عصمت جبری ائمه(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عصمت جبری ائمه(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عصمت جبری ائمه(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عصمت
,
عصمت امام (ع)
سوال:
يکي از بچه ها پرسيد: با اين اوضاع برابر بودن شرايط رقابت زير سؤال مي رود و برتري ائمه(ع) بر ديگر انسانها زير سؤال مي رود(!) يا به اصطلاح عاميانه ائمه(ع) هنري نکرده اند(!) اگر ما هم(مثلا) اين هم مورد لطف خداوند بوديم و خداوند به ما آموزش علم داده بود(بنابر سوره آل عمران که گفته ...) ما هم بعيد نبود به آنها برسيم ...(!)
پاسخ تفصیلی:
اولا، بايد دانست كه عصمت دو جنبه دارد: جنبه اختياري و جنبه موهبتي.
ثانيا، بايد اين واقعيت را بپذيريم که خداوند به جهت مسئوليت نبوت و امامت به تعدادي از انسانها علم و عصمت موهبتي داده است. چنان که به همه انسانها عقل و فطرت اوليه را عطا کرده است با اين تفاوت که امامان اين علم و عصمت موهبتي و پايه را به خوبي حفظ کردند و براي ارتقا و ازدياد آن تلاش کردند. اما بسياري از انسانها عقل و فطرت اوليه خود را سرپوش گذاشتند و چه بسا با سستي و تنبلي به انحراف کشيده شدند. حال آيا بهتر نيست به جاي اعتراض به خدا که چرا به تعدادي علم و عصمت موهبتي داده؟! به خودمان اعتراض کنيم که چرا همان عقل و فطرت اوليه را خوب نگه نداشتيم؟! آيا همين نشانه آشکاري نيست که اگر علم و عصمت هم به ما مي داد آن را ضايع مي کرديم؟! درجات و مقامات پيامبران و امامان به خاطر آن است که با اختيار و اراده خود در جهت حفظ و ارتقاي علم و عصمت موهبتي و پايه تلاش کرده اند. چنان که درباره امام حسين(ع) روايت شده است: «ان لک درجه في الجنه لاتنالها الا بالشهاده» و از سوي ديگر اگر پيامبران و امامان کمترين کوتاهي و ترک اولي کنند بيش از ديگران گرفتار مي شوند چنان که حضرت يونس در شکم ماهي گرفتار شد و حتي خداوند به پيامبر اسلام(ص) به شدت هشدار مي دهد اگر کلمه اي غير از وحي به ما نسبت بدهي شاهرگ تو را قطع خواهيم کرد؟ در نتيجه از آنجا که خداوند مىدانست كه عدهاى از بندگانش به اختيار خود، بيش از ديگران و در بالاترين حدّ ممكن از استعداد خود بهرهبردارى مىكنند. از ميان افراد بشر آنان را برگزيند و تفضّلاً اين پاداش و موهبت ويژه را به آنها عطا کرد، تا در پرتو آن، راهنمايانى موثق و مطمئن براى همه افراد بشر گردند. به عبارت ديگر، اعطاى موهبت علم خدادادى معلول شايستگىهاى آنان است، نه اين اعطا بدون حساب است و نه معلول استعداد جبرى ايشان. حكمت اعطاى چنين موهبتى، نيز فراهم نمودن وسايل هدايت براى ساير انسانهاست. بنابراين آن عصمت موهبتي لطفي در حق ماست.
امام صادق(ع) در همين زمينه مىفرمايند:
«ان الله اختار من ولد آدم اناسا طهّر ميلادهم، و طيّب ابدانهم و حفظهم فى اصلاب الرجال و ارحام النساء، اخرج منهم الانبياء و الرسل، فهم ازكى فروع آدم؛ ففعل ذلك لا لأمر استحقوه من الله عزوجلّ و لكن علم الله منهم حين ذرأهم انّهم يطيعونه و يعبدونه و لا يشركون به شيئا فهولاء بالطاعة نالوا من الله الكرامة و المنزلة الرفيعة عنده»
؛
مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج 10، ص 170.
«به درستى كه خداوند متعال، انسانهايى را از فرزندان آدم انتخاب كرد و تولد آنها را پاك و بدنهاى آنان را پاكيزه گردانيد و آنها را در پشت مردان و رحم زنان در حفظ خويش قرار داد، نه به جهت طلبى كه از خداوند داشته باشند؛ بلكه از آنجا كه خداوند، در هنگام خلقت مىدانست كه از او فرمانبردارى مىكنند و او را عبادت مىنمايند و هيچ گونه شركى نسبت به او روا نمىدارند. پس اينان به واسطه فرمانبردارى از خداوند به اين كرامت و منزلت والا در نزد خداوند، نايل شدهاند».
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1448
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت