دين، سياست و عرفان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
دين، سياست و عرفان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
دين، سياست و عرفان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دین و انتظارات بشر
سوال:
رابطه ميان دين و سياست در مكتب عرفان چگونه است؟
پاسخ تفصیلی:
اين مسأله زواياى تو در توى تاريخى، هستى شناختى و معرفت شناختى دارد.
آنچه مىتوان در اينجا بدان اشاره كرد، چند نكته اساسى است كه اميد است با توجه به آنها، پاسخى نسبتاً جامع فراهم آيد.
يكم. «دين» داراى سه ركن اساسى است كه ما از آنها به «نظام اعتقادى»، «نظام ارزشى يا اخلاقى» و «نظام فقهى يا رفتارى» ياد مىكنيم. هيچ دينى بدون سه ركن پيش گفته تحقّقپذير نيست؛ هرچند ممكن است محتواى اين اركان در اديان مختلف با يكديگر تفاوتهاى جدى داشته باشند.
در شناخت دين، معرفت به هر سه ركن ياد شده، لازم و ضرورى است. اگر فردى تنها به يكى از اين سه ركن توجه كند و آن را فراگيرد، دانش و نگرش دينى او ناقص خواهد بود.
دوم. به دليل تفاوت نگرش آدميان و استعدادها و ظرفيتهاى گوناگون، دست كم سه نوع دينشناسى را مىتوان در طول تاريخ رهيابى كرد:
1. دينشناسى متكلمانه؛ كه از تأملات عقلى و با مركزيت نظام اعتقادى، به دين مىنگرد.
2. دينشناسى فقيهانه؛ كه از مدخل شريعت و احكام عملى دين را مىكاود و تبيين مىكند.
3. دينشناسى اخلاقى؛ كه از دريچه احكام اخلاقى و پرداختن به باطن اعمال، آن را ركن اصلى دين انگاشته و دو ركن ديگر را با اين نظرگاه مىجويد.
اكنون اگر هر يك از سه ركن پيشگفته، به تنهايى مساوى با تمام دين فرض گردد، دين به پيكرى بىجان تبديل مىشود. «1»
سوم. به تدريج در دنياى اسلام، تصوّر عدهاى نسبت به نگرش اجتماعى اسلام تغيير كرد. آنان فرد را بر جمع برترى داده و از جمع جدا كرده و به خودش مشغول داشتند! و به او توصيه كردند: به اطراف خود نگاه نكند ... «2».
برخى، پيامبر صلى الله عليه و آله و مسلمانان صدر اسلام را چنان وانمودهاند كه گويى پيغمبر درويشى بوده كه در خانقاهى در مكه مىنشسته است و براى ديگر درويشان درس تصوف مىداده است ...! «3»
برخى از عارفان نيز پرهيز از ثروت و قدرت و پيشه كردن عجز و فقر را در صدر دنياگريزى مىديدند و از اين رو دين را از سياست جدا كرده، آن دو را امرى غير قابل اجتماع تلقّى مىكردند.
آنان معتقد بودند: كمتر كسى است كه بتواند در برابر وسوسههاى قدرت و ثروت، مفتون نشود و از اين رو بهترين كار اين است كه گرد آنها نگردد
و به عبارت ديگر، دنيا را به دنياخواهان و دنياداران بسپارد و براى سلامت و سعادت خود، با آن وداع كند.
نيست قدرت هر كسى را سازوار عجز بهتر مايه پرهيزگار
فقر از اين رو فخر آمد جاودان كه به تقوا ماند دستِ نارسان
زان غنا و زان غنى مردود شد كه زقدرت صبرها بدرود شد
آدمى را عجز و فقر آمد امان از بلاى نفسِ پرحرص و غمانالبته گاهى براى برخى از عارفان، علل و انگيزههايى براى چنين تفكيكى، وجود داشته است كه فرصت طرح تفصيلى آن نيست. «1»
چهارم. آيا به راستى عرفان اسلامى كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله ريشه گرفته و در آموزههاى امام على عليه السلام توسعه يافته- به صورتى كه بيشتر شاخههاى عرفان خود را به آن حضرت منتسب مىدانند- «2» ميان دين و سياست، جدايى مىبيند؟!
سيره عملى حضرت محمد صلى الله عليه و آله و اميرمؤمنان عليه السلام خلاف اين امر را نشان مىدهد؛ چرا كه به تعبير صدرالمتألهين، معلم اول يعنى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و معلم ثانى يعنى حضرت على عليه السلام، تمامى اركان دين را با هم مىديدند و با هم مىخواستند و باهم آنها را تحقق مىبخشيدند.
امام على عليه السلام كه در رسيدگى به بينوايان و يتيمان، سادهزيستى و اجتناب از كمترين لذتهاى دنيوى، اجراى عدالت و حفظ و رعايت بيتالمال، اخلاق نيكو و ايثار، سخاوت، صلابت، شجاعت، عبادت و درايت سرآمد روزگار بود، در صحنه سياست و كارزار نيز حضورى هميشگى داشت. او كه خود مدت زمان كوتاهى متصدى امر حكومت گشت، در زمانى كه بر مسند حكومت نبود، اما همچون ناظرى دقيق، اعمال حاكمان را تحت نظارت داشت. «1»
امام خمينى كه خود از احياگران راستين فرهنگ محمدى و علوى و سرآمد عارفان بود، در زمان معاصر اصل سازگارى دين و سياست را با الگوگيرى از سرور خود امام على عليه السلام، عينيت بخشيد، و نشان داد كه لازمه عارف بودن، اهل عزلت بودن نيست. او آشكار ساخت هيچ منافاتى نيست كه هم انديشه والاى عرفانى داشته باشيم و هم انديشه اجتماعى و اين دو را نه تنها با هم عجين كنيم؛ بلكه يكى را دقيقاً مجراى اعمال ديگرى بدانيم. او هيچگاه معتقد نبود: حالا كه ما دانستيم نوعى آلودگى و ميكرب در جامعه وجود دارد، خودمان را مصون بدانيم و ديگران را آلوده باقى بگذاريم؛ بلكه اقتضاى اركان سهگانه دين، آن است كه دين در كنار سياست و عرفان، همراه مسائل و مسئوليت اجتماعى و شريعت، طريقت و حقيقت همگام با هم باشند.
امام راحل- كه به شدت از كسانى كه به اركان دين، نگرش ناقص و يكسويه دارند، نگران بود- شكوه خود را اينگونه مطرح مىسازد: «... اسلام غريب است. از اول غريب بوده و الان هم غريب است. براى اين كه غريب آن است كه نمىشناسند او را.
در يك جامعهاى هست او، اما نمىشناسند. هميشه يك ورق را گرفتهاند و آن ورق ديگر را حذف كردهاند، يا مخالفت با آن كردهاند. يك مدت زيادى، گرفتار عرفا ما بوديم.
اسلام گرفتار عرفا بود، آنها خدمتشان خوب بود، اما گرفتارى براى اين بود كه همه چيز را برمىگردانند به آن طرف. هر چه دستشان، هر آيهاى دستشان مىآمد، مىرفت آن طرف؛ مثل تفسير ملاعبدالرزاق. خوب، او مرد بسيار دانشمندى، مرد با فضيلتى است، اما همه قرآن را برگردانده آن طرف، كانّه قرآن با اين كارها كار ندارد ...». «2»
بنابراين، از نظرگاه عرفان اسلامى- كه ريشه در سيره و كلمات حضرت رسول صلى الله عليه و آله و حضرت على عليه السلام دارد- دين و سياست از يكديگر جدايى ندارند و سياست- كه عمدتاً در نظام فقهى جاى مىگيرد- يكى از اجزاى اركان دين به شمار مىرود؛ چنان كه عرفان نيز به منزله جزئى از نظام اخلاقى از دين منفك نيست.
گرچه برخى از عارفان بزرگ، به دليل خارج ساختن عرفان از مجراى خود و اخذ رويكردى عرفانى به دين، فتوا به انفكاك سياست از دين دادند؛ اما در تاريخ معاصر امام خمينى- كه هم در عرفان نظرى صاحبنظر بود و هم در عرفان عملى سرآمد- اين حقيقت را روشن ساخت كه از منظر عرفان، دين و سياست، هيچ تضادى با يكديگر ندارند؛ و قدرت سياسى، با عارف بودن ناسازگار نيست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%AF%D9%8A%D9%86%D8%8C-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت