الگو پذیری فاطمه(س) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
الگو پذیری فاطمه(س)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
الگو پذیری فاطمه(س)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
حضرت زهرا (س)
سوال:
يكي از القاب حضرت زهرا بتول است يعني به دور و طاهر از هرگونه ناپاكي؟ آيا بچه دار شدن ايشان خرق عادت بوده؟ چگونه ايشان مي توانند الگوي ما باشند با اين همه تفاوت اين فاصله ها طبيعي است!<BR>ما نبايد تلاشي براي رسيدن به جايگاه ايشان داشته باشيم!
پاسخ تفصیلی:
1ـ حضرت زهرا (س) نیز مثل باقی زنان فرزنددار شده اند ؛ لکن نه مبتلا به خون حیض و استحاضه بوده اند و نه مبتلا به خون نفاس. پاكى حضرت زهرا(سلام الله عليها)از حيض و نفاس را شيعه و سنى از رسول خدا(صلي الله عليه و آله) و ائمه اطهار(عليهم السلام )روايت كرده اند. و روايات در اين باره بسیار است. به چند نمونه از اين روايات اشاره مى شود:
الف: پيامبر(صلي الله عليه و آله) فرمودند: «فاطمه، بتول ناميده شده زيرا از حيض و نفاس پاك شده است».(1)
ب: امام باقر(عليه السلام )فرمودند: فاطمه (سلام الله عليها )به چند جهت طاهره ناميده شده است،از جمله اينكه هرگز خون حيض و نفاس نديد.(2)
2ـ مگر الگو باید نقصی داشته باشد تا الگو باشد. آیا انبیا باید کور و کر و لال می بودند تا می توانستند الگو برای نابینایان و ناشنوایان و افراد لال باشند؟!! آیا انبیاء باید گناهکار می بودند تا می توانستند الگوی گناهکاران باشند؟! حتّی هم جنس و هم نوع بودن نیز دخلی در الگو بودن ندارد. آیا انبیاء که مرد بودند ، نمی توانند الگوی زنان باشند؟ یا حضرت زهرا(س) که زن بود نمی تواند الگوی مردان باشد؟ به تصریح آیات و روایات ، برخی از انبیاء و از جمله رسول الله(ص) پیامبر جنّها هم بوده اند ؛ حال که خودشان جنّ نبودند. ائمه(ع) نیز بر جنّها امامت دارند.
الگو نه تنها نباید در ردیف الگو گیرنده باشد بلکه برعکس الگو همواره باید برتر از الگوگیرنده باشد. چون الگو یعنی نمونه ی کاملی که دیگران باید خود را به او همانند کنند. لذا ملائک نیز الگوی مردمان عادی هستند ؛ چون برتر از ما هستند ؛ امّا آنکه از ملائک گذر نمود دیگر ملائک را الگوی خود قرار نخواهد داد. لذاست که در روایات به وفور به ما توصیه نموده اند که اخلاق ملائک را داشته باشید. البته این الگوگیری در حیطه ی افعال اختیاری است نه در امور سرشتی. لذا هیچکس مکلّف نیست که قدّ و قواره ی خود یا قیافه ی خود را شبیه انبیاء کند.
حضرت زهرا (س) بنده ی خدا بود و در این بندگی الگو است. ما نیز وظیفه داریم که در بندگی به آن حضرت اقتدا کنیم ؛ امّا حض نشدن و خون نفاس ندیدن چیزی نیست که محتاج الگو گیری باشد. مگر حیض شدن هم الگو می خواهد؟ مگر نفاس شدن هم الگو می خواهد؟ هیچ مردی حیض و نفاس نمی شود ، پس آیا می توان گفت که مردان در این حیطه از حضرت زهرا(س) الگو گرفته اند.
خلاصه کلام آنکه: قول به هم طرازی الگو و الگوگیرنده قولی است مشهور ولی صد در صد باطل. الگو همواره باید کاملتر از الگوگیرنده باشد ؛ و هر چه این کمال بیشتر باشد همان اندازه الگو بودن او قویتر می شود. لذا برترین الگو خود خداوند متعال است ؛ لذا رسول الله (ص) فرمودند: « تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللَّه ــ آراسته شوید به اخلاق خدا » (بحار الأنوار ،ج58 ،ص129) ؛ یعنی خدا کریم است شما هم کریم باشید! خدا رئوف است شما هم رئوف باشید! خدا عذرپذیر است شما هم عذرپذیر باشید! خدا غیور است شما هم غیور باشید! و در یک کلام خدا صاحب اسماء حسنی است شما نیز مظهر آن اسماء شوید تا خلیفة الله گردید!
کار الگو همین است که صفات کمال خویش را در الگوگیرنده نمودار سازد ؛ و کار الگوگیرنده آن است که خود را در اختیار الگو قرار دهد و از او اطاعت محبّانه کند تا متّصف به صفات کمال الگو شود. ما همه مأموریم که مطیع خدا باشیم تا صفات الهی پیدا کنیم و خلیفة الله گردیم ؛ لکن برای رسیدن بدان مقام باید خود را شبیه اهل بیت (ع) کنیم ؛ چرا که آنان خلیفة الله بالفعل می باشند. البته در این میان الگوهای میانی همچون ملائک ، صلحا و علمای ربّانی نیز وجود دارند. خود رسول الله (ص) تنها یک الگو دارد که عبارت است از خداوند متعال ، لذا او فقط تربیت شده ی خداست ؛ از اینرو فرمودند: « أَدَّبَنِي رَبِّي بِمَكَارِمِ الْأَخْلَاق ــ پروردگارم مرا به مکارم اخلاق مؤدّب ساخت» (إرشاد القلوب إلى الصواب،ج1 ،ص160) و فرمودند: « أَدَّبَنِي رَبِّي فَأَحْسَنَ تَأْدِيبِي ــ پروردگارم مرا تأدیب نمود و چه نیکو تربیتم کرد» (بحار الأنوار ،ج68،ص382) ؛ آنگاه رسول خدا(ص) اهل بیت خویش را تربیت کرد و نقشه ی وجود خویش (قرآن) را همراه با نمونه های ساخته شده با آن کتاب (اهل بیت) در اختیار ما گذاشت تا ما نیز خود مطابق آن نقشه و نمونه ، بسازیم.
این نقشه ، نقشه ی مرد کامل بودن یا زن کامل بودن نیست بلکه نقشه ی انسان کامل بودن است ؛ و انسان نه مرد است و نه زن ؛ چون اگر مرد بود زنها انسان نبودند ؛ و اگر زن بود ، مردها انسان نبودند. انسان نه مرد است نه زن ، نه بلند قد است نه کوتاه قد، نه سیاه است نه سفید و نه سرخ و نه ... . جنّها نیز می توانند از این الگو برای خود سازی کمک بگیرند ؛ چون ناقص می تواند از کامل استفاده کند ولی عکسش ممکن نیست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%D8%B3
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت