ولايت تكوينى و خلافت الهى | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ولايت تكوينى و خلافت الهى
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ولايت تكوينى و خلافت الهى
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مباحث عرفان نظری
سوال:
در قرآن كريم، اشاره به اين نكته شده است كه انسان جانشين (خليفه) خداوند در روى زمين است و با توجه به اينكه قرآن بارها به اين نكته اشاره كرده كه خداوند قادر بر «كن فيكون» مىباشد؛ حال آيا انسان نيز مىتواند به مقام فوق دست يابد؟
پاسخ تفصیلی:
يكم. بايد دانست كه مقصود از اين انسان، «انسان كامل» است؛ انسانى كه روحش را از آلودگىها و تعلقها پاك ساخته و خود را به اصل خود رسانده است؛ يعنى، «روح خدا» كه داراى ويژگىهاى خاص خويش است. «1» رسيدن انسان به اصل خود، تنها با شكستن خودخواهى و خودبينى است كه از آن به مقام «فنا» ياد مىشود. «2»
رقص آن جا كن كه خود را بشكنى پنبه را از ريش شهوت بر كنى
رقص و جولان بر سر ميدان كنند رقص اندر خون خود مردان كنند
چون رهند از دست خود دستى زنند چون جهند از نقص خود رقصى كنند
مطربانشان از درون دف مىزنند بحرها در شورشان كف مىزنند «1»دوم. انسان كامل چند ويژگى دارد كه يكى از آنها جانشينى خدا (خلافتاللهى) و ديگرى ولىّ اللَّه بودن است.
«جانشينى خدا»؛ يعنى انسان، به بهترين صورت و كاملترين وجه، از حق و كمالات او حكايت كند. خليفه كسى است كه بعد از «مستخلف عنه» قرار مىگيرد و در خلف و وراى او واقع مىشود و انسان كامل اين چنين است.
البتّه خلافت انسان كامل، به معناى خالى شدن صحنه وجود از خداوند و واگذارى مقام الوهيت به او نيست؛ زيرا نه غيبت و محدوديت خداوند قابل تصور (صحيح) است و نه استقلال انسان در تدبير امور. موجود ممكن و فقير، از اداره امور خويش عاجز است، چه رسد به تدبير كار ديگران؛ بلكه مقصود اين است كه انسان كامل، خليفه خدايى است كه در وى ظهور كرده و خلافت
در چنين موردى بدان معنا است كه خداوند بالاصاله، بر همه چيز محيط است و خليفه خدا (انسان كامل) بر همه چيز بالعرض محيط مىباشد. «1»
پس خليفه ساخت صاحب سينهاى تابود شاهيش را آيينهاى «2»يكى ديگر از ويژگىهاى انسان كامل، «ولى اللَّه» بودن او است. «ولىّ» يكى از اسماى الهى است و از آنجا كه اسماء اللَّه باقى و دائمىاند، انسان كامل- مظهر اتمّ و اكمل اسماى الهى- صاحب ولايت كليه دائمى است و مىتواند به اذن او، در ماده كائنات تصرف كند و قواى ارضى و سماوى را تحت تسخير خويش درآورد.
اين ولايت تكوينى، از ويژگىهاى برجسته انسان كامل به شمار مىرود. «3» به بيان ديگر، از آنجا كه در مقام تعليم اسماى الهى به انسان كامل، علم، عين قدرت و عين عمل است؛ اگر انسان كامل به آن مقام بار يابد، هر چيزى را اراده كند، به اذن خداوند در جهان واقع مىشود و اين همان ولايت تكوينى است. «4» ناگفته نماند كه واجد مقام ولايت- كه تحت تدبير خاص خداى سبحان قرار دارد و در واقع تحت ولايت او است- مأمور محض بودن خود را مىداند و به هيچ وجه داعى استقلال ندارد؛ زيرا، ولايت با استقلال سازگار نيست. انسان وقتى دريافت كه اراده او مقهور اراده خداوند است؛ مىتواند به مقام شامخ ولايت نايل آيد. «5»
ديلمى در ارشاد القلوب نقل كرده است:
«روى انّ اللَّه تعالى يقول فى بعض كتبه يابن آدم انا حىّ لا اموت اطعنى فيما امرتك حتى اجعلك حيا لاتموت؛ يابن آدم انا اقول لشىء كن فيكون اطعنى فيما امرتك اجعلك تقول لشىء كن فيكون» «1»
؛ «روايت شده كه خداوند متعال در برخى از كتبش به بنى آدم مىفرمايد: من زنده جاودانم، مرا در آنچه امر كردم، اطاعت كن تا تو را نيز زنده جاويدان قرار دهم. اى بنى آدم! من به «شىء» مىگويم: باش، پس هست؛ مرا در آنچه به تو امر كردم، اطاعت كن، تو را [به مرحلهاى رسانده و] قرار مىدهم [كه وقتى] به «شيئى» بگويى «باش» پس او باشد».
چون بپرّاند مرا شه در روش مىپرم بر اوج دل چو پرتوش
همچو ماه و آفتابى مىپرم پردههاى آسمانها مىدرم «2»سوم: از آنجا كه تعيين مصداق حقيقى و تام انسان كامل، امرى جزئى و در واقع بيان مصداق است، بايد آن را از طريق آيات قرآن و روايات روشن كرد.
قرآن، روايات، ادعيه و زيارات حكايتگر اين حقيقت است كه مصداق اصلى و حقيقى انسان كامل، حضرت رسول صلى الله عليه و آله و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام هستند. «3» بر اين اساس مصداق حقيقى خلافت اللهى و مقام ولايت الهى [يا تكوينى]، چهارده معصوماند، امّا ديگران- كه گاه از آنها به عنوان نايب خليفه و خليفه خليفه تعبير مىشود- با وساطت رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام مىتوانند در حدّ وجودى خود، به اين مقام و ويژگىها دست يازند؛ البته در حدّ وجودى خود نه فراتر از آن.
گرچه آهن سرخ شد او سرخ نيست پرتو عاريت آتشزنى است
گر شود پر نور روزن يا سرا تو مدان روشن مگر خورشيد را
هر در و ديوار گويد روشنم پرتو غيرى ندارم اين منم
پس بگويد: آفتاب اى نارشيد! چونكه من غارب شوم آيد پديد «1»
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%8A%D8%AA-%D8%AA%D9%83%D9%88%D9%8A%D9%86%D9%89-%D9%88-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%87%D9%89%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت