عصمت امامان(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عصمت امامان(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عصمت امامان(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عصمت
,
عصمت امام (ع)
سوال:
آيا امري گناه آلود از ذهن امامان معصوم خطور هم نميکرد يا عصمت امامان صرفا در رفتارشان بود ؟ يعني اگر ذهنشان هم خطور ميکرد در عمل آنرا انجام نميدادند ؟
پاسخ تفصیلی:
منظور از خطور ذهني چيست ؟
الف. اگر مراد صرف تصور ذهني و به تعبير ديگر درک مفاهيم گناهان باشد آنان مسلما درک و تصور اين مفاهيم را داشته و بر اساس آن توانسته اند احکام آنها را بيان کنند.
ب. اگر مراد خطور ذهني ارتکاب گناه تو سط خودشان باشد ،قطعا چنين خطوراتي ندارند.معصوم به خاطر علم کامل و الهي که از واقعيات گناه دارند نه تنها در عمل مرتکب گناه نمي شوند بلکه فکر گناه هم نمي کنند. يکي از بزرگان در اين زمينه بيان کامل و جامعي دارد که در اينجا مي آوريم: عصمت مصونيت در برابر گناه، از شئون و لوازم علم و ايمان به مفاسد گناه است. البته اين مطلب نه به اين معنا است که هر نوع علم به لوازم گناه پديدآورنده مصونيت و عصمت مي باشد، بلکه بايد واقع نمايي علم به قدري شديد و نيرومند باشد که لوازم و آثار گناه آن چنان در نظر وي مجسم و روشن گردد که آنها را با ديده دل موجود و محقق ببينند و در اين موقع صدور گناه از وي به صورت يک «محال عادي» و نه محال «عقلي» در مي آيد، براي روشن شدن اين حقيقت به مثال زير توجه فرماييد: هر يک از ما در برابر يک سلسله اعمال خارجي که به قيمت جانمان تمام مي شود يک نوع عصمت و مصونيت داريم و اين نوع مصونيت زاييده علم ما به لوازم اين گونه اعمال است.
مثلاً ... هر فرد عاقل و خردمندي در برابر زهر کشنده اي که نوشيدن آن به قيمت جان او تمام مي شود و يا سيم لخت برق که تماس با آن انسان را مي کشد و يا باقيمانده غذاي بيمار مبتلا به «جذام» و «سل» با علم به اين که خوردن آن موجب سرايت بيماري هاي مزبور مي گردد، يک نوع مصونيت و عصمت دارد؛ يعني هرگز به هيچ قيمتي اين اعمال را انجام نمي دهد و صدور اين اعمال از وي يک محال عادي مي باشد و عامل اين مصونيت همان تجسم لوازم اين اعمال است.
اين لوازم آن چنان در نظري وي مجسم و محقق و از نظر ديده عقل، آن چنان مسلم و قطعي مي باشد که در پرتو آن فکر اقدام به چنين کارهايي را در مغز خود نمي پردازد تا چه رسد که عملاً به اين کار اقدام نمايد و همچنين انسانهايي که ايمان قوي و نيرومند به آثار گناه دارد مثلاً خودرن مال يتيم را به قطعه اي از آتش مساوري و برابر مي دارند و هيچ عاقل و خردمندي به خوردن آتش اقدام نمي کند؛ زيرا او با ديده علم و بصيرت مي بيند که چگونه اين اموال به آتش هاي سوزنده مبدل مي گردد و روي اين اصل در برابر عمل، مصونيت پيدا مي کند. (کساني که اموال يتيمان را به ظلم و ستم مي خورند، (در حقيقت) تنها آتش مي خورند و به زودي در شعله هاي آتش دوزخ مي سوزند) قرآن کريم درباره کساني که طلا و نقره را به صورت گنج در مي آورند ـ بدون اينکه حقوق واجب آن را بپردازند ـ مي گويد: اين فلزهاي گرانبها در روز رستاخيز به صورت توده آتش دارندگان گنج را با آن داغ مي کنند. (توبه/35) گاهي برخي افراد در همين جهان بدون مشاهده منظره کيفر الهي آن چنان به مفاد اين آيه ايمان پيدا مي کنند که اثر آن کمتر از شهود آن نمي باشد تا آنجا که اگر پرده هاي دنيوي از برابر ديدگان آنها برداشته نشود تفاوتي در ايمان آنها به وجود نمي آيد. در اين صورت چنين فردي در برابر اين گناه (مال يتيم و ذخيره کردن طلا و نقره ...) يک نوع مصونيت و عصمت پيدا مي کند حال اگر يک فرد پاک يا گروهي نسبت به کيفر تمامي معاصي يک چنين حالتي پيدا کنند و قهر و خشم و کيفر الهي آن چنان بر آنها روشن نشود که برطرف شدن حجاب و از بين رفتن فواصل زماني و مکاني کوچک ترين اثري در ايمان و اعتقاد آنان نگذارد در چنين صورتي اين فرد يا آن گروه در برابر تمام معاصي، يک نحو مصونيت و عصمت صد در صد پيدا مي کند و نه تنها گناه از آنان سر نمي زند، بلکه به فکر گناه هم نمي افتد.
بنابراين، عصمت در اين موارد اثر مستقيم ايمان و علم قاطع به کيفر اعمال مي باشد و هر فردي يک نوع عصمت در برخي از موارد دارد چيزي که هست پيامبران و امامان بر اثر احاطه علمي به کيفر قطعي اعمال و آگاهي کامل از عظمت خداوند در برابر تمام گناهان عصمت جامع و کامل دارند. روي همين علم، تمامي دواعي گناه و غرايز سرکش انسان در آنها مهار شده و لحظه اي از مرزهاي که از طرف خداوند تعيين شده است تجاوز نمي کنند. اين همان مقام شامخ عصمت و مصونيت از گناه است که پيامبران و امامان داراي آن مي باشند و سرچشمه اصلي آن، ايمان علم و دانش تسلط بر نفس، همت والا و فکر بلند آنهاست لذا فکر گناه هم نمي کنند
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4541
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت