت اعجاب انگيز نفس روشن مي شود , اما نکاتي را ياد آور مي شويم :
1- نخست بايد به هستي و حقيقت وجود هاي عالم نظري بيفکنيم . آنها در مرحله اول به دو نوع وجود ممکن و واجب تقسيم مي شوند , وجود ممکن وجودي است که وجودش از خود وجودي مسبقل ندارد , بلکه وجود و هستي خويش را از ديگري اخذ و اقتباس نموده , مانند سايه يا اشعه نور که هستي اش به صاحب سايه و منبع نور وابسته است . واجب الوجود وجودي است که وجودش از ذات مي باشد و وجودش به وجود ديگري وابسته نيست . تفصيل اين مطلب در براهين فلسفي مانند برهان امکان و صديقين ارائه شده است . در اينجا ما بايد مشخص کنيم که وجود خدا از کدام قسم است , وجود ممکن نمي تواند خدا باشد . پس واجب الوجود همان خداست لذا اين که نز داراي قدرت يعني هستي بخش همه وجود هاي ممکن است , جاي استبعادي به نظر نمي رسد, چرا که وي هستي بخش و فياض همه کمالات بلکه وجود هاي ممکن است و غير او واجب الوجودي نيست تا قدرت تقسيم شود , وجود خدا مانند ذات خوشيدي است که همه نورها و وجود از آن سرچشمه مي گيرند .
2- وجود ممکنات نسبت به خدا مانند صورت هاي ذهني براي انسان است , انسان مي تواند در ذهن خود هر صورتي که بخواهد تصوير و خلق کند , مثلا يک اسب بالدار يا يک کوه طلا تصور نموده سپس در اين صورت خود دخل و تصرف مطلق نمايد , مثلا به تعداد بال هاي اسب فرضي خود بيفزايد يا از آن بکاهد همچنين برداشتي يا جا بجا کردن وزنه يک يا هزار کيلويي در ذهن انسان هيچ تفاوتي ندارد چرا که نفس براي آن نوعي قدرت مطلق دارد.
عالم امکان نيز مانند صورت ذهن براي خداست , چون آن معلول و آفريده و به نوعي پرتو و سايه وجود الهي محسوب مي شود و خدا هر گونه که مي خواهد در آن تصرف مي کند چرا که قدرت مطلق خدا از ذات غير متناهي اش نشأت گرفته است و اگر چنين قدرتي نداشته باشد , واجب الوجود نخواهد بود و البته محال ذاتي مانند خلق يک دايره مربع از اين قدرت استثناء و به تعبير اصوليين تخصصاً خارج است که دليل آن به عدم قابليت شئ مورد بحث بر مي گردد . مثلاً همه مان در رشته ورزش پرتاب ديسک که ديسک خاصي را صد ها متر پرت مي کند , وقتي از او بخواهيم يک پر کاهي را يک و دو متر پرت کند اظهار عجز مي کند و درست توجيه مي کند که اين مشکل نه به قدرت من بلکه به عدم قابليت کاه برمي گردد .
3- نکته ديگر درباره فاعليت و قدرت خدا اينکه آن در (صادر اول) به طور مستقيم اعمال مي شود اما در پديده هاي ديگر از طريق واسطه و علت هاي ميانجي صورت مي گيرد . پس از اين حيث قدرت و حاکميت تنها در خدا جمع و منحصر نشده است , بلکه خدا آن را به علت هاي واسطه اي اعطا نموده است . برخي اين اصل را - که در فلسفه به قاعده الواحد معروف است- با انتقال آب شرب يک سد به منازل مردم منتقل شوند و اگر آب سد را بدون واسطه براي ثمر رها کنند ,سيل آن را فرا خواهد گرفت . از آنجا که قدرت و افاصه الهي بي نهايت است , براي درست معرفي نمودن و تنعم از آن بايد آن به اندازه هاي مناسب تقليل پيدا کند.
4- به تقرير فلسفي شايد شما قدرت خدا را يک امر اعتباري مانند قدرت و اختيارات حاکم فرض کرديد که خدا آن را از راه هاي مختلف براي خود جمع نموده است . اما چنانکه گفته شد وجود خدا و صفت قدرتش به عنوان صفت ذاتي و بي نهايت يک امر حقيقي و تکويني است که از اين لحاظ فياض و هستي بخش عالم امکان است و ساير وجود ها و به تعبير عرفاني ساير « نمود ها » برابر وي مانند سايه و يا صورتهاي ذهني ما است که اصل هستي شان از وجود قدسي سرچشمه گرفته اند.همچنين خدا واجب الوجود است و در فلسفه مبرهن شده که واجب الوجوب يکي بيشتر نمي تواند باشد لذا رقيب و شريکي برايتان قابل تصور نيست تا بحث محدوديت قدرت يا تقسيم آن پيش آيد . به ديگر سخن خداوند قدرتش را جمع نکرده بلکه از ازل و همراه ذاتش بوده است و با آن ممکنات ذيور هستي پوشانده است .
اگر منظور سؤال اين است که خداوند اين همه قدرت را از چه کسي يا از چه جائي و چگونه به دست اورده است، بايد گفت: کسي و موجودي برتر و بالاتر از خداوند وجود ندارد تل اين قدرت را به او داده باشد و او اين قدرت را از آن موجود گرفته باشد. چرا که هر موجودي را نام ببريد، آن هم مخلوق خداوند خواهد بود.
و اگر منظور سؤال اين است که به چه دليل او را قادر مي دانيم، بايد گفت که: اگر ما درباره موجودي به نام خدا و صفات و کمالات او تعمل کنيم مسئله روشن مي شود. عقل انسان، خداوند را موجودي مي داند که شريک ندارد. موجودي که وجودش واجب است و هيچ جهت امکاني در او راه نمي يابد، به چيزي نياز ندارد و برتر از او موجودي نيست، او علت هر آنچه غير اوست، مي باشد. البته عقل اين صفات بسيار ديگر را بعد از اثبات وجود خداوند، از ذات او يا افعال او انتزاع مي کند.
عقل، خداوند را قادر مطلق مي داند چرا که داراي کامل ترين و برترين وجود است، هيچ نقضي در او راه ندارد، عالم به تمام اسرار و وقايع و موجودات است. خالقي است که هر چيزي وجودش را از او دارد، و بي نيازي است که نياز غير خود-يعني مخلوقاتش را- رفع مي کند.
خلاصه اينکه اگر چنين سؤالي در مورد خداوند راه داشته باشد که او قدرتش را از کجا و چگونه به دست آورده است بايد گفت که: قدرت او از ذات وي ناشي مي شود و علت قدرت و مظاهر نيرو و توان وي که در مخلوقاتش تجلي مي يابد از ذات خود او سرچشمه گرفته است. ذات خداوند، داراي تمام صفات کمالي است و هيچ کمالي وجود ندارد مگر اينکه او به بهترين وجهي آن را دارا مي باشد، چرا که وي اصلا خالق تمام کمالات و خوبي هاي اين عالم است. او وجودي محض است و بي نهايت. خداوند موجودي واجب است، و تمام اينها اقتصاي اين را دارند که قدرتش نيز بي نهايت باشد چرا که افعالش بينهايت است. آسمان و کهکشانش را انسان توان پيمودن ندارد و دستان بشر اعماق زمين او را نکاويده است، و حتي به وجود انسان نيز نه در بعد روحاني و نه در بعد جسماني به تمامه و کامل آگاهي ندارد. و در پايان بايد تاکيد کرد که قدرت بي پايان او را علتي جزء ذات خود او نيست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1632
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت