جایگاه عرفان در اسلام | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جایگاه عرفان در اسلام
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جایگاه عرفان در اسلام
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مباحث عرفان نظری
سوال:
منظور از عرفان چيست و جايگاه آن را در اسلام مشخص نماييد؟
پاسخ تفصیلی:
يك. عرفان
«عرفان» در لغت به معناى شناخت و شناسايى است و در اصطلاح روش و طريقه ويژهاى است كه براى دستيابى و شناسايى حقايق هستى و پيوند ارتباط انسان با حقيقت، بر شهود، اشراق و وصول و اتحاد با حقيقت تكيه مىكند و نيل به اين مرتبت را نه از طريق استدلال و برهان و فكر؛ بلكه از راه تهذيب نفس و قطع علايق از دنيا و امور دنيوى و توجّه تام به امور روحانى و معنوى- و در رأس همه مبدأ و حقيقت هستى- مىداند.
به بيان ديگر، تكيهگاه عرفان، «علم حضورى» است؛ از اين رو از دانش شهودى، مدد مىجويد و بر آن اعتماد و به آن استناد مىكند. اگر گاهى پس از اثبات شهودى و احراز حضورى، مطلب از برهان عقلى يا دليل نقلىِ معتبر سخن به ميان مىآورد فقط براى تأييد و تقويت و ايجاد انس است و براى اثبات اصل مطلب نيست. «1»
«عرفان» خود دوگونه است:
1. عرفان عملى؛ يعنى سير و سلوك و وصول و فنا،
2. عرفان نظرى؛ يعنى، ضوابط و روشهاى كشف شهود. «1» جايگاه عرفان در اسلام
اصطلاح «عارف» و «عرفان»- كه ناظر به روىكرد خاص و با مسائلى ويژه است- در قرن دوم و سوّم هجرى معمول گشته است. «2» اوّلين كسى كه از حكماى اسلامى، عرفان را به معناى مصطلح، داخل حكمت و فلسفه كرد، شيخ الرئيس ابوعلى سينا است. وى دو فصل مهم كتاب اشارات (نمط نهم و دهم) را به شرح مقامات عارفان و اسرار كرامات و خرق عادات تخصيص داده است. «3» هدف غايى عرفان حقيقى، وصول به مرتبه «توانايى نفس به معرفت حق» است و اين معرفت برآمده از «عمل» است، چنين عرفانى مورد تأييد اسلام و آموزههاى قرآنى و روايى است؛ چه اينكه معرفت حضرت حق را اولين فريضه و واجب تلقّى كرده «4» و گاه آن را با فضيلتترين فريضهها دانسته است «5».
(4). از امام صادق (ع) روايت شده است: «قال الله عزوجل: افترضت على عبادى عشرة فرائض اذا عرفوها اسكنتهم ملكوتى وابحتهم جنانى. اولها معرفتى»: (بحارالانوار، ج 66، ص 13).
(5). همان.
از سوى ديگر اين معرفت را در حوزه معرفت حصولى و مفهومى، محصور نساخته است؛ بلكه با اصل تأييد معرفت حضورى- كه در آن ميان عالم و معلوم واسطهاى وجود ندارد (نظير معرفت انسان به خود، افكار و انديشهاش)- شناخت حقيقى خداوند متعال را در همين نوع محدود كرده است؛ اين طريقى است كه ابراهيم خليل آن را طى نمود:
وَ كَذلِكَ نُرِى إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ «1».
اينجا «رؤيت» است، نه «روايت». درك ابراهيم عليه السلام جنبه مفهومى نداشت؛ بلكه شهودى بود و اين شهود غير از شهادتى است كه آدمى در عالم ماده، نسبت به اجسام دارد. چنين معرفت و علمى، خواسته امامان معصوم عليهم السلام نيز بود؛ چنان كه در دعاهاى معروف و مشهور به اين عبارتها بر مىخوريم:
«وانِر ابصار قلوبِنا بضياءِ نظرِها اليك» «2»؛
«و ارزقنى النَظَر الى وجهِكَ الكريم»؛ «لاتحرمنى النظر الى وجهك»؛
و ... «3» چنين معرفت شهودى، بر اساس ديدگاه اسلام امكان دارد و جمله منسوب به حضرت على عليه السلام بر آن دلالت دارد:
«ما كنت اعبد رباً لم اره ... ويلك لاتدرك العيون فى مشاهدة الابصار لكن رأته القلوب بحقائق الايمان» «4»
؛ «اين گونه نبودم كه بپرستم پروردگارى را كه نمىديدم ... زنهار! چشمان او را مشاهده نمىكنند وليكن قلبها به حقيقت ايمان او را شهود مىكنند».
از اين رو، اين شناخت از سنخ مفاهيم و صورتهاى ذهنى و الفاظ نيست؛ بلكه ديدن و يافتن است. اما كسى كه چنين مشاهده و شناختى برايش حاصل مىگردد، اگر بخواهد آنچه را كه دريافت كرده، براى ديگران بازگو و توصيف كند، چارهاى ندارد جز اين كه آن را در قالب الفاظ و مفاهيم درآورد تا براى ديگران قابل فهم باشد. از اين رو در اين اصطلاح، به اين نقلها و گزارههايى كه به قصد حكايت از آن دريافت و شناخت حضورى بيان مىگردد نيز «عرفان» گفته مىشود. در واقع اين همان چيزى است كه از آن به «عرفان نظرى» تعبير مىشود و برخى، مانند آنچه در فلسفه اشراق آمده، آن را با نوعى استدلال عقلى نيز توأم ساختهاند.
علاوه بر آن، از آنجا كه حصول چنين كشف و شهودهايى معمولًا متوقف بر تمرينها و انجام برخى كارها و رياضتهاى خاص است، اين روشهاى عملى يا «آيين سير و سلوك» را نيز «عرفان عملى» ناميدهاند. بنابراين، به طور خلاصه، «عرفان عملى» عبارت است از: دستورالعملهاى خاصى كه انسان را به شناخت حضورى و شهودى خداوند رهنمون مىشود.
البته بايد دانست؛ مدعاى صاحبان عرفان نظرى اين است كه ما اين حقايق را به علم حضورى يافته و درك كردهايم و اكنون آنها را براى شما گزارش و در قالب الفاظ و مفاهيم بيان مىكنيم. به همين سبب، اگر اين ادعا از سوى پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام باشد؛
نخست. شكى نيست كه در حقيقت چيزى را ادراك كردهاند، يافت حضورى خود را براى ما بيان مىكنند.
دوم. ترديدى نيست كه آنچه را يافتهاند، حقيقت است؛ نه خيال و وهم و القائى از شيطان.
اما گذشته از پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام ديگران براى ما مشكوكاند، تا هنگامى كه نخست: اطمينان پيدا كنيم خلاف نمىگويند و به واقع چنين ادراكات و دريافتهايى برايشان حاصل شده، و دوم اينكه: با قرائنى به دست آوريم و احراز كنيم كه آن ادراك و يافتهها، از عنايتهاى ربانى است نه از القائات شيطانى و تسويلات نفسانى.
در هر صورت، در مورد غير پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام اگر كوچكترين ترديدى داشته باشيم، سخن آنها براى ما ارزشى نخواهد داشت و تنها مىتواند براى خود آن فرد ارزش و اعتبار داشته باشد.
از همه اينها گذشته، بايد توجه داشته باشيم، آن كس كه طالب حقيقت باشد، بود و نبود عرفان نظرى برايش چندان ارزشى ندارد. آنچه كه عارف راستين به دنبال او است؛ حقيقتى است كه از راه دل ادراك مىشود و بود و نبود الفاظ و مفاهيم، دخالتى در آن ندارد. از اين رو، چه آن الفاظ و مفاهيم را بداند و چه نداند، تأثيرى در رسيدن او به حقايق عرفانى نخواهد داشت. كم نبودهاند عارفان بلندمرتبهاى كه حتى سواد خواندن و نوشتن هم نداشتهاند و از بيان و تشريح حتى بخشى ناچيز از ادراكهاى خود عاجز بودهاند.
بنابراين به طور خلاصه در حوزه عرفان، دست كم، سه عنصر را مىتوان شناسايى كرد:
يكم. دستورالعملهاى خاصى كه به ادعاى توصيه كنندگان، انسان را به معرفت شهودى، باطنى و علم حضورىِ آگاهانه نسبت به خداى متعال، اسماى حسنى و صفات علايى او و مظاهر آنها مىرساند. اين چيزى است كه «عرفان عملى» ناميده مىشود.
دوم. حالات و ملكات روحى و روانى خاص، و در نهايت، مكاشفات و مشاهداتى كه براى سالك حاصل مىشود كه اصل و حقيقت عرفان، همين معنا است.
سوم. گزارهها و بياناتى كه از اين يافتههاى حضورى و شهودى حكايت مىكند و حتى براى كسانى كه شخصاً مسير عرفان عملى را نپيمودهاند نيز كمابيش قابل دانستن است، هر چند يافتن حقيقت و كُنه آنها مخصوص عارفان راستين مىباشد. اين همان «عرفان نظرى» است.
از سوى ديگر، با نوعى مسامحه و توسعه در اصطلاح، مىتوان همه سير و سلوكهايى را كه به انگيزه يافتن حقيقت انجام مىگيرد، حالات روحى و شهودهاى ناشى از آنها را عرفان ناميد. به گونهاى كه شامل عرفانهاى هندى، بودايى و عرفانهاى بعضى از قبايل ساكن سيبرى و قبايل بومى افريقا نيز بشود. اين توسعه و مسامحه، مانند آن جايى است كه، براى مثال، در يك اصطلاح، واژه «دين» را در چنان معناى عامّى به كار مىبريم كه حتى بوديسم و بتپرستى و مانند آنها را نيز شامل شود!!!
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت