حقيقت رؤيا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حقيقت رؤيا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حقيقت رؤيا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ابعاد وجودی انسان
سوال:
آيا رؤيا حقيقت دارد؟
پاسخ تفصیلی:
دانشمندان طبيعى اروپا براى رؤيا حقيقتى قائل نيستند و بحث از ارتباط آن با حوادث خارجى را واجد وزن علمى نمىدانند، جز بعضى از روانشناسان كه درباره آن تحقيقاتى دارند و عليه دسته اول به خوابهايى كه پرده از امور پنهانى برمى دارد يا از حوادث آينده خبر مىدهد - به طورى كه نمىتوان آنها را تصادفى و اتفاقى دانست - استدلال كردهاند.
قرآن در اين باره چه مىگويد؟
در قرآن شريف خوابهايى از پيغمبران و ديگران نقل و تصديق شده است؛ مانند خواب حضرت ابراهيم درباره ذبح اسماعيل، خواب حضرت يوسف، خواب رفقاى زندانى آن حضرت، خواب ملك مصر و خواب رسول اكرم(ص) درباره فتح مكه. در روايات پيغمبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) شده نيز شواهدى وجود دارد.
همه ما يا خودمان خوابهايى ديدهايم كه بر امور مخفى يا حل مشكلات علمى يا وقوع حوادثى در آينده دلالت داشته است و يا از ديگران اين گونه خوابها را شنيدهايم. اين خوابها - مخصوصاً خوابهاى صريحى كه به تعبير احتياج ندارد - را نمىتوان اتفاقى دانست و به طور كلى با جريانهايى كه قابل انطباق بر آنها است، بىارتباط خواند.
البته نمىتوان انكار كرد كه بعضى از عوامل درونى از قبيل امراض و انحرافات مزاجى و خستگى و پُرى شكم و همچنين پارهاى از عوامل بيرونى مانند گرما و سرما و ديگر چيزهادر قوه خيال تأثير دارد و قوه مخيّله نيز در خواب مؤثر است؛ مثلاً كسى كه تحت تأثير حرارت يا برودت شديد واقع شده، در خواب آتشهاى شعله ور يا برف و يخ مشاهده مىكند و كسى كه امتلاى معده و انحراف مزاج دارد، خوابهاى مشوش و بىسروته مىبيند.
همچنين اخلاقيات و صفات نفسانى نيز در رؤيا بىتأثير نيست. به همين جهت اكثر خوابها در اثر تخيلاتى است كه اسباب داخلى و خارجى موجب آنها شده و در واقع كيفيت تأثير آن اسباب را نشان مىدهد. دانشمندان طبيعى فقط همين اسباب را بررسى كردهاند و نتيجه گرفتهاند كه خواب حقيقت ندارد؛ ولى همان طور كه تأثير اين اسباب را نمىتوان انكار كرد، حقيقت داشتن پارهاى از رؤياها و ارتباط آنها با امور خارجى را نيز نمىتوان ناديده گرفت.
آيانفس با رؤيا اتصال دارد؟
كسى كه خواب مىبيند در فلان روز فلان جريان واقع خواهد شد و در موقع معين هم واقع مىشود، نمىتوان گفت نفس او با حادثهاى كه هنوز وجود نيافته ارتباط پيدا كرده است؛ زيرا ارتباط وجودى بين موجود و معدوم محال است. همچنين كسى كه خواب مىبيند در فلان مكان ظرفى چنين و چنان دفن است و فلان مقدار سكه طلا و نقره در آن موجود است و بعد از بيدار شدن به سراغ آن جا مىرود و زمين را حفر مىكند و ظرف را با همان خصوصيات مىيابد، نمىتوان گفت نفس وى با آن ظرف اتصال داشته است؛ زيرا اتصال نفس با امور مادى از راه حواس صورت مىگيرد و ظرفى كه با فاصله زير خاك قرار گرفته قابل درك حسى نيست. به همين جهت گفتهاند ارتباط نفس با اين گونه حوادث و اشيا از راه اتصال با علل و اسباب آنها است.
توضيح آن كه جهان هستى مشتمل بر سه عالم است:
1. عالم طبيعت كه با آن آشنايى كامل داريم.
2. عالم مثال كه از نظر مرتبه وجود، فوق عالم طبيعى است و موجودات آن صورتهاى بىمادهاند و نسبت به موجودات مادى جنبه عليت دارند.
3. عالم عقل كه فوق عالم مثال است و در آن حقايق موجودات بدون ماده وصورت موجودند و نسبت به موجودات عالم مثال جنبه عليت دارند.
نفس انسان به واسطه تجردش با عوامل فوق طبيعت سنخيت دارد و هنگام خواب كه به ادراكات حسى اشتغال ندارد، طبعاً به عالم هم سنخ خود برمىگردد و طبق استعدادهايش حقايقى از آن عالم را مشاهده مىكند. نفس كامل كه قدرت درك مجردات را با همان تجرد عقلىشان دارد، علل و اسباب را به نحو كليت درك مىكند؛ ولى نفسى كه به آن پايه از كمال نرسيده؛ حقايق كلى را با صورتهاى جزئى حكايت مىكند؛ چنان كه ما معناى سرعت كلى را با تصور يك جسم سريع الحركة و معناى عظمت را با تصور كوه حكايت مىكنيم. نفسى كه هنوز به مرحله تجرد عقلى نرسيده، در عالم مثال متوقف مىشود و گاه علل و اسباب اشياء را در عالم مثال به همان صورت واقعى مىبيند و در آنها دخل و تصرف نمىكند و اين همان خوابهاى صريحى است كه غالباً اهل صدق و صفا مىبينند؛ و گاه موجودات مثالى را به صورتهايى كه با آنها مأنوس است، درك مىكند؛ چنان كه علم را به صورت نور و جهل را به صورت ظلمت مىبيند و حتى ممكن است ذهن از يك معنا به معناى ضد آن منتقل شود.
از اين گونه خوابها همان خواب مشهورى است كه نقل مىكند: مردى نزد ابن سيرين، مُعَبِّر معروف، آمد و گفت: خواب ديدم مُهرى به دست دارم و دهان و عورت مردم را با آن مُهر مىكنم. ابن سيرين گفت: تو مؤذن مىشوى؛ مردم با اذان تو روزه مىگيرند و از خوردن و آميزش جنسى خوددارى مىكنند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2427
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت