اعجاز کندن درب خيبر | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اعجاز کندن درب خيبر
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اعجاز کندن درب خيبر
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام علی (ع)
سوال:
سؤالم درباره بلند کردن در خيبر توسط حضرت علي(ع) است: (لطفا دقيق و علمي جواب دهيد) آيا واقعا عمل خارقالعاده و معجزهآسا بوده، يا صرفا شجاعت بالا و پهلواني فراوان بوده است؟ يعني مسأله اين است که امام علي(ع) قدرت و نيروي بسياري داشته و توان و زور بازويش فراوان بوده (که اين در اسلام بسيار خوب است: در داستان طالوت و جالوت: زادته بسطة في العلم و الجسم) و ضمنا بيباک و نترس و شجاع بوده؟ يا اين که از حالت انسانگونه خارج بوده، و واقعا اعجازي رخ داده است؟ خود حضرت علي(ع) درباره آن ماجرا ميفرمايد «قلعتها بقوة الروحانيّة، لا بقوة الجسمانيّة». آيا اين حديث معتبر است؟ با فرض اعتبار حديث، آيا اين نشاندهنده همان اعجاز است، يا اينکه فقط نشاندهنده نيروي اراده و ايمان است؟ يعني شبيه به همان که قرآن ميفرمايد: اگر ده نفر مؤمن صابر باشيد، صد کافر مشرک را مقابله توانيد کرد؟ يا مثلا قوت اراده را ميرساند، که اگر کسي تلاشگر باشد و اراده قوي داشته باشد، موفق ميشود؟ يا نه، چيزي بالاتر است، و نشاندهنده قوهاي متفاوت است، و معجزهآسا؟ خلاصه اينکه آيا ماورايي کردن عمل امام علي(ع) و خارق العاده دانستن آن درست است؟ يا مثلاً ميتوان گفت اراده قوي و احساس بر حق بودن و ... به او نيروي بيشتري ميداد، که مسأله اي خارق العاده نيست، و اراده در همه مؤثر است. مقايسه کنيد با اوقات ديگر امام علي(ع) که پشت پهلوانان را به خاک ميماليد. به نظر ميرسد آن موارد ديگر بيشتر همين قوت جسماني و شجاعت (قوت روحي) باعث پيروزي حضرت(ع) و ترس دشمنان ميشد. يعني منظور از وقتي ديگر سپاهيان شاخص اسلام مثلا شجاعت حضرت ابوالفضل(ع) را در نظر بگيريد، يا شجاعت رزمندگان جنگ تحميلي را بنگريد. ميگويند ايران در جنگ از نظر قواي مادي ضعيف بود، ولي از نظر قواي معنوي و روحي(روحاني) برتر بود، و نيروي ايمان باعث پيروزي آنها شد (ان تنصرو الله ينصر کم و يثبت اقدامکم). آيا اين هم از همين مقوله است؟
پاسخ تفصیلی:
البته کاملا آشکار است که اينگونه اعمال نمي تواند به عنوان يک عمل عادي و ناشي از قواي جسماني و شجاعت انسان تلقي شود. به طور قطع در اينگونه وقايع بحث اقتدار ولايي انسان کامل مطرح مي شود و بايد آن را خارق عادت و کرامت به حساب آورد و حضرت نيز اين کار را با قدرت معنوي و الهي خود انجام دادند.
البته آن حضرت از قدرت بدني و شجاعت فوق العاده اي نيز برخوردار بوده است و بسياري از کارهايي که در جنگ ها انجام داده است, مانند ساير حضرات معصومين(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) که شجاعت بي نظيري به خصوص در کربلا از خود به نمايش گذاشت, ناشي از نيروي عادي و صفات متعالي خود آن حضرات بوده است.
مرحوم صدوق در كتاب شريف امالى ومرحوم حكيم طوسى وديگر بزرگان اهل حديث وحكمت نقل كردهاند كه اميرالمؤمنين على بن ابىطالب عليه افضل صلوات المصلّين وقتى درب قلعه خيبر را كند وبه دور انداخت، فرمود:
«ما قلعتباب خيبر ورميتبه خلف ظهري اربعين ذراعاً بقوّة جسدية ولاحركة غذائية لكنّي اُيّدت بقوّة ملكوتيّة ونفس بنور ربّها مضيئة» (2. بحار الانوار، ج21، ص26)
من اين كار را با بازوانى كه از كنار سفره غذا تغذيه نموده ونيرومند شده است نكردم، بلكه اين كار را با قدرت الهى انجام دادم. در هر حال چه بگوييم با صرف اراده اين كار را كرد وچه بگوييم گذشته از اراده بادست اين كار را كرد، در هر صورت قدرت مطبخى نبود چنانچه قدرت روح انسانى هم از مطبخ نيست وقدرت انبيا هم از مطبخ نيست وبنابراين كارى با غذا واجزاى عنصرى ومادى ندارد. (زن در آينه جمال و جلال/آيت الله جوادي آملي)
در بيان نمونه ديگري از قدرت ولايي آن حضرت(ع) آورده اند که وقتى حضرت نوزادى در قنداقه بودند، مادرش حضرت فاطمه بنتاسد(ع) هر قنداقهاى را كه بر حضرت مىپيچيد حضرت آن را پاره مىكرد و هر چه بر ضخامت پارچه مىافزود باز حضرت آن را به قوه الهى پاره مىكرد و به مادرش مىفرمود: دوست دارم دستهايم آزاد باشد تا حمد و سپاس الهى را به جا آورم.
مختصري درباره شجاعت حضرت اميرالمؤمنين(ع):
1- شجاعت حضرت(ع) در جنگها به حدى بود كه زره حضرت از پشت خالى بود و پشت نداشت و وقتى در اين مورد از حضرتشان سؤال مىشد فرمودند: من هرگز به دشمن پشت نمىكنم تا نياز به زره در پشتم داشته باشم و مىفرمودند قسم به خدا اگر همه عرب در برابر من، صفآرايى كنند من به آنها پشت نمىكنم و فرار نمىنمايم و به همين خاطر وقتى پيامبر(ص) عدهاى از فرماندهان را براى فتح قلعه خيبر فرستادند و آنها شكست خورده برگشتند پيامبر(ص) فرمودند: فردا پرچم جنگ را به دست مردى مىسپارم كه دوستدار خدا و رسولش(ص) و نيز محبوب خدا و پيامبرش(ص) مىباشد و او كرّار غير فرّار است يعنى شجاعى است كه پى در پى به دشمن حملهور مىشود و هرگز از جنگ فرار نمىكند.
2- اولين رزمندهاى بود كه در جنگ آماده جانبازى و نبرد بود به طورى كه از مجموع كشتههاى دشمن در جنگ بدر، نيمى مستقيماً به دست حضرت على(ع) كشته شدند و نيمى با كمك و مشاركت ايشان و در صحنههاى جنگ احد وقتى سپاهيان رو به هزيمت و فرار آوردند از جمله افراد معدودى بودند كه با وجود جراحات فراوان كه بر بدنشان وارد شده بود و خون در حال فوران از جسم مطهرشان بود وقتى همچون پروانه به دور شمع نبوى(ص) مىچرخيدند و از حضرت(ص) دفاع مىنمودند به طورى كه بعد از جنگ اُحد، 90 زخم عميق در بدن حضرت نمايان بود و پيامبر(ص) با ديدن اين حالت در على(ع) به گريه افتادند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%A7%D8%B9%D8%AC%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D9%86%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%A8-%D8%AE%D9%8A%D8%A8%D8%B1
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت