صفات الهي (معافي، مهيمن، جبار، مصور، حليم ) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفات الهي (معافي، مهيمن، جبار، مصور، حليم )
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
صفات الهي (معافي، مهيمن، جبار، مصور، حليم )
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اسماء و صفات الهی
,
صفات خدا
سوال:
در مورد صفات معافي، مهيمن، جبار، مصور، حليم خدا توضيح دهيد.
پاسخ تفصیلی:
پرسشگر گرامي از اين که به دنبال شناخت صفات الهي و افزايش اطلاعات خود در اين زمينه هستيد، بسيار جاي خوشحالي است. ما در اينجا به طور خلاصه پاسخي ارائه مي دهيم، اميدواريم که اين پاسخ زمينهاي براي مطالعات بيشتر شما باشد.
1- مهيمن
در اصل اين واژه دو قول در ميان مفسران و ارباب لغت وجود دارد بعضى آن را از ماده هيمن مىدانند كه به معنى مراقبت و حفظ و نگاهدارى است، و بعضى آن را از ماده ايمان مىدانند كه همزه آن تبديل به ها شده است به معنى آرامش بخشيدن، اين واژه دو بار در قرآن مجيد، يك بار در باره خود قرآن( مائده- 48) و يك بار در توصيف خداوند در آيه 23 حشر به كار رفته و در هر دو مورد مناسب همان معنى اول (يعني مراقبت و حفظ ونگهداري ) است(ر.ک: تفسير نمونه، ج23، ص: 553، لسان العرب، تفسير فخر رازى و روح المعانى).
در تفسير انوار العرفان در اين رابطه آمده است که مهيمن به معناي « گواه، نگهبان، مراقب، كسيكه ديگرى را ايمن از ترس ميکند بهگونهاي كه حق كسى را ضايع نكند»، ميباشد. (ر.ک: أنوار العرفان في تفسير القرآن، ج10، ص: 377)
اما علامه طباطبائي در مورد اين کلمه اينگونه توضيح ميدهد که:«كلمه مهيمن از ماده هيمنه گرفته شده و به طورى كه از موارد استعمال آن بر مىآيد معناى هيمنة چيزى بر چيز ديگر، اين است كه آن شىء مهيمن بر آن شىء ديگر تسلط داشته باشد، البته هر تسلطى را هيمنه نمىگويند، بلكه هيمنه تسلط در حفظ و مراقبت آن شىء و تسلط در انواع تصرف در آن است» ( ترجمه الميزان، ج5، ص: 570)
البته ايشان در نهايت در ذيل آيه 23 حشر که کلمه مهيمن در مورد خداوند به کار برده شده است، بيان ميکنند که :
«كلمه مهيمن به معناى فائق و مسلط بر شخصى و يا چيزى است. » (ترجمه الميزان، ج19، ص: 382)
2- جبار
براي اين کلمه چند معنا ذکر شده است:
1- بزرگوار و عظيم الشأن در ملك و سلطنت.
2- قاهرى كه به كنه او نتوان رسيد، و ابصار احاطه به او نتوان نمود. بنابراين از صفات سلبيه است.
3- اصلاح کننده كارهاى درهم شكسته انسان از اسباب معاش و ارزاق و غير آن. به اين معنى از صفات فعليه است. (ر.ک: تفسير اثنا عشري، ج13، ص: 117)
جناب مرحوم طبرسي در مجمع البيان ظاهرا معناي اول را اولويت دانسته و اينگونه مي نويسند:
«(الْجَبَّارُ) يعني آن خدايى كه در ملك و سلطنتش عظيم الشأنست و مستحق نيست كه جز خداى تعالى هيچكس بر اين اطلاق موصوف بجبّار شود، پس اگر بندگان موصوف باين صفت شوند جز اين نيست كه لفظ را در غير موضع و جاى خود استعمال و اطلاق كردهاند و مذمتشان خواهد بود.(ر.ک: ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج24، ص: 349)
اما علامه طباطبا ئي راجع به معناي جبار بيان مي کنند که:
جبار كسى است كه ارادهاش نافذ است. و اراده خود را بر هر كس كه بخواهد به جبر تحميل مىكند.( ترجمه الميزان، ج19، ص: 382)
3- مصور
كلمه مصور به معناى كسى است كه پديد آوردههاى خود را طورى صورتگرى كرده باشد كه به يكديگر مشتبه نشوند. ( ترجمه الميزان، ج19، ص: 382)
4- حليم:
حليم يعني بردبار، اين كلمه از اسماء حسنى و صيغه مبالغه است و حليم در باره خدا (چنانكه طبرسى ذيل آيه 225 بقره ميگويد)، به معناي مهلت دهنده است وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ: خدا چاره ساز و مهلت دهنده است، بگناهكاران مهلت ميدهد و در عذاب آنها عجله نميكند. نا گفته نماند مهلت دادن يكنوع بردبارى است. پس خدا حليم است يعنى در عقوبت عجله و در هر نادانى بنده، غضب نميكند. حليم مجموعا 15 بار در قرآن شريف استعمال شده، 11 بار در باره خداوند و چهار بار در باره ابراهيم، اسمعيل، و شعيب. (ر.ک: قاموس قرآن، ج2، ص: 167)
پس به طور کلي
حليم يعني بردبار و در مورد پروردگار هر وقت گفته ميشود منظور از آن، مهلت دادن در تاخير عذاب و كيفر است.(ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج2، ص: 315)
5- معافي
به نظر مي رسد معافي اسم فاعل از عافي باشد که به معناي حفظ کردن از بلاها و بيماري هاست(ر.ک: فرهنگ ابجدى ج 1 ص 595)
در لغت نامه دهخدا اينگونه امده است که :
معافي (به معناي ): [ م ُ] (ع ص ) عفوکننده . (غياث ) (آنندراج ). || عافيت بخش ؛ يا شافي يا کافي يا معافي . (يادداشت به خط مرحوم دهخدا). و رجوع معافي (اِخ ) شود.
. و علامه طباطبائي در الميزان مي فرمايند که :
خداى تعالى بدان جهت كه داراى اسم شافى، معافى، رؤوف و رحيم است بيماران را شفا مىدهد( ترجمه الميزان ، ج16، ص 368 )
از اين کلام بيشتر , اين به نظر مي رسد که ايشان معافي را به معناي عافيت بخش مي دانند.
به هر حال اين کلمه هم به معناي عفو کننده و هم به معناي عافيت بخش آمده است. که البته هر دو در مورد خدا صحيح است.
اما با توجه به معناي لغوي عافي و همچنين کلام علامه طباطبائي در الميزان به نظر مي رسد که معناي دقيقتر معافي همان عافيت بخش باشد.
براي مطالعه بيشتر در مورد برخي از اين صفات مي توانيد به ترجمه جوامع الجامع، ج6، ص: 289
تفسير اثنا عشري، ج13، ص: 115-117 و ترجمه الميزان، ج19، ص: 382 مراجعه نمائيد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5189
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت