دين و عرفان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
دين و عرفان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
دين و عرفان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مباحث عرفان نظری
سوال:
بنده دانشجوى سال چهارم رشته الهيات هستم؛ سال گذشته با يكى از دانشجويان رشته مهندسى هم اتاق شدم. وى به بنده گفت: تغيير رشته بدهم و عرفان را كفر مىدانست! همچنين معتقد بود: فلسفه و عرفان كفر هستند و بسيارى از فيلسوفان و عارفان- همچون ابن سينا، ملاصدرا، علامه طباطبايى و نيز ابن عربى، حافظ، مولوى و ...- را تكفير مىكرد. و در اين زمينه احاديثى از اهل بيت نقل مىنمود! همچنين معتقد بود فلسفه و عرفان را خلفاى عباسى وارد دين كردند تا مردم به جاى پرداختن به علوم اهل بيت: به اين علوم ضالّه روى آورند. نظر شما در اين رابطه چيست؟
پاسخ تفصیلی:
در خصوص رابطه دين- به ويژه اسلام و عرفان- توجه به مطالب ذيل سودمند است:
يك. عرفان
«عرفان» در لغت به معناى «شناخت و شناسايى» است و در اصطلاح «روش و طريقه ويژهاى است كه براى دستيابى و شناسايى حقايق هستى و پيوند ارتباط انسان با حقيقت، بر شهود، اشراق و وصول و اتحاد با حقيقت تكيه مىكند و نيل به اين مرتبه را از راه تهذيب نفس و قطع علايق از دنيا و امور دنيوى و توجّه تام به امور روحانى و معنوى- و در رأس همه مبدأ و حقيقت هستى- مىداند».
به بيان ديگر، تكيهگاه عرفان، «علم حضورى» است؛ از اين رو از دانش شهودى، مدد مىجويد و بر آن اعتماد و به آن استناد مىكند. «1»
«عرفان» بر دو گونه است:
1. عرفان عملى؛ يعنى سير و سلوك و وصول و فنا،
2. عرفان نظرى؛ يعنى، ضوابط و روشهاى كشف و شهود. «1»
دو. عرفان در اسلام
اصطلاح «عارف» و «عرفان»- كه ناظر به رويكرد خاص و با مسائلى ويژه است- در قرن سوّم هجرى معمول گشته و در كلمات عارفان برجسته قرن سوم مطرح بوده است. احتمال دارد ريشه اين كلمه، در قرن دوم هجرى پا گرفته باشد. «2»
نخستين كسى كه از حكماى اسلامى، عرفان را به معناى مصطلح، داخل حكمت و فلسفه كرد، شيخ الرئيس ابوعلى سينا است. وى دو فصل مهم كتاب اشارات، (نمط نهم و دهم) را به شرح مقامات عارفان و اسرار كرامات و خرق عادات، تخصيص داده است. «3»
آنچه در اين نوشته بيان مىشود، عرفان به معناى رشته و يا يك سلسله مسائل كه از ديگر علوم متمايز است، نمىباشد؛ بلكه مقصود از آن شيوهاى است كه قبل از مصطلح شدن به «عرفان»، وجود داشته و آن نورى الهى است كه حق به تجلّى خود در دل دوستان خويش مىافكند، كه بدان حق را از باطل باز مىشناسند؛ بىآنكه اين شناسايى را از كتاب و دفتر و به تعبيرى از دانش حصولى بجويند. «4»
در واقع هدف غايى عرفان حقيقى، وصول به مرتبه «توانايى نفس به معرفت شهودى حق» است و اين شناخت برآمده از «عمل» و «مجاهده و رياضت» است؛ نه نتيجه استدلال و چون و چرا كردن. چنين عرفانى، مورد تأييد اسلام و آموزههاى قرآنى و روايى است؛ چه اينكه معرفت حضرت حق را اولين فريضه و واجب تلقّى كرده «1» و گاه آن را با فضيلتترين امور دانسته است «2».
از سوى ديگر اسلام اين شناخت را در حوزه معرفت حصولى و مفهومى، محصور نساخته است؛ بلكه با اصل تأييد معرفت حضورى- كه در آن ميان عالم و معلوم واسطهاى وجود ندارد (نظير معرفت انسان به خود، افكار و انديشهاش)- آن را شناخت حقيقى خداوند متعال دانسته است. اين طريقى است كه ابراهيم خليل آن را طى كرد: وَ كَذلِكَ نُرِى إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ «3».
اينجا «رؤيت» است، نه «روايت». درك ابراهيم عليه السلام جنبه مفهومى نداشت؛ بلكه شهودى بود و اين شهود غير از شهادتى است كه آدمى در عالم ماده، نسبت به اجسام دارد. چنين معرفت و علمى، خواسته همه اولياى الهى و در رأس آنان پيامبران و امامان معصوم: بود؛ چنان كه در دعاهاى معروف و مشهور به اين عبارتها بر مىخوريم:
«وانِر ابصار قلوبِنا بضياءِ نظرِها اليك» «4»؛
«و ارزقنى النَظَر الى وجهِكَ الكريم»؛
«لاتحرمنى النظر الى وجهك» و ... «5».
چنين معرفت شهودى، بر اساس ديدگاه اسلام امكان دارد و جمله منسوب به حضرت على عليه السلام بر آن دلالت دارد:
«ما كنت اعبد رباً لم اره ... ويلك لاتدرك العيون فى مشاهدة الابصار لكن رأته القلوب بحقائق الايمان» «1»
؛ «اين گونه نيستم كه پروردگارى را كه نمىبينيم، عبادت كنم ... زنهار! چشمان او را مشاهده نمىكنند؛ ليكن قلبها به حقيقت ايمان او را شهود مىكنند».
حاصل سخن آنكه آيات و روايات، امكان و مطلوبيت ادراك و شهود عرفانى را اثبات مىكند و اين تأييدِ رويكرد عرفان حقيقى است. «2»
عرفان حقيقى در اسلام، مراحلى را پشت سر گذاشته است: مرحله نخست آن در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله بود كه با بهرهگيرى از برخى آموزههاى اسلام- مانند ترجيح آخرت بر دنيا بدون پشت كردن به ضرورتها و وظايف انسان در دنيا، مبارزه با نفس و هواهاى نفسانى و اخلاق و توكّل- شكل گرفت.
مرحله ديگر پس از رحلت رسول گرامى اسلام؛ يعنى، زمان امام على عليه السلام است.
آن حضرت نخستين كسى بود كه در توسعه عرفان اسلامى، نقش مهمى ايفا كرد و به همين دليل، تمامى عارفان مىكوشند سرسلسله خود را به ايشان رسانند و خود را وامدار و شاگرد او تلقّى مىكنند. «3»
به تدريج در كنار عرفان حقيقى كه عرفان جامع، ولايتمدار، شريعتگرا، مسئوليتشناسى و حماسهساز است، صوفىگرى نيز با ويژگىهاى چون انزواگروى، قطبگرايى، سلسلهگرايى، خرقهپوشى و درويشگرى و گاه با حيلهگرى وفريبكارى رخ مىنمايد.
در قرن هفتم هجرى، تصوّر خاصى، در ميان عدهاى از اهل تصوف به وجود آمد. اين گروه، فرد را بر جمع برترى داده، او را از جمع جدا مىكردند و به خود مشغول مىداشتند! مىگفتند: شخص به اطراف خويش نگاه نكند؛ چون تمركزش را از انديشيدن درباره خدا از دست مىدهد.
اين گروه با برداشت افراطى از آيات «مذّمت دنيا» و نيز آياتى كه دعوت بر زهد و تقوا مىكند؛ بخش عمدهاى از فقه اسلامى را- كه دانش اجتماعى زيستن اسلام است- بىاعتبار ساختند! بريدن از خلق خدا، گريز از مسئوليتهاى اجتماعى، فاصله گرفتن از قدرت سياسى جامعه و فرو رفتن در خود با غفلت از اطراف، كمترين آموزههايى بود كه اين طيف بر آن پاى مىفشردند. اين دو جريان بستر را براى پديد آمدن «تصوّف دروغين» و «خانقاه سازى» و فاصله گرفتن از مسجد، فراهم ساختند. «1»
برخى از اين گروهها، پيامبر صلى الله عليه و آله و مردم عصر بعثت را چنان نشان دادهاند كه گويى آن حضرت، درويشى بوده است كه در خانقاهى در مكه مىنشست و براى درويشهاى ديگر درس تصوف مىداد!! تصويرى كه اينان از قرآن و شخصيت پيامبر صلى الله عليه و آله و امام على عليه السلام عرضه كردهاند، ريشه در نگرش يكسويه به دين و آموزههاى آن داشت. چنين نگاهى به دين، بىاعتنايى مطلق به دنيا و به فكر خود بودن را تقويت مىكرد و بىاعتنايى توأم با ترحم را نسبت به مردم افتاده در چاه طبيعت، به دنبال مىآورد!
البته در ميان متصوفان نيز شخصيتهاى نامدار و برجسته و داراى ارزشهاى علمى، معنوى و فرهنگى در خور توجهى نيز رخ نموده كه با پارهاى از اين رويكردها معارضه كردهاند؛ مثلًا ابوالقاسم قشيرى در آغاز كتاب معروف خود «2»
از پارهاى نابهسامانىها، شكايت مىكند و ناصر خسرو (م 481 ق) از تظاهر به صوفىگرى انتقاد مىكند و در قصيدهاى، صوفى را به صفاى باطن مىداند؛ نه به ظاهر صوفيانه:
فوطه بپو شيئى تا عامه گفت «شايد بودن كاين صوفيستى»
گرت به فوطه شرفى نو شدى فوطه فروشِ تو بهشتيستى «1»از قرن دهم به بعد، همه يا اغلب اقطاب صوفيه، آن برجستگى علمى و فرهنگى پيشينيان را ندارند. تصوف رسمى، از اين به بعد، غرق در آداب و ظواهر و بدعتهاى گوناگون مىشود. عدهاى ديگر نيز كه داخل در هيچ يك از سلسلههاى تصوف و عرفان نيستند، در عرفان نظرى محى الدين ابن عربى متخصص مىشوند؛ مانند: صدرالمتألهين شيرازى (م 1050 ق)، ملامحسن فيض كاشانى (م 1091 ق)، قاضى سعيد قمى (م 1103 ق) و ... «2».
آموزههاى اسلامى، با تصوّف با رويكردى كه بيان شد به شدّت مخالف است؛ ولى با عرفان و تصوف پيراسته از كژىها و انحرافات، موافق است.
علامه طباطبايى رحمه الله در اين خصوص مىنويسد: «... مىبينيم قرآن كريم با بيانى جالب، روشن مىسازد كه همه معارف حقيقى، از توحيد و خداشناسى واقعى سرچشمه مىگيرد و استنتاج مىشود؛ و كمالِ خداشناسى، از آنِ كسانى است كه خداوند آنان را از هر جا جمعآورى كرده و براى خود اختصاص داده است. آنان هستند كه خود را از همه كنار كشيده و همه چيز را فراموش كردهاند و در اثر اخلاص و بندگى، همه قواى خود را متوجّه عالم بالا نموده، ديده به نور پروردگار پاك، روشن ساختهاند و با چشم واقع بين،
حقايق اشياء و ملكوت آسمان و زمين را ديدهاند؛ زيرا در اثر اخلاص و بندگى به يقين رسيدهاند و در اثر يقين، ملكوت آسمان و زمين و زندگى جاودانى جهان ابديت، برايشان مكشوف شده است». «1»نفوذ عرفان اسلامى
عرفان اسلامى چنان جذاب و نيروبخش است كه ديگر سرزمينهاى اسلامى را تحت نفوذ خويش قرار داده است. هند، مالى، نيجر، كنيا، غنا، سنگال، چاد، سودان، ليبى، تونس، مراكش، الجزاير و مصر سرزمينهايى هستند كه اسلام با عرفان آنها را فتح كرد و در آن مناطق پايگاههاى قدرتمندى براى اسلام به وجود آورد. «2» اين نفوذ تا حدى است كه انديشمندان غربى را از 700 سال پيش تاكنون، واداشته تا تلاشهاى خويش را براى آشنايى با عرفان و تصوف اسلامى مضاعف سازند «3». «4»
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%AF%D9%8A%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت