شهود ملكوت بوسيله علي(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شهود ملكوت بوسيله علي(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شهود ملكوت بوسيله علي(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام علی (ع)
سوال:
چه دليلي بر شهود ملكوت بوسيله علي(ع) وجود دارد؟
پاسخ تفصیلی:
علي(ع) ميþگويد:
«... و لقد نَظَرْتُ في الملكوت بإذن رَبّي فَما غاب عَنّي ما كان قبلي و لا ما يَأتي بعدي ...»
؛
(امالي شيخ طوسي، ص205، ح351)
؛
«... سبحانك ما أَعظَم ما نَري مِن خَلقك و ما أَصغر كُل عَظيمةٍ في جَنب قُدرتِك و ما أهوَل ما نري مِن مَلكوتك»
؛
(نهج البلاغه، خطبه 109، بند7)
. نظر در ملكوت آسمانþها و زمين همان است كه خداي سبحان انسانþها را به آن ترغيب فرموده است: «أَو لَم يَنظروا في مَلكوت السَموات و الأَرض»
اعراف/185
. نظر به معناي نگاه عقلي است، نه نظر حسي؛ زيرا اين آيه همگان را به نظر در ملكوت دعوت ميþكند، خواه مخاطب او بينا باشد يا نابينا. پس ناظر اعم از اعمي و بصير است؛ چنانكه منظور خصوص ملكوت است كه با نظر حسّي نگاه نميþشود. قهراً چنين نظري به معناي نظريهþپردازي است، نه نظر به معناي نگاه فيزيكي.
نظر گاهي به بَصَر و رؤيت ميþرسد و گاهي به آن نميþرسد، ليكن برخي نظرها حتماً به بصر و رؤيت بار ميþيابد. آنچه در بيان علوي(ع) آمده ناظر به نظرِ منتهي به رؤيت است، نه منقطع از آن؛ زيرا اين نظر خصوصي كه به اذن خداي سبحان صورت پذيرفته باعث حضور همه اشيا و اشخاص شده و چيزي از قلمرو آن نظر پنهان نمانده است. از اينþرو آن حضرت(ع) در اينþباره چنين فرمود: «چيزي از گذشته و آينده از من غايب و مستور نمانده است»؛ يعني نه تنها به همه امور جهان عالم شدم، بلكه همه آنها در محضر و مشهد من قرار گرفت و چيزي از من غايب نمانده و اين همان علم شهودي به اشياست كه انسان كامل از آن برخوردار است؛ مانند آنچه خداوند درباره حضرت ابراهيم خليل(ع) فرموده است: «وكَذلك نُري إِبراهيم مَلكوت السَموات و الأَرض و لِيكون مِن المُوقنين»
انعام/75
، كه در اين كريمه آنچه مطرح است همانا رؤيت خليل خداست كه با عنايت الهي به ارائه ملكوت حاصل شد. البته چنين شهود و رؤيتي آثار فراواني دارد كه يكي از آنها پيدايش يقين است؛ يعني يقين پايدار و ثابت كه صاحب آن به عنوان مُوْقِن شناخته ميþشود، نه يقين مقطعي گذرا.
بنابراين، اگر حضرت علي(ع) از خودش به عنوان «علم الله»، «قلب الله» و «لسان الله الناطق» ياد كرده است
(توحيد صدوق، ص164، ح1)
و اگر امام صادق(ع) درباره آن حضرت فرمود:
«... و عَيْبة غَيْبِ الله و موضع سرّه ...»
؛
(اقبال 2/278)
ناظر به همين دو مطلب است: يكي گستره علم علوي و شمول آن نسبت به همه آنچه مقدورِ موجود امكاني است و ديگري شهودي و حضوري بودن آن علم.
البته آنچه از امام صادق(ع) رسيده مسبوق به مطلبي است كه از رسول گرامي(ص) درباره علي(ع) نقل شده است:
«عليٌّ عَيْبةُ علمي»
؛
(مناقب ابن شهر آشوب 2/32)
و چون علم رسول اكرم(ص) علم الهي است پس عليّ بن ابيþطالب صندوق علم الهي خواهد بود و اين همان محتواي حديث امام صادق(ع) است و از آن جهت كه عليّ ابن ابيþطالب صندوق اسرار الهي است و در قلب او كه محرم رموز جهان هستي است همه چيز به اذن خداوند نهادينه و تعبيه شده، آن حضرت مصداق بارز امام مبين است كه همه اشيا را خداوند در درون او احصا و شماره كرده است؛ چنانكه از حضرت رسول اكرم(ص) رسيده كه مقصود از امام مبين در آيه «وكلّ شيء أحصيناه في أمامٍ مبين»
يس/12
اميرالمؤمنين عليّ ابن ابيþطالب (ع) است
(تفسير قمي 2/212)
كه از اين تعبير همان دو مطلب قبلي فهميده ميþشود: يكي گستره علم علوي(ع) و ديگري شهودي بودن آن، زيرا حقايق اشيا در متن سعه وجودي آن حضرت احصا شده، نه مفاهيم و صور ذهني آنها.
آية الله جوادي آملي،حيات عارفانة امام علي(ع)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%B4%D9%87%D9%88%D8%AF-%D9%85%D9%84%D9%83%D9%88%D8%AA-%D8%A8%D9%88%D8%B3%D9%8A%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%8A%D8%B9
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت