دنيا و سير و سلوك | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
دنيا و سير و سلوك
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
دنيا و سير و سلوك
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مباحث عرفان نظری
سوال:
اينكه مىگويند: «بايد از علايق دنيا دست برداشت» براى من مبهم است! اصلًا دنيا چه معنا دارد؟
پاسخ تفصیلی:
واژه «دنيا» در لغت مؤنث «أدنى» به معناى نزديكتر و يا پستتر است.
«دنيا» در واقع صفت تفضيلى است؛ اما در آيات فراوانى اين واژه بدون موصوف و در برابر آخرت به كار رفته است. «1» اگر دنيا از «دنائت» باشد، به معناى پستتر و اگر از «دنوّ» باشد به معناى نزديكتر است. امّا به قرينه تقابل آن با آخرت- كه اشاره به دورتر بودن آن جهان از ما دارد- دانسته مىشود كه مراد از دنيا، زندگى نزديك تر است. «2» اما اينكه مىگويند بايد از علاقه به دنيا دست برداشت، مقصود «ذات دنيا»؛ يعنى، اجزا و پديدههاى دنيا نيست (همان طور كه مراد دنيايى كه با انسان ارتباط دارد نمىباشد)؛ بلكه بايد موضوع را در ارتباط انسان با دنيا پى گرفت.
دنيا بدان لحاظ كه آفريدهاى از آفريدههاى خداى حكيم است، نه تنها نقصانى ندارد؛ بلكه نظام آن بهترين نظام بوده و به غايت استوار و زيبا است.
امامعلى عليه السلام در اين باره فرموده است:
«آنچه را آفريد، با اندازهگيرى دقيق استوار كرد و با لطف و مهربانى نظمشان داد و به خوبى تدبير كرد. هر پديدهاى را براى همان جهت كه بدون شك چنين دنيايى نكوهيده نيست؛ بلكه براى مى ارزش مثبت نيز دارد؛ زيرا دنيا كشتگاه آخرت است و ما زندگى را با اعمال و رفتار اختيارى خويش در دنيا مىسازيم و به آن شكل مىدهيم. «2» اگر دنيا نباشد، آخرتى هم نيست. دنيا بدين معنا بسيار ارزشمند است؛ زيرا آدمى طى زندگى محدود دنيوى خويش، مىتواند سفره سعادت بىپايان و جاودان خود را در آخرت بگستراند.
دنيايى كه در آن زندگى مىكنيم، جاى خوبى براى انسان بوده و همه چيزش براى كمال او مناسب است. دنيا خير محض است؛ حتى شرور و گرفتارىها و بلاها نيز جهت كماليابى انسان بوده و از اين جهت خير است.
امامعلى عليه السلام مىفرمايد:
«چه بسيار كسانى كه با بلا و سختى به نعمت رسيدهاند. ايمان مؤمن كامل نمىشود، مگر هنگامى كه سختى را آزمايش و بلا را نعمت بداند» «3»با توجه به اين دو نگرش، دنيا خير و ارزشمند است؛ پس چرا اسلام دنيا را نكوهش كرده و ما را از علاقه به آن بر حذر داشته است؟! «4» از متون دينى چنين استفاده مىشود كه عيب و ايراد از نحوه ارتباط انسان و برخورد وى با دنيا رخ مىنمايد! به بيان ديگر، شكل برخورد انسان با دنيا، آن را ارزشمند، يا بىارزش مىسازد. اگر آدمى دنيا را هدف نهايى تلقى كند و خود را به طور كامل به آن مشغول دارد و از آخرت روى گرداند؛ چنين دنيايى، مذموم و ناپسند است؛ يعنى، دنيايى كه «هدف آخر» تلقى شود و انسان را اسير خود سازد و خدا، آخرت و دين و حتى خويشتن را، چنان در نظرش كوچك و خوار سازد كه به دنيايش بفروشد! «1» به بيان ديگر، مجرم راستين در تفسير بد و مذموم از دنيا، خود انسان است، «نه دنيا».
حضرت على عليه السلام مىفرمايد:
«راست مىگويم، دنيا نيست كه تو را فريفته است؛ بلكه تويى كه فريفته دنيا شدهاى، چرا كه دنيا پندها را بىپرده با تو گفته و به دور از هر تبعيضى، از حقايق آگاهت كرده است و بىگمان با اين همه هشدارهاى پى در پى- از فرود آمدن بلا در تن و كاستن نيرويت- صادقتر و وفادارتر از آن است كه دروغت بگويد يا فريبت دهد! چه بسيار پندهايى از دنيا را كه متهم كردى و خبرهاى راستى را كه دروغ انگاشتى». «2» لطف شير و انگبين عكس دل است هر خوشى را آن خوش از دل حاصلست
پس بود دل جوهر و عالم عرض سايه دل كى بود دل را غرض؟!
بنابراين، نكوهش دنيا، سرزنش از كسانى است كه دنيا را، آن گونه كه هست، نديده و نشناختهاند! دنيا گذرگاه آخرت است و آنان كه آن را هدف قرار دادهاند، خطاهاى رفتارى، سراسر وجودشان را تسخير كرده است. دنيا را بايد به همان گونه كه هست- به عنوان وسيله- بشناسيم و به مقتضاى اين بينش صحيح با آن برخورد كنيم. پس نه به كلى رهايش سازيم، كه بدون وسيله به هدف نتوان رسيد و نه در آن متوقف شويم، كه از هدف باز خواهيم ماند.
بايد غذا، لباس، مسكن و ديگر نيازها را برآورد؛ امّا نه فقط براى لذت بردن از حيات دنيا؛ بلكه براى فراهم ساختن زمينه اطاعت و بندگى خدا. در چنين بينشى، زندگى دنيا نه تنها ارزش منفى ندارد؛ بلكه از ارزش مثبت نيز برخوردار است و امرى مطلوب به شمار مىرود. با اين تفاوت كه ارزش و مطلوبيت حيات اخروى «بالاصالة و ذاتى» و ارزش و مطلوبيت حيات دنيوى «مقدمى و فرعى» است.
جز به اندازه ضرورت زين مگير تا نگردد غالب و بر تو امير «1»گفتنى است خواستهاى انسان كه به دنيا، به عنوان هدف اصلى و مطلوب نهايى تعلق دارد- بدين لحاظ كه خواهشى در نفس انسان است- «هواى نفس» خوانده مىشود و موضوع و متعلق آن خواستها- كه بدون آخرت دنبال مىگردد- دنيا ناميده مىشود؛ همان دنياى نكوهيدهاى كه آدمى را از آخرت باز مىدارد. «2»
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%AF%D9%86%D9%8A%D8%A7-%D9%88-%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D9%88-%D8%B3%D9%84%D9%88%D9%83%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت