ترک اولي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ترک اولي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ترک اولي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عصمت
سوال:
ترک اولي در رفتار پيغمبراکرم(ص) و معصومين(ع) به چه معنا است و مصاديق آن را لطفاَ ذکر کنيد.
پاسخ تفصیلی:
ترک اولى، آن است كه انجام آن از ترك آن بهتر باشد هر چند انجام ندادن آن گناه شمرده نمىشود، البته ممكن است بعضى اولى را به معنى مستحب هم بدانند. مثل اين كه فرمودهاند اخلاق نيكو و مداراى با مردم موجب عزت شخص مىشود اگر كسى اخلاق نيكو نداشته باشد و يا نتواند مداراى با مردم داشته باشد مرتكب حرام نشده است و گناه نيست تنها از منافع آن بىبهره مانده است.
رفتار پيغمبر اکرم(ص) و معصومين(ع) به چه معنا است و مصاديق آن را لطفاَ ذکر کنيد. الف) ترك اولى به معناى ترك بهتر و سزاوارتر است. هر گاه امر داير شود بين دو كار كه هر دو خوب و پسنديده است؛ اما يكى از آن دو از اولويت خاصى برخوردار است. در اين صورت انجام آن اولى و سزاوارتر خواهد بود و ترك آن ترك اولى خواهد بود؛ مثلاً انسان پولى را مىخواهد به مستحق بدهد دو مستحق هست كه يكى خويشاوند انسان و به شدت محتاج است و ديگرى از اين خصوصيت برخوردار نيست.
هرگاه پول را به ديگرى كه چندان محتاج نيست و خويشاوند هم نيست بدهد، ترك اولىكرده (يعنى عملى را كه بهتر بوده انجام نداده است). ب ) قرينههايى در آيات شريفه سوره «طه» وجود دارد كه مىرساند نهى خداوند (لا تقربا) نهى ارشادى بوده است نه مولوى. در آيات 117 تا 123 اين سوره خداوند مىفرمايد: «اى آدم يقين داشته باش كه اين (شيطان) با تو و همسرت دشمن است مبادا شما را از بهشت بيرون كند كه به رنج و مشكلات دچار شويد تو در بهشت نه گرسنه مىشوى و نه برهنه مىمانى و نيز نه تشنه مىشوى و نه گرماى آفتاب آزارت مىدهد».
1ـ خداوند در اين آيات نتيجه طبيعى خوردن از آن درخت را بيان مىكند كه خوردن آن باعث به رنج و مشقت افتادن است و نخوردن آن باعث خلود در بهشت و جاودانگى. امر ارشادى هم همين است؛ مثلاً امام معصوم به شخصى كه به مريضى سرماخوردگى دچار است بفرمايد ترشى نخور. اين نهى از خوردن ترشى حرمت آن را نمىرساند؛ بلكه مىرساند كه خوردن آن براى تو مضر است و اگر مىخواهى خوب شوى پرهيز لازم است. خداوند هم آدم را نهىاز خوردن مىكند و نتيجه طبيعى عمل او (به رنج و زحمت افتادن) را براى وى بيان مىكند.
2ـ در ادامه آيات درباره قضيه خوردن آدم از آن درخت مىفرمايد: «آدم پروردگارش را نافرمانى كرد و از پاداش او محروم شد سپس پروردگارش او را برگزيد و توبهاش را پذيرفت و هدايتش كرد خداوند فرمود از آن جا فرود آييد در حالى كه دشمن يكديگر خواهيد بود؛ ولى هرگاه هدايت من به سراغ شما آيد هر كس از هدايت من پيروى كند نه گمراه مىشود و نه در رنج خواهد بود و هر كس از ياد من روى گردان شود زندگى سخت و تنگى خواهد داشت و روزقيامت او را نابينا محشور مىكنيم». از آيه 123 به خوبى روشن است كه بحث تكليف و حرام و حلال و كيفر و پاداش مربوط به بعد از اين است؛ چرا كه خداوند اين آيات را در زمان خروج از بهشت به آدم(ع) مىفرمايد. گوشزد كردن اين مطالب به آدم موقع هبوط به دنيا (دار تكليف) قابل توجه است و اين نكته را مىرساند كه نايل آمدن به سعادت در صورت پيروى از هدايتهاى الهى است و قيامت و عذاب در صورت نافرمانى، مربوط به بعد از فرودبه دنيا است.
3ـ خداوند در اين آيات از پذيرفته شدن توبه آدم خبر مىدهد كه اگر امر مولوى بود لازمهاش اين بود كه بعد از پذيرفته شدن توبه، او را به بهشت برگرداند؛ در حالى كه اين طور نشد و نتيجه طبيعى عمل او (خروج از بهشت) سر جاى خودش باقى ماند، (تفسير الميزان، ذيل همين آيات). ج ) پاسخ اين بخش از سؤال از پاسخ سؤالهاى قبلى روشن مىشود.
اجمالاً اينكه مطلب همان طور است كه شما فرمودهايد و انبياى الهى از هر گونه معصيت و نافرمانى منزه و دور هستند مطلب محكم همين است. قضيه حضرت آدم و يا مسائلى از اين قبيل كه در قرآن راجع به انبيا آمده از متشابهات قرآن است و اسرار و حكمتهايى در آن نهفته است كه بر ما روشن نيست.
ضمنا از سؤال شما اين طور فهميده مىشود كه رعايت نكردن مسائل اخلاقى و عمل به مكروهات و ترك مستحبات را از مصاديق امر ارشادى مىدانيد در حالى كه چنين نيست و امر به مستحبات و ترك مكروهات هم از مصاديق امر مولوى است منتها نسبت به واجبات و محرمات از حيث شدت و ضعف فرق مىكند با دقت در پاسخهاى قبلى معنى امر و نهى ارشادى روشن مىشود.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4571
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت