عصمت پيامبران در همه موارد | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عصمت پيامبران در همه موارد
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عصمت پيامبران در همه موارد
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
سوال:
اينكه گفته مي شود پيامبران معصومند آيا اين عصمت فقط مربوط به دريافت و ابلاغ و عمل به وحي مي شود؟ بطور كلي مربوط به مسائل دين مي شود و يا اينكه عصمت در همه موارد حتي امور شخصي است. عصمت را مصونيت از خطا و اشتباه معني كرده اند حال اينكه مي گوييم حضرت آدم دچار اشتباه شد و فريب شيطان را خورد اين مطلب را چگونه مي توان توجيه كرد؟
پاسخ تفصیلی:
درباره گستره عصمت پيامبران و امامان(ع) بايد دانست، از گذشته دور دو نظريه وجود داشته و دارد. برخي معتقدند پيامبران و به دنبال آنها امامان(ع) تنها در تلقي وحي و ابلاغ وحي معصوم هستند
(اعتقادات شيخ صدوق).
.
برخي معتقدند پيامبران و امامان علاوه بر تلقي و ابلاغ وحي، حتي در تمام امور شخصي زندگي خود نيز معصوم مي باشند
(اعتقادات شيخ مفيد).
بنابراين شما به هر كدام از دو نظريه معتقد باشيد ضرري به اعتقاد اسلامي شما وارد نمي شود. البته اعتقاد دوم نشانه معرفت بيشتر مي باشد.
توضيح مطلب اين كه: بايد دانست راز عصمت در «علم و تقوا» نهفته است. به طوري كه به هر مقدار علم به حقايق بيشتر باشد و تقواي آدمي مستحكم تر باشد از خطا و گناه بيشتر به دور خواهد بود.
درباره پيامبران و امامان(ع) قدر متيقن آن است كه در تلقي و ابلاغ وحي و بيان احكام شرعي و هدايت مردم به علم الهي متصل مي باشند و پاكي و تقواي آنان به حدي مي باشد كه با حفظ امانت آنچه را كه از سوي خداوند و يا پيامبر و امام قبلي به آنها رسيده است بدون كاستي و فزوني به مردم منتقل مي كنند. لذا در اين باره به طور كامل معصوم مي باشند. چنان كه در قرآن مي خوانيم:
«و ما ينطق عن الهوي ان هو الا وحي يوحي
؛ از سر هوس سخن نمي گويد اين سخن او به جز وحي نيست»
(نجم، آيه 3 و 4)
.
در امور شخصي و اداره جامعه و حل مشكلات روزمره بايد دانست از ظلم و گناه آشكار نيز به طور كامل به دور مي باشند و معصوم هستند زيرا زشتي ظلم و گناه به گونه اي آشكار است كه آنان نسبت به آن هم علم دارند و هم تقوا دارند لذا هيچ گاه با اختيار به آن نزديك نمي شوند. و اين از ويژگي هاي شخصي و شخصيتي آنان است چنان كه در قرآن مي خوانيم:
«قال لاينال عهدي الظالمين
؛ خداوند فرمود پيمان من به بيدادگران نمي رسد»
(بقره، آيه 124).
اما درباره امور شخصي و اداره جامعه آن جا كه در حد ظلم و گناه نباشد بلكه در حد خطا و اشتباه باشد احتمال دارد نسبت به برخي پيامبران خطا اتفاق بيفتد كه از آن به «ترك اولي» تعبير مي شود.
البته به هر ميزان فضيلت پيامبر بيشتر باشد و از علم و تقواي بيشتر بهره مند باشد ترك اولي او نيز به حداقل مي رسد تا آنجا كه حتي ترك اولي نيز از آنان سر نمي زند كه نسبت به پيامبر(ص) و امامان(ع) معتقد به چنين مقامي براي ايشان هستيم به طوري كه يا ترك اولي نداشتند و يا در حداقل ممكن بود
(جوادي آملي، تفسير موضوعي، ج 8، موضوع سهو النبي(ص)).
شيعه در بحث عصمت، حداكثري است يعني معتقد است كه پيامبران علاوه بر دريافت، ابلاغ و عمل به وحي مصون از خطا هستند. در هيچ امر ديگر هم دچار گناه و خطا نمي شوند، بنابراين عصمت گسترده وسيعي دارد از دريافت، ابلاغ و عمل به وحي گرفته تا مقام اعتقاد و حتي در اعمال و رفتار از هر گونه خطا و حتي نسيان و سهو را شامل مي شود.
بر اين اساس شيعه تمام شبهاتي كه درباره عصمت پيامبران مطرح مي شوند پاسخ مي دهد و كتاب تنزيه الانبياء سيد مرتضي رضوان ا... عليه كوششي گرانقدر در اين باره است.
از جمله اين شبهات، سخناني است كه درباره حضرت آدم(ره) مطرح مي شود. كه از جمله گفته مي شود كه خداي متعال حضرت آدم(ع) را از تناول شجره اي نهي نمود و شيطان حضرت آدم(ع) را وسوسه كرد و حضرت نافرماني خدا را نمود. از بعضي آيات قرآن كريم هم استفاده مي شود كه حضرت آدم دچار عصيان شده بود و سپس استغفار نمود. فَتَلَقّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ
(بقره، 27)
تعبير عصيان و استغفار و حتي توبه در همه موارد با آن عصمتي كه شيعه معتقد است منافات ندارد. عصمتي كه شيعه مي گويد به اين معنا است كه مرتكب حرام نمي شوند بنابراين عصيان حضرت آدم(ع) نسبت به نهي تحريمي نبوده است.
البته مي گويند عالمي كه داستان حضرت آدم(ع) در آن اتفاق افتاده است عالم تكليف نبوده است. در كتاب مجموعه پرسش هاي دانشجويي جلد 7 در اين باره مطالبي ذكر شده است كه براي استفاده بيشتر عينا نقل مي كنيم: «عصمت پيامبران، همگانى است و حضرت آدم نيز فاقد آن نبوده است؛ ليكن بايد دانست كه اوامر و نواهى الهى دو قسم است: الف. مولوى يا قانونى، ب. ارشادى.
قسم اول تكليف است و خداوند به طور جدى، خواستار انجام آن مىباشد و براى عمل به آن پاداش و در ترك آن عذاب قرار داده است. قسم دوم در حقيقت تكليفى از ناحيه پروردگار نيست؛ بلكه خداوند بدان وسيله آدمى را به حكم عقل يا واقعيتى تكوينى - كه نتيجه آن عمل است - ارشاد مىكند؛ مانند طبيبى كه به مريض دستور مىدهد: فلان غذا را نخور. اين دستور يك تكليف قانونى نيست كه اگر خلاف كند، او را به مجازات رسانند؛ بلكه به اين معنا است كه تخلّف از آن با بهبود يافتن او ناسازگار است.
بهشتى كه آدم در آن بوده، مرحله قبل از تكليف و تشريع بوده و نهى در آن، جنبه ارشادى داشته است؛ زيرا آن درخت، داراى ويژگى و اثر تكوينى خاصى بوده كه چون از آن خوردند، عورتهايشان آشكار شد:
«فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما»
؛
طه (20)، آيه 121.
و به عبارت ديگر غرايز حيوانى و شهوانى در آنها پديد آمد. از اينرو شرايط زيستى ديگرى، متناسب با وضعيت پديد آمده براى آنان، لازم شد. بنابراين حضرت آدم مرتكب گناه تكليفى نشد؛ ولى در عين حال عمل او متناسب با مقام منيع آموزگارى ملائك نيز نبود و به جهت وضعيت پديد آمده، ديگر آن بهشت جاى مناسبى براى او نبود. از همين جا معناى آياتى مثل
«وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى»
طه (20)، آيه 121.
و ... روشن مىشود كه اين عصيان، به معناى گناه اصطلاحى نيست؛ بلكه سرپيچى در مقابل نهى ارشادى است كه شايسته جايگاه رفيع حضرت آدم نبوده است.
در رابطه با اينكه عصيان حضرت آدم، در برابر نهى مولوى و قانونى خداوند نبود، دلايل چندى وجود دارد؛ از جمله:
1. بعد از آيه
«وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى»
، بلافاصله قرآن مجيد مىفرمايد:
«ثُمَّ اجْتَباهُ رَبُّهُ فَتابَ عَلَيْهِ وَ هَدى»
؛
طه (20)، آيه 122 و 123.
؛ «سپس پروردگارش او را برگزيد و بر او ببخشود و [ وى را] هدايت كرد».
برگزيدگى شخصيتى از سوى خداوند، نشانه مقام بلند او است و اگر خطايى از او سر زده بود، در حد گناه و از بين رفتن عصمت نبوده است. در صورتى كه اگر نافرمانى در برابر دستور مولوى و قانونى بود، از ظلمهايى است كه با مقام پيامبرى سازگار نيست؛ چنان كه درداستان حضرت ابراهيمعليه السلام مىفرمايد:
«لا يَنالُ عَهْدِى الظَّالِمِينَ»
؛
بقره (2)، آيه 24.
«پيمان (امامت و پيامبرى) من به بيدادگران نمىرسد».
براى آگاهى بيشتر ر.ك:
الف. طباطبايى، سيد محمدحسين، تفسير الميزان، آيه 124 سوره بقره؛
ب. معرفت، محمد هادى، تنزيه انبياء، (قم: نبوغ، چاپ اول، 1374)، صص 226 - 256.
2. هيچگاه خداوند وعده عذاب در برابر آن نداده و تنها به مشقّت و رنج دنيايى اشاره فرموده است:
«فَلا يُخْرِجَنَّكُما مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقى»
؛
طه (20)، آيه 117.
؛ «[ شيطان] شما (آدم و حوا) را از بهشت خارج نسازد كه به رنج و سختى مىافتيد».
3. قرآن نزول شريعت و هدايت را - كه در بردارنده احكام مولوى و تكليفى است - متأخر از هبوط حضرت آدم معرفى كرده است:
«قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّى هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ * وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ»
؛
بقره (2)، آيه 37 و 38.
«گفتيم همگى از آنجا [ بر زمين ]فرود آييد، پس آن گاه كه هدايتى از من به سوى شما آيد، كسانى كه از هدايت من پيروى كنند، خوف و اندوهى بر ايشان نباشد و آنان كه كفر ورزيده و آيات ما را تكذيب كردند؛ آن گروه اصحاب آتشاند و در آن جاويدان». بنابراين زمانى كه حضرت آدمعليه السلام در بهشت بود، هدايت تشريعى و دستورات واجب از ناحيه الهى صادر نشده بود و اين گونه امور مربوط به حيات زمينى انسان است.
توبه نيز به حسب حال انسانها متفاوت است و همه انبيا و اوليا، پيوسته در درگاه الهى به توبه و استغفار مشغول بودهاند؛ زيرا:
الف. توبه و انابه از بهترين شيوههاى تواضع دربرابر پروردگار است.
ب. اولياى خدا حتى كارهاى نيكشان را در مقابل جلالت و عظمت پروردگار ناچيز و مايه شرمندگى دانسته، توبه مىكردند.
ج. توبه مردم عادى از گناه است؛ ولى اوليا و اوصيا از اينكه ذرهاى از خدا غافل شوند، توبه مىكردند."
براى آگاهى بيشتر ر.ك:
الف. معرفت، محمد هادى، تنزيه انبياء، (قم: نبوغ، چاپ اول، 1374)، صص 177 - 182؛
ب. يوسفيان، حسن و شريفى، احمد حسين، پژوهشى در عصمت معصومان، (تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى، چاپ اول 1377)، ص 226.
منابع: 1.آيت ا... مصباح يزدي، راهنمايي شناسي 2. الشريف المرتضي علم الهدي، تنزيه الانبياء و الائمه، تحقيق: فارس حسون كريم انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، قم،1380
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1505
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت