اراده خداوند و جادو | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اراده خداوند و جادو
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اراده خداوند و جادو
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
قضا و قدر
سوال:
همان طور كه مي دانيم بر اساس آيه «و من شر غاسق اذا وقب»، جادو واقعيت دارد پس اگر شخصي جادو مي كند و جادو مانع از انجام عملي مي شود پس اراده خداوند كجاي اين موضوع است؟
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال در آيه 102 سوره بقره مي فرمايد: « وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّياطينُ عَلى مُلْكِ سُلَيْمانَ وَ ما كَفَرَ سُلَيْمانُ وَ لكِنَّ الشَّياطينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النّاسَ السِّحْرَ وَ ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ وَ ما يُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتّى يَقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ وَ يَتَعَلَّمُونَ ما يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَراهُ ما لَهُ فِي اْلآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ وَ لَبِئْسَ ما شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ : و آنچه را كه شيطان[صفت]ها در سلطنتسليمان خوانده [و درس گرفته] بودند پيروى كردند و سليمان كفر نورزيد ليكن آن شيطان[صفت]ها به كفر گراييدند كه به مردم سحر مىآموختند و [نيز از] آنچه بر آن دو فرشته هاروت و ماروت در بابل فرو فرستاده شده بود [پيروى كردند] با اينكه آن دو [فرشته] هيچ كس را تعليم [سحر] نمىكردند مگر آنكه [قبلا به او] مىگفتند ما [وسيله] آزمايشى [براى شما] هستيم پس زنهار كافر نشوى و[لى] آنها از آن دو [فرشته] چيزهايى مىآموختند كه به وسيله آن ميان مرد و همسرش جدايى بيفكنند هر چند بدون فرمان خدا نمىتوانستند به وسيله آن به احدى زيان برسانند و [خلاصه] چيزى مىآموختند كه برايشان زيان داشت و سودى بديشان نمىرسانيد و قطعا [يهوديان] دريافته بودند كه هر كس خريدار اين [متاع] باشد در آخرت بهرهاى ندارد وه كه چه بد بود آنچه به جان خريدنداگر مىدانستند.»
طبق اين آيه اولا سحر واقعيت نيست و مشروط به اذن خداست. يعني خدا تا اذن ندهد سحر اثر نمي كند.
سحر در تأثير بر انسانها واشياء فرقي با ساير علل و عوامل ندارد. همان طور كه آتش و آب و خشم و شادي و كينه و حسد و صدقه و دعا و ... آثاري دارند، سحر نيز آثاري دارد. عالم هستي، عالم اسباب وعلل است و هر علتي، معلول خاص خود را دارد. اگر تأثير سحر نافي اراده خدا باشد پس لازم مي آيد كه تأثير دعا و صدقه و كينه وخشم و آتش و آب و ... هم نافي اراده خدا باشد؛ حال آنكه چنين نيست. همه اين علل در طول عليت خدا قرار داند و به اذن تكويني خدا صاحب اثر شده اند، در مورد سحر نيز چنين است. سحر نيز فرمولهاي خاص خود را دارد و بر همين اساس ساحران مي توانند سحر كنند همان طور كه صنعتگران با استفاده از فرمولهاي فيزيك و شيمي مصنوعاتي درست مي كنند و در اشياء تصرف مي كنند. يك صنعتگر خالق چيزي نيست؛ او تنها فرمولهاي طبيعت را به كار مي گيرد و مواد لازم را فراهم مي كند و آن گاه خداوند متعال طبق سنت و قوانيني كه بر عالم حاكم كرده است كار را انجام مي دهد. مثلا اراده تكويني خدا اين است كه نطفه در شرايطي خاص تبديل به جنين شود و اين شرايط به طور طبيعي در رحم مادر بوجود مي آيد. حال اگر دانشمندان مشابه اين شرايط را در آزمايشگاه به وجود آورند در آن صورت نيز اراده تكويني خدا نطفه را به جنين تبديل خواهد كرد.
در چنين علمي كار دانشمندان و پزشك فراهم كردن آن شرايط خاص است نه خلقت جديد انسان. كار ساحر نيز چنين است او تنها شرايطي را فراهم مي كند و آن گاه طبق قوانين خاصي كه خدا آفريده است پديده هايي رخ مي دهد كه آن را سحر مي ناميم. در آيه 102 سوره بقره خداوند متذكر اين مطلب شد كه هاروت و ماروت دو فرشته الهي به مردم سحر آموختند و اين امتحاني از جانب خداوند متعال بود كما اينكه الان نيز سحر از امتحانات الهي است و هر كسي كه آن را انجام دهد يا به ساحر و فال بين رجوع كند معصيت كار است.
مطلب ديگر در مورد سحر اين است كه تأثير سحر بر انسانها در حد علت ناقصه است و هيچ گاه سحر، اختيار انسان را سلب نمي كند. مثلا سحر زمينه را براي نزاع خانوادگي فراهم مي كند و اگر شخص متقي باشد اين زمينه نمي تواند او را وادار به نزاع كند. مشابه اين امر در ديگر علل نيز وجود دارد مثلا وقتي كسي به ما ناسزاگويي مي كند زمينه پرخاشگري و دعوا در ما ايجاد مي شود و بسياري از افراد تحت تأثير اين امر اقدام پرخاشگري مي كنند ولي افراد متقي صبر مي كنند و تحت تأثير آن قرار نمي گيرند. البته خداوند متعال از طريق معصومين(ع) راههاي ابطال سحر را هم آموخته اند. اهل تقوا وقتي گرفتار سحر مي شوند از اين طريق مشروع آن را خنثي مي كنند ولي افراد غيرمتقي به اهل سحر رجوع مي كنند و گرفتار دست شياطين انس و جن مي شوند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3379
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت