عقلانیت دین | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عقلانیت دین
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عقلانیت دین
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دین شناسی
سوال:
آیا همه گزاره های دین اسلام عقلانی اند؟ توضیح دهید.
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: از آن جهت که دین مبین اسلام ازجانب خداوند حکیم علی الاطلاق تشریع شده است لاجرم بایستی تمام گزاره های آن مملو ازحکمت و مطابق با عقل سلیم باشد.
توضیح مطلب اینکه؛
اولاّ: خداوند حکیم است. زیرا اگر واجب الوجود حکیم نباشد لازمه اش این است که وصفی از اوصاف کمال را دارا نباشد در نتیجه ذاتش مرکب از وجود و عدم گردد در حالی که هر مرکبی محتاج است لذا نمی تواند واجب الوجود باشد. بنابراین تمام اوصاف کمالی برای حضرت حق ضروری و واجب خواهد بود.چنانچه فیلسوف می گوید " الواجب الوجود من جمیع جهاته واجب الوجود "
و ثانیا: ازجانب حکیم جز حکمت و علم صادر نمی شود واین بدیهی است زیرا بین هر علت و معلولی تناسب و سنخیت ذاتی برقرار است و اگر بنا باشد بین علت و معلول تناسب نباشد بایستی هر معلولی از هر علتی و همچنین از هر علتی، هر معلولی صادر شود مثلا از درخت سیب ، میوه نارنج صادرگردد و این وجدانا محال است.
بنابراین با دلیل عقلی به این نتیجه میرسیم که چون دین اسلام معلول حکیم مطلق است تمام گزاره های آن حکیمانه و مطابق با عقل خواهد بود واز همین جهت است که علمای اصول فرموده اند" کلما حکم به العقل حکم به الشرع و لا عکس" یعنی هر آنچه را که عقل بدان حکم کند شریعت بدان حکم می نماید ولیکن عکس این قاعده صادق نیست که هر آنچه را شرع بدان حکم نماید عقل نیز بدان حکم کند .
توضیح مطلب اینکه گر چه همه گزاره های دین در عالم ثبوت و واقع عقل پذیرند اما در عالم اثبات وعلمی بعض احکام شرعی هستند که عقل گریز می باشند بدین معنی که عقل در مقابل شریعت حکمی موافق یا معارض ندارد زیرا عقل ادمی محدودیت دارد لذا نمی تواند مناط همه احکام شرعی را در عالم واقع کشف کند مانند احکام تعبدی دین از جمله دو رکعت بودن نماز صبح و یا هفت دور داشتن طواف حج و... گر چه اینگونه احکام نیز دارای ملاک واقعی هستند ولیکن عقل بشری بدانها دسترسی ندارد .
بلی همه احکام شریعت دارای ملاکات واقعی و عقلی هستند واز همین جهت است که شیعه اثنی عشری قائل به حسن و قبح عقلی احکام شرعی می باشد نه حسن و قبح شرعی چنانکه اشاعره بدان قائلند. بدین معنا که شارع مقدس اگر حکمی را تشریع می کند بنا بر مصلحت و مفسدتی است که در عالم واقع موجود است نه اینکه اول حکمی را بدون مصلحت و مفسدت واقعی تشریع کند سپس مصلحت و مفسدت به تبع حکم ایجاد شود (والبته این مساله تبعاتی در دارد که ایا اجتهاد فقیه به نحو تخطئه می باشد یا به نحو مصوبه که باید در علم اصول دنبال شود)
در نهایت به این نتیجه می رسیم که همه گزاره های دین در عالم ثبوت داری ملاکند و عقل پذیر می باشند و در عالم اثبات بعض احکام دین عقل پذیرند وبعض انها عقل گریز ولیکن هیچ گزاره ای در دین مبین یافت نمی شود که عقل ستیز باشد یعنی عقل حکمی معارض حکم شرعی داشته باشد .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D9%86
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت