اختلاف شيعه و سني | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اختلاف شيعه و سني
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اختلاف شيعه و سني
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ادیان و فرَق دینی
سوال:
چرا علماي شيعه و سني در مورد احكام اسلام به توافق نمي رسند تا امت واحد اسلامي بوجود آيد ؟
پاسخ تفصیلی:
اگر چه شيعه و سني هر دو از مذاهب اسلامي به شمار مي آيد و اشتراكات قوي با همديگر دارند مثلاً در توحيد – نبوت ، در معاد – در قرآن در قبله و ساير احكام ديني و اخلاقي اما تفاوتها از آنجا نشات مي گيرد كه تقريباً خدا يك مساله مبنايي است و آن اينكه شيعه معتقدات پيامبر (ص) به دستور خداوند براي جانشيني بعد از خود اماماني را منصوب نمود كه در راس آن علي بن ابيطالب (ع) است او سپس هر يك از امامان دوازده گانه كه اين امر با نزول آيه تبليغ در غدير خم و معرفي علي بن ابيطالب (ع) آغاز و تثبيت شد . دستور اكيد پيامبر (ص) بر عدم جدايي قرآن و عترت و اهل بيت (ع) كه مي بايست پس از پيامبر (ص) براي عدم گمراهي امامي تمسك شود اما سني ها معتقدند كه پيامبر (ص) كسي را بجاي خود منصوب نكرده است و لذا ما علاوه بر قرآن و سنت پيامبر (ص) احكام ديني خودمان را از ائمه اطهار (ع) كه سفارش شده پيامبر و قرآن است اخذ مي كنيم و آنها صرفاً به كتاب خدا كه بيشتر كليات شامل قرآن مطرح است و به سنت اندكي كه از پيامبر (ص) رسيد و سپس به اقوال صحابه و تابعين عمل مي كنند در حالي كه صحابه و تابعين اقوال و گفتارشان براي ما حجت نيست و لذا اختلافات از اينجا نشات مي گيرد كه منابع و ماخذ دستورات اسلامي در بين شيعه و سني متفاوت و بطور طبيعي خواهد بود و رفع آن به حال اين مساله است .
تفاوت علماي شيعه و سني ، در مورد احكام اسلام ، ناشي از تفاوت برداشت از آيات و روايات و برخي مطالب ديگر است . به عنوان نمونه ، تفاوت در وضو به خاطر اين است كه اهل سنت بر اساس برداشتي كه از ظاهر آيه شريفه ‹‹ فاغسلوا وجوهكم و ايديكم الي المرافق و امسموا برووسكم و ارجلكم الي الكعبين ›› دارند ، دستهايشان را از سر انگشتان تا آرنج، بر عكس شيعه مي شويند . نيز پاهايشان را مي شويند ، بر خلاف شيعه كه روي پا مسح مي كشند . شيعه همين آيه را به نحو ديگر به همان طريقي كه وضو مي گيرد ، تبيين مي كند و در اين زمينه رواياتي نيز وارد شده كه پيامبر (ص) چنين وضو مي گرفت . بر اساس اين آيه در وضو ، ابتدا بايد صورت شسته شود ، بعد دستها تا مرفق (آرنج) شسته شود ، بعد مسح سر و سپس روي پاها تا كعب (برآمدگي ) مسح شود .
در اين آيه ، محدوده شستن صورت بيان نشده ، ولي در روايات نحوه وضوي پيامبر (ص) بيان شده كه بايد از رستنگاه مو تا چانه باشد . در اين آيه محدوده شستن دستها را بيان مي كند ، نه اينكه از كجا شروع و به كجا ختم كند .
نحوه نماز خواندن اهل سنت نيز با ما خيلي تفاوت ندارد فقط در برخي از مطالب مثلاً آنان دست بسته نماز مي خوانند يا وقتي مي ايستند دست راستشان را روي دست چپ گذاشته و به سينه مي چسبانند . ولي ما شيعه آن را صحيح نمي دانيم چون اين عمل (تكفير ) از ابداعات عمر بوده است و به نظر فقهاي ما باطل كننده نماز است . يا مثلاً اهل سنت بعد از خواندن حمد ، آمين ميگويند كه اين مطلب نيز در زمان پيامبر (ص) نبوده و اهل سنت آن را ابداع كرده اند.
علت اصلي اين اختلافات به مساله امامت بر مي گردد . اهل سنت بعد از فوت پيامبر (ص) گفتند ‹‹ حسبنا كتاب الله ›› يعني كتاب خدا ما را كافي است و خود را از اهل بيت پيامبر (ص) جدا كردند . در حاليكه پيامبر (ص) به امت سفارش تمسك به اهل بيت (ع) را نموده بود .(اين از احكام )
اما مسئله شيعه و سني تنها در احكام نيست بلكه در عقايد نيز اختلافاتي دارند .
بهترين روش براي تقريب مذاهب و تفهيم افكار ، گفتگو است كما اينكه در كشورمان ،مؤسسه اي به نام ‹‹ دار التقريب مذاهب ›› به دستور رهبر معظم انقلاب تاسيس شده است . اين موسسه به خصوص در راستاي تقريب بين مذهب شيعه وسني تلاش مي كند و تا آنجا كه ممكن باشد ، بين فرق اتحاد و انسجام برقرار مي كند .
همچنين مجمعي فقهي بين تمامي كشورهاي مسلمان تشكيل شد كه هر كشور يك نماينده و يك كرسي در اختيار دارد و نمايندگان همه كشورهاي مسلمان در آن شركت مي كنند . از ايران هم يك عالم شيعي در اين مجمع شركت دارد تا نظرات و عقايد شيعي را به ديگر مسلمانان تقرير و تبيين كند . البته اين مجمع در سالهاي اخير به همت علماي همه كشورهاي اسلامي تاسيس شده است و ان شاء ا... ثمرات خوبي خواهد داشت .
ثمره اين نشست ها ، كم كردن فاصله ها و اتحاد امت اسلامي در عين اختلاف مذاهب آنها است . البته بين شيعه و سني اشتراكات زيادي وجود دارد و اگر وحدت سياسي نيز بين آنها برقرار شود ، بسياري از مشكلات دنياي اسلام حل خواهد شد .
اما اينكه چرا به توافق نمي رسند ؟ داراي علل متعددي است از جمله :
الف ) تعصبهاي بي جا لا اقل در بين بسياري از آنها .
ب) عدم اطلاع كافي از مرام حق و كج فهمي .
ج) دين زدايي سياستهاي حاكم .
د) هوي و هوس سردمداران هر دين و مذهبي براي اينكه موقعيت خويش ر ا از دست ندهند (همانطور كه خداوند در قرآن به برخي از اين انگيزه در بين علماي يهود و نصارا اشاره كرده است .)
ه) گاهي عوامل جغرافيايي نيز موثر است مثلاً دوري شهرها و كشورها از يكديگر و در نتيجه عدم توان ودسترسي افراد خبير و آگاه و روشنگري جوامع مختلف در مناطق ، كشورها و قاره هاي گوناگون .
منابع :
1- تفسير نمونه ، ج4، ص285، آدرس كامل ، تفسير نمونه ، ناصر مكارم شيرازي ، تهران ، دار الكتب الاسلاميه 1353-1366 و نيز ر. ك .
2- وضوء النبي من خلال ملابسات التشريع ، علي شهرستاني .
3- سبع مسائل فقهيه –، جعفر سبحاني .
4- حق جو و حق شناس – علامه سيد شرف الدين
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2303
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت