آزادي عقيده | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آزادي عقيده
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آزادي عقيده
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دین و آزادی
سوال:
اگر شخص چه از پدر و مادر مسلمان و چه از غير مسلمان, آزادانه راه نجات را انتخاب و به ديگران هم نشان دهد, آيا اشخاص مخاطب; يعني کساني که پيغام انجيل را مي شنوند، خود نمي تواند انديشه و تجربه کنند که راه جديد درست است و يا نه؟
پاسخ تفصیلی:
از ديدگاه اسلام به مقتضاي آيه اول و آيات ديگر، آزادي عقيده پذيرفته است ليکن هم براساس براهين عقلي و هم به مقتضاي آيه 85 سوره آل عمران و آيات ديگر به اين آزادي توأم با مسؤوليت است و پيامدهاي آن گريبانگير افراد است.توضيح: آزادى عقيدتى مسؤولانه انسان در اسلام:
در اين خصوص چند دسته آيه وجود دارد:
1. آياتى كه ايمان آوردن انسان را امرى اختيارى ذكر مىكنند، مانند «هيچ اكراه و اجبارى در دين وجود ندارد.» (بقره: 256) و «اگر پروردگارت مىخواست همه آنها كه در زمين زندگى مىكنند، يكسره ايمان مىآوردند، اينك آيا تو مىخواهى مردم را وادار كنى كه مؤمن گردند.» (يونس: 99) و «بر خداست كه راه راست را بنماياند و برخى از راهها كژند و اگر مىخواست همه تان را يكسره (با زور) هدايت مىكرد.» (نحل: 9) و نيز «بگو: حق از سوى پروردگارتان فرود آمده است، حال هر كه مىخواهد ايمان بياورد و هر كه مىخواهد كفر بورزد.» (كهف: 29)
2. آياتى كه كفار را توبيخ نموده، وعده عذاب الهى داده است و يا در سوره توبه و برخى آيات ديگر، مىفرمايد: «هر كجا كه آنها را يافتيد بكشيد...؛ مانند: «واقتلوهم حيث ثقفتموهم» (بقره: 191، نسا: 91. و يا «فخذوهم و اقتلوهم حيث وجدتموهم» (نسا: 89) و نيز: «هر گاه ماههاى حرام به پايان رسيد، هر جا مشركين را يافتيد، بكشيد و آنها را بگيريد و محاصره كنيد و در هر كمينگاهى به كمين آنان بنشينيد. پس اگر توبه كردند و نماز بر پا داشتند و زكوة دادند، آنان را رها سازيد؛ زيرا خداوند، بخشنده مهربان است.» (توبه: 5) و نيز آيه جزىُ (توبه: 29) يا آىُ شمشير (توبه: 36).
در جمع اين آيات، نظرهاى مختلفى مطرح شده است از جمله اين كه: الف) اسلام آزادى انديشه را قبول دارد اما آزادى عقيدتى را به اين معنى كه آزاد باشد هر عقيدهاى را بخواهد انتخاب كند، قبول ندارد. به اين اعتقاد كه شرك و كفر، عقيده نيست، اوهام و خرافات است و عقيده به اين معنا انعقاد انديشه و اسارت آن است و قابل احترام نيست و نبايد آزادى انعقاد فكر را با آزادى تفكر اشتباه گرفت. هر مكتبى كه به ايدئولوژى خود ايمان و اعتقاد و اعتمد داشته باشد، ناچار بايد طرفدار آزادى انديشه و آزادى تفكر باشد. به عكس، هر مكتبى كه ايمان واعتمادى به خود ندارد، جلو آزادى انديشه و آزادى تفكر را مىگيرد.(1) استاد مطهرى اضافه مىنمايد:
«شما كِى در تاريخ عالم ديدهايد كه در مملكتى كه، همه مردمش احساسات مذهبى دارند، به غير مذهبىها، آن اندازه آزادى بدهند كه بيايند در مسجد پيامبرصلى الله عليه وآله يا در مكه بنشينند و حرف خودشان را آن طور كه دلشان مىخواهد بزنند، خدا را انكار كنند، منكر پيامبرصلى الله عليه وآله شوند، نماز و حج و... را رد كنند و بگويند ما اينها را قبول نداريم، اما معتقدان مذهب، با نهايت احترام با آنها برخورد كنند. در تاريخ اسلام از اين نمونههاى درخشان فراوان مىبينيم. و به دليل همين آزادىها بود كه اسلام توانست باقى بماند. اگر در صدر اسلام در جواب كسى كه مىآمد و مىگفت من خدا را قبول ندارم، مىگفتند بزنيد و بكشيد، امروز ديگر اسلامى وجود نداشت. اسلام به اين دليل باقى مانده كه با شجاعت و با صراحت با افكار مختلف مواجه شده است... در آينده هم اسلام، فقط و فقط با مواجهه صريح و شجاعانه با عقايد و افكار مختلف است كه مىتواند به حيات خود ادامه بدهد. و من به جوانان طرفداران اسلام، هشدار مىدهم كه خيال نكنند راه حفظ نكنند راه حفظ معتقدات اسلامى، جلوگيرى از ابزار عقيده ديگران است. از اسلام فقط با يك نيرو مىشود پاسدارى كه در آن علم است، و آزادى دادن به افكار مختلف و مواجهه صريح و روشن با آنها».(2)
با توجه به اين، بت پرستى احترامى ندارد و به بهانه اين كه عقيده هر كس بايد آزاد باشد، نمىتواند گفت: چون اين بتها مورد احترام جمعيت كثيرى از مردم هستند، پس بايد به آنها احترام بگذاريم. از نظر اسلام باين اغراى به جهل است، نه خدمت به آزادى. لذا حضرت ابراهيمعليه السلام و نيز حضرت محمدصلى الله عليه وآله در ضمن فتح مكه، چون اين بتها را عامل اسارت فكرى مردم مىدانستند، تمام آنها را در هم شكستند و مردم را واقعاً آزاد كردند.(3)
بنابراين از اين ديدگاه اساس دعوت قرآن و انبيا بر توحيد ويكتا پرستى استوار است و اگر دست از اين شعار برداشته و آزادى مردم را در انتخاب هرگونه عقيدهاى بپذيريم، دين را از اصل متلاشى كردهايم. بالاتر آنكه، مكتب اسلام با وجود لزوم اعتقاد به تمامى پيمبران وانبياى عظام، تنها آيينى را مىپذيرد كه اسلام است. گرچه همه اديان توحيدى از جانب خداوند مده و داراى هدفى واحدند، ولى در هر زمان تنها يك دين مقبول وجود داشته و در اين زمان، دين مورد پذيرش خداوند را دين اسلام مىداند: «ان الدين عند اللَّه الاسلام...» (آل عمران:85). گرچه معناى اسلام همان تسليم است ولى حقيقت تسليم در هر زمانى شكل خاصى داشته و در اين زمان شكل آن، مكتبى است كه به دست پيامبر خاتم پديد آمده است.(4)
ب) برخى از انديشمندان بزرگ اسلامى نيز با انقسام آزادى به تكوينى و تشريعى مىنويسند: «انسان، گرچه تكويناً آزاد است، و در انتخاب و در انتخاب هيچ دينى مجبور نيست، لكن تشريعاً موظف است دين حق را بپذيرد. گرچه قرآن كريم، انسانها را تشويق مىكند كه سخنهاى گوناگون را بشنوند و سخن بهتر را برگزينند، اما در عين حال سخن بهتر را معرفى مىكند، و دست انسان را تشريعاً، در تعيين و تشخيص آن باز نمىگذارد. به عبارت ديگر قرآن كريم، در ضمن ارائه يك قياس كلى مبنى بر آزادى در انتخاب سخن بهتر و آزادى عقيده به موجب «فبشّر عبادى الذين يستمعون القول فيتّبعون احسنه» (زمر: 17 - 18)، خود، صغراى قياس يعنى «ماهيت سخن بهتر» و اين كه مصداق اين سخن بهتر چيست، را به موجب «و من احسن قولاً ممن دعا الى اللَّه و عمل صالحاً و قال إننى من المسلمين» (فصلت: 33) بيان كرده است. پس انسانها، گرچه تكويناً در انتخاب دين آزادند، اما تشريعاً چنين نيست».(5)
به نظر ما آزادى در اسلام نه بر دو قسم، بلكه بر سه قسم است:
1. آزادى تكوينى (يا فلسفى)؛ يعنى انسان در چارچوب فعاليتهاى ارادى خويش، طبيعتاً و در واقع خارجى آزاد است، صرف نظر از اينكه كارى متّصف به بد يا خوب، حرام يا مباح يا وجب و... گردد و يا منع حقوقى داشته باشد يا نه، انسان توان انجام يا ترك كارى را دارد.
2. آزادى شرعى؛ يعنى انسان از نظر شرع مقدس، در انجام يا ترك كارى در حيطه شرع آزاد است.
3. آزادى حقوقى (قانوى)؛ يعنى انسان علاوه بر آنكه به لحاظ طبيعى و فلسفى آزاد است، اما صرف نظر از آزادى يا ممنوعيت شرعى، از لحاظ قوانين و مقررات حاكم بر اجتماع نيز در انتخاب و اختيار يكى از چند كار آزادى باشد. لذا گرچه ممكن است شرعاً در پيشگاه الهى در انتخاب فلان رفتار يا اعتقاد خاصى مسئول باشد و آزاد نباشد، اما از جهت حقوقى، مجازات و عِقاب دنيوى بر فعل يا اعتقاد او مترتّب نمىشود؛ در واقع ضمانت اجراى دولتى ندارد.
به همين جهت به نظر ما گرچه انسان از لحاظ آفرينش و خلقت آزاد آفريده شده است (آزادى تكوينى)، اما اين آزادى نعمتى است كه اگر از آن استفاده صحيح نشود، مورد باز خواست الهى قرار مىگيرد(6) و شرعاً در برابر انتخابهاى خود مسئول است، ولى با وجود اين از جهت قانونى و حقوقى نمىتوان كسى را به واسطه كفر و شرك ابتدائي او، كشت يا تحت شكنجه قرار داد، چه اين كه گرچه انتخاب كفر و شرك، شرعاً حرام است، لكن از جهت حقوقى، آزادى عقيدتى وجود دارد.
با توجه به سخنان پيش گفته، اگر شخصي از پدر و مادر غير مسلمان به دنيا آمده باشد در انتخاب هر ديني آزاد است منتهي از نظر عقلي در پيش گاه الهي مسئول است که کامل ترين دين را از روي تحقيق و تفکر بپذيرد، و اگر تحقيق نکرده و يا از روي تقليد کورکورانه به ديني پاي بند شود در روز قيامت مسئول خواهد بود.
اما اگر پدر و مادر يا يکي از آن دو مسلمان باشد، و يا خود فرد بعد از بلوغ اسلام را اختيار نموده باشد از روي تحقيق، حق ندارد به دين ديگري بگرايد، يعني حکم ارتداد را دارد که بايد مجازات شود، اين به خاطر آن است که کيان اسلام از هم پاشيدگي و بهم ريختگي حفظ شود، چنان که يهوديان در صدر اسلام براي سست کردن مردم در ابتداي روز مسلمان مي شدند، (نه از روي تحقيق بلکه براي توطئه ...) و بعد از ظهر يا فرداي آن روز از اسلام بر مي گشتند تا از اين طريق مردم را به اسلام بد بين نمايند، اسلام دستور داد کساني که اين گونه رفتار مي کنند به عنوان مرتد بايد مجازات شوند.
و اين نکته هم بايد آور شويم که اگر انساني اسلام را با تحقيق بپذيرد يقينا از آن بر نمي گردد مگر عامل نفساني و شيطاني در کار باشد، که انسان براي اين که آزادي جنسي و ... داشته باشد بخواهد از اسلام برگردد.
هيچ انساني که به دانشگاه راه پيدا کرده به دبستان و دبيرستان برنمي گردد مگر بر اثر عوامل نفساني و جهالت، اسلام نسبت به اديان ديگر مرحله دکترا و فوق دکترا است به دوره دبستان را دارد. شاهد اين مدعا مسلمان شدن عده اي زيادي از محققان و دانشمندان است که مختصر مطالعه در اسلام داشته اند، اين روزها در اخبار مرتب مي شنويم که در کشورهاي مختلف بر اثر تحقيق و مطالعه گرايش به اسلام رو به فزوني است، بر عکس در بين مسلمانان اگر کسي مسيحي شده بر اثر بي خبري و به انگيزه مادي و شهوتي است. در داخل کشور برخي افراد را با وعده پول ماهانه و برخي جوانان را با وعده آزادي پسر و دختر به سوي مسيحيت و يا ... دعوت مي کنند.
---------------------
پي نوشت ها:
1) پيرامون انقلاب اسلامى، 14 - 6، 82 - 81؛ آشنايى با قرآن، 3/225-221؛ آزادى عقيده، 123 - 113؛ تفسير من وحى القرآن، 11/21.
2) پيرامون انقلاب اسلامى، 81، 82.
3) همان، 9 - 7.
4) آزادى عقيده، 123.
5) فلسفه حقوق بشر، 192 - 189.
6) آيات 48 مائده، 2 ملك، 2 انسان، 4 و 12 و 85 آل عمران، 17 مزمل، 161 و 39 بقره
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1752
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت