معناي خرافات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
معناي خرافات
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
معناي خرافات
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
شبهات متفرقه
سوال:
آيا ما در اسلام سخني در رابطه با عطسه کردن وتوقف بعد از آن (تاخير در کار چون عطسه کرديم) ويا مهره هاي آبي که براي جلوگيري ازچشم زخم قرار ميدهند داريم و يا خرافات است؟ راه مقابله با آن چيست؟
پاسخ تفصیلی:
در مقدمه بايد گفت: وقتي انسان از درك حقايق و رابطه منطقي پديده ها عاجز باشد، براي تسكين و اقناع خود به قوه خيال پناه مي برد و به كمك آن اباطيل و اساطير گوناگوني مي سازد و جهاني پر از خدايان و ارواح نامرئي به وجود مي آورد. چون انسان نادان با مشاهده عجايب طبيعت دچار حيرت مي شود، بي اختيار مجذوب آنها شده، در برابرشان سر تعظيم فرود مي آورد و گاهي آنها را خداي خود مي خواند؛ بر اين اساس، مي توان گفت: خرافات زاده تخيل، تحير و واهمه انساني است.
بر اساس برخي از آيات قرآني- كه بعضي دين پژوهي ها نيز آن را تأييد ميكند - بشر ابتدا يكتا پرست بوده و پرستش بت، ماه، ستاره يا انسان از نوع انحرافهايي است كه به تدريج به وجود آمده است.
در تاريخ فرهنگ بشري به ويژه در عصر جاهلي، خرافات نمودها و جلوه هاي متعددي داشته است. هم اكنون نيز در كشورهاي مختلف حتي در كشورهاي پيشرفته با وجود رشد علمي و فني، باز در فرهنگ و سنن اجتماعي آنها، نشانه هايي از خرافات وجود دارد، بازارمشاغلي چون رمالي و جادوگري، طالع بيني و كف بيني رونق بسياري دارد. زيرا رشد عقلي توأم با رشد علمي صورت نگرفته است.
در تعريف خرافه گفته شده است: خرافه، يعني رويدادهايي را كه انتظار نداشته ايم رخ دهند، به پديده هايي نسبت دهيم كه هيچ رابطه منطقي اي ميان آنها يافت نمي شود مثل اينكه گمان كنيم گذشتن از زير نردبان، سبب بروز فلان حادثه رانندگي چند روز پس از آن مي شود... در صورتي كه اين رويدادها هيچ اثري بر هيچ چيز ديگر ندارند.
شايد بهترين تعريفي كه بتوان ارائه كرد و مورد پذيرش اديان باشد اين است: « خرافه، ترس بيهوده از عوامل و مرتبط دانستن پديده هاي نامربوط به يكديگر است كه رابطه بين آنها نه از نظر علم و عقل ثابت شده و نه از سوي دين تاييد شده است» ( علوي نژاد، سيد حيدر؛ قرآن و خرافه باوري، مجله پژوهش هاي قرآني ش.37)
1. عطسه كردن
عرب جاهلي عطسه كردن را شوم و نكبت زا مي دانست و چون عطسه را علامت بلا و حادثه تلخ مي دانست، دست به كاري نمي زد. اعتقاد به تاثير گذاري عطسه هنوز هم در جوامع امروزي كم و بيش اعتبار دارد و به نظر برخي، يك عطسه نشانه نحوست و بدي آن كار و دو عطسه نشانه خوبي و ميمنت آن كار است.
با مطالعه تاريخ گذشته، به اين نكته پي مي بريم كه به اثر گذاري عطسه بسيار توجه شده است بطوري كه در توصيف دلاوري و شجاعت جنگجويي مي گفتند: او آنچنان دلاوري است كه عطسه او را از به كام شير رفتن و نبرد باز نمي دارد.
اسلام با اين پندار خرافي مبارزه كرده، عطسه را نعمتي براي بدن برشمرده است كه مستلزم حمد و شكر پروردگار است. پيامبر اكرم مي فرمايد: خداوند عطسه را دوست مي دارد و خميازه را مكروه مي داند. هر گاه كسي عطسه كند، حمد خدا گويد و هر مسلماني كه عطسه را مي شنود، او را دعا گفته و از خداوند مزيد رحمت طلب كند( بخاري؛ الجامع الصحيح، ج 5، ص 2290) ؛ و در برخی روایات آمده که عطسه موجب دفع بیماری می شود. یعنی عطسه در حقیقت نوعی مکانیسم دفاعی است از سوی بدن برای بیرون راندن عوامل مزاحم مثل میکروبها یا گرد و غبار و عوامل حسّاسیّت زا.
در نتيجه اينكه؛ در مورد عطسه، صبركردن لازم نيست.
پس در اين باره دستورى در اسلام نداريم و اساسا روح اسلام با اين گونه مطالب سازش ندارد، تا آنجا كـه دسـتـور مى دهد هنگامى كه تصميم بر كارى گرفتيد، اگر كسى فال بد زد اعتنا نكنيد و بر خـدا تـوكـل نـمـوده به دنبال هدف روان شويد و فال بد زدن را نشانه شرك قرار داده است. آرى دربـاره عـطسه وارد شده است كه هرگاه يكى از شما عطسه كرد، در حق او دعا كنيد و بگوييد:
يـرحـمكم اللّه
؛ رحمت خدا شامل حال شما گردد، طرف نيز متقابلاً دعا كند و بگويد:
يغفر اللّه لكم؛
خداوند شما را بيامرزد. اما صبر كردن و قدرى مكث نمودن و يا فرق گذاردن بين يك عطسه و دو عطسه، همگى افسانه است كه بايد مسلمان آگاه و دانا از اين افسانه ها بپرهيزد.
منبع: پاسخ به پرسشهاى مذهبى، آيه ا... مكارم شيرازى و آيه ا... جعفر سبحانى به نقل از سايت تبيان.
2. چشم زخم(آويختن اشياي جادويي مثل مهره آبي)
عرب جاهلي به منظور در امان ماندن از آزار ارواح خبيثه و جنون و چشم زخم، آويزه هايي از استخوان مردگان، سنگ هاي جادويي و پارچه هاي آلوده به كثافات مي آويختند(نوري، يحيي؛ جاهليت و اسلام، ص 483). بدين ترتيب براي آويزه هاي جادويي، اثر مافوق طبيعي قائل بودند و آنها را در همه حال با خود همراه داشتند. پيامبر گرامي اسلام(ص) اين امر را بي اثر دانسته، اذهان بي خبران را آگاه ساختند و راه صحيح را به آنان نشان دادند. آن حضرت از سر شفقت و دلسوزي به پدران و مادران تذكر داده و مي فرمودند: « اين آويزه هاي بي اثر را از بچه ها دور سازيد و آنها را با اين قلاده ها به رنج ميفكنيد.(بخاري؛ الجامع الصحيح، ج 5، ص 2156) حضرت سپس آنها را براي علاج بيماري ها به داروهاي سودمند راهنمايي مي كردند.
علاوه بر انكار تاثيرات جادويي ومافوق طبيعي اين اشياء در روايات نبوي، پيامبر گرامي (ص) آنها را با روح خداپرستي ناسازگار دانسته، معادل شرك معرفي كرده است.
پيامبر گرامي (ص) براي دفع چشم زخم هر گاه خانه اي خريداري مي كرد يا چشمه اي جاري مي ساخت، گوسفندي ذبح مي نمود كه نام اين عمل « ذبائح الجن» بوده است. امروزه نيز در ميان ما رسم است كه وقتي خانه اي جديد و يا وسيله نقليه و مانند آن را خريداري مي كنيم، گوسفندي را قرباني مي كنيم.
البته دانشمندان نيز تاثير خاص برخي از چشم ها را پذيرفته اند. آنها معتقدند كه در برخي از چشم ها نيروي خاصي نهفته است كه با تمرين مي توان آن را تقويت كرد.لذا اصل وجود چشم زخم در روایات تأیید شده ولی این گونه راههای خرافی برای مقابله با آن رد شده اند. کما اینکه اصل وجود سحر و طلسمات نیز مورد تأیید است. لذا در احادیث اهل بیت (ع) دعاهای ویژه ای برای مقابله با این گونه امور تعلیم داده شده. البته باید دانست که بسیاری از آنها که مدّعی ابطال سحر و چشم زخم هستند شیّادند و حتّی سواد درستی هم ندارند ؛ امّا هستند افرادی که حقیقتاً در این گونه فنون تبحّر داشته باشند.
اما درمان اين مشكل يعني چشم زخم:
الف) ياد كردن خداوند؛ از امام صادق(ع) روايت شده است: «هر كس از سيرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را ياد كند؛ زيرا وقتى خداوند را به ياد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمىرسد»،
(بحارالانوار، ج 60 ، ص 25).
ب ) گفتن «تبارك اللّه احسن الخالقين؛ امام صادق(ع) فرمود: «كسى كه چيزى از برادرش او را متعجب ساخت اين جمله را بگويد، زيرا چشمزخم واقعیّت دارد »،
(همان، ص 26).
ج ) گفتن «امنتُ باللّه و صلى اللّه على محمد و آله»؛ پس از آن اثر چشمزخم خنثى مىگردد. د ) قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشمخوردن،
(همان، ج 92).
ه ) نوشتن سورههاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آيةالكرسى» در ورقهاى و به همراه داشتن آن،
(همان، ص 25).
و ) قرائت سه مرتبه ذكر «ماشاءاللّه لاحول ولا قوة الا باللّه العلى العظيم» به هنگام ترس از چشم خوردن يا چشم زدن،
(همان، ص 26).
اما نكته اي كه قابل ذكر مي باشد اين است كه واقعيت داشتن چشم زخم منافاتي با اراده و خواست و قدرت خداوند ندارد بلكه اين مسأله نوعي قدرت ماوراء الطبيعه است كه خداوند آن را قرار داده مانند بسياري از كارهاي ديگر كه به واسطه تربيت و قدرت روح آدمي قابل تحقق است.
ـ امّا راه مقابله با این خرافات
راه مقابله با چنین خرافاتی آن است که مردم را با حقیقت این امور و با سابقه ی آن ـ که از اعمال مشرکین است ـ آشنا نماییم ؛ و احادیث اهل بیت (ع) را در این باره به گوش آنها برسانیم. و از آنها بخواهیم که اگر مدرکی علمی یا شرعی برای درستی این امور دارند ارائه دهند. نیز باید کوشید که دست افراد شیّاد در این زمینه برای مردم باز شود ؛ تا بدانند که اینها از رهگذر این گونه خرافات می خواهند جیبهای خود را پر نمایند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4079
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت