چيستى خدا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
چيستى خدا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
چيستى خدا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
سوال:
در مورد چيستى «خداوند»، توضيح دهيد؟
پاسخ تفصیلی:
فكر و انديشه بشر، به «ذات غيبى» او راه ندارد و به جز تحيّر و سرگردانى يا انحراف و گمراهى، بهره ديگرى نخواهد داشت.
در آلا فكر كردن شرط راه است ولى در ذات حق محض گناه است
بود در ذات حق انديشه باطل محال محض دان تحصيل حاصل «1»ذات حق- كه از آن به «هويت غيبيه»، «غيب ذات»، «مقام ذات»، «مرتبه ذات» و گاهى هم به الفاظ ديگر (مانند «عنقاء» و «غيب الغيوب») تعبير مىشود- وجودِ صرف است؛ هيچ گونه حدّى ندارد؛ از جميع تعيّنات- چه مفهومى، و چه مصداقى- مبرّا است؛ نه نامى دارد و نه نشانى؛ نه اسمى دارد و نه رسم و صفتى؛ نه با اسم يا صفتى مقيّد است و نه با عدم آن اسم يا صفت؛ نه با تعيّن خاصى متعين است و نه با عدم همان تعين. حتى به «اطلاق» و «عدم تعين» هم مقيّد نيست؛ زيرا «اطلاق» و «عدم تعين» نيز به جاى خود، نوعى تعيّن و قيد است و مقام ذات، از آن هم منزّه و مبرّا است. امّا تعيّنات اسمى و وصفى (اسما و صفات حق)، همه از مقام ذات متأثر بوده و در مقام تجلّى به ظهور مىرسند.
از اين رو راهى، به مقام ذات خداوند نيست؛ نه فكر بدان مقام راه دارد و نه عقل و نه وهم و كشف ارباب شهود. همه اينها از اين مقام قاصر و در اين ميدان كاملًا عاجزند. اگر قدم پيش بگذارند، حيران مىشوند و يا به راه گمراهى و خطا مىروند؛ علاوه بر نرسيدن، از آن دورتر هم مىشوند: «يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْماً» «2».
__________________________________________________
(1). گلشن راز، شبسترى.
(2). طه (20)، آيه 110.فكر در ذات الهى
«ادراك بشر»، به آنچه متعين است، راه دارد؛ نه به ذاتى كه از همه تعينها بالاتر است و تعينها همه متأخر از آن، بعد از آن و مخلوق آن هستند. «اشاره» نيز بدان مقام راه ندارد؛ چه اشاره حسّى باشد و چه اشاره ذهنى، عقلى و وهمى.
چگونه مىتوان به ذاتى كه تعيّن ندارد، اشاره كرد؟
به همين جهت از فكر در «ذات حق» نهى شده است؛ چنانكه امام على بن موسى الرضا عليه السلام مىفرمايد:
«... فليس اللَّه عرف من عرف بالتشبيه ذاته، و لا اياه وحّد من اكتنهه، و لا حقيقته اصاب من مثله، و لابه صدّق من نهّاه، و لا صمد صمده من اشار اليه»؛
«پس، خداى را نشناخته، آن كس كه ذات او را به چيزى تشبيه كرده است و به توحيد او نايل نگشته، آن كس كه خواسته است به كنه ذات او برسد، و به حقيقت او نرسيده، آن كس كه ذات او را تصوير ذهنى نموده است و به او تصديق نكرده است، آن كس كه ذات او را حدّى قائل شده و به جانب او روى نياورده است؛ آن كس كه به ذات او اشاره كرده است ...». «1» حتى اگر عقل و عشق همگام باشند و با بلند پروازىهاى خود، بخواهند به سوى مقام ذات اوج بگيرند، راه به جايى نبرده، به حيرت خواهند افتاد و بر ناتوانى و قصور خود در اين ميدان، با كمال شرمسارى اعتراف خواهند كرد.
سحرگاهان كه مخمور شبانه گرفتم باده با چنگ و چغانه
نهادم عقل را ره توشه از مى به شهر هستيش، كردم روانه
نگار مىفروشم، عشوهاى داد كه ايمن گشتم از مكر زمانه
ز ساقىّ كمان ابرو شنيدم كهاى تير ملامت را نشانه!__________________________________________________
(1). صدوق، التوحيد، (باب التوحيد و نفى التشبيه)، ص 34. نبندى ز آن ميان، طرفى كمر وار اگر خود را ببينى در ميانه
برو اين دام بر مرغ دگر نه! كه عنقارا بلند است آشيانه «1»اهل دعا در مقام «دعا»، اهل عبادت در مقام «عبادت»، اهل ذكر در مقام «ذكر»، ارباب سلوك در مقام «سلوك» و ... به ذات عينى حق، در مظاهر اسماى او روى مىآورند و از طريق اسما و صفات او، به ذات او متوجه مىشوند. به عبارتى، ذات حق را با اسما مىخوانند؛ زيرا به مقام ذات راه نيست. «2»
عنقا شكار كس نشود دام بازچين كاينجا هميشه باد به دست است دام راخداوند از ديدگاه قرآن
قرآن كريم- كه جامعترين، دقيقترين و رساترين تعريفها را نسبت به خداوند متعال مطرح مىكند- او را تنها از طريق اسما و صفاتش، براى ما باز مىشناساند.
قرآن كريم در پى آن است كه در حد توان، خداوند را به كاملترين وجه از طريق اسما و صفاتش، به انسان بشناساند. از ديدگاه قرآن، خداوند گشايشبخش و دانا، «3» سريعترين حسابگر، زنده و پاينده، «4» والا، بزرگ و داراى حقيقت، «5» صاحب شكوه و ارجمندى «6» و بىنياز است. «7»
__________________________________________________
(1). ديوان حافظ.
(2). ر. ك: محمد شجاعى، مقالات، ج 3، صص 187- 191.
(3). بقره (2)، آيه 115.
(4). انعام (6)، آيه 62 و طه (20)، آيه 111.
(5). لقمان (31)، آيه 30.
(6). الرحمن (55)، آيه 27.
(7). اخلاص (112)، آيه 2. آنكه دولت آفريد و دو سرا ملك دولتها چه كار آيد ورا «1»از نظر قرآن خداوند، «متعال» است «2»؛ يعنى، او از هر چه در وهم ما آيد، بالاتر است و هرگز ما نمىتوانيم حقيقت او و جمال و جلال او را- آنگونه كه هست- در يابيم. «3»
اى برون از وهم و قال و قيل من خاك بر فرق من و تمثيل من «4»خداوند، يكى است و جز او خدايى نيست؛ «5» او يكتا و يگانه است «6» و هيچ چيز مثل و مانند او نيست. «7» او پادشاه راستين جهان هستى، پاك از هر عيب، سلامت بخش، مراقب بر همه چيز، عزيز، اصلاحگر، ترميم كننده و شايسته بزرگى است «8» و او بر همه چيز قادر و توانا است. «9»
گفت صوفى قادر است آن مستعان كه كند سوداى ما را بىزيان
آن كه آتش را كند ورد و شجر هم تواند كرد اين را بىضرر
آن كه گل آرد برون از عين خار هم تواند كرد اين دى را بهار آن كه زو هر سرو آزادى كند قادر است ار غصه را شادى كند «10»او خدايى است «بخشنده و مهربان» و اين دو صفت، چنان در او
__________________________________________________
(1). مثنوى، دفتر اول، بيت 3143.
(2). طه (20)، آيه 114.
(3). انعام (6)، آيه 100.
(4). مثنوى، دفتر پنجم، بيت 3318.
(5). آل عمران (3)، آيه 18.
(6). اخلاص (112)، آيه 1 و نحل (16)، آيه 15.
(7). شورى (42)، آيه 11.
(8). حشر (59)، آيه 23.
(9). بقره (2)، آيه 284.
(10). مثنوى، دفتر ششم، ابيات 1739- 1742.متجلّى است كه تمامى سورههاى قرآن را با آن آغاز كرده است:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِالرَّحِيمِ»و آن چنان خدايى است كه مهربانى و بخشايش را بر خود فرض كرده است. «1» خداوند، در غايت بزرگى و عظمت است؛ اما به انسان از رگ گردن نزديكتر مىباشد و حتى وسوسههاى نفس او را نيز مىداند. «2»
آنچه حق است اقرب از حبل الوريد تو فكنده تير فكرت را بعيد
اى كمان و تيرها برساخته! صيد نزديك و تو دور انداخته «3»او خدايى است آمرزنده و نيرومند، «4» توبهپذير، «5» دوستدار، «6» داراى نعمت، «7» داراى رحمت، «8» بسيار توبهپذير «9» و داراى فضل بزرگ. «10»
وِزْر او و صد وزير و صد هزار نيست گرداند خدا از يك شرار
پرورد در آتش ابراهيم را ايمنى روح سازد بيم را
از سبب سوزيش من سودايىام در خيالاتش چو سوفسطايىام «11»خداوند، آفريننده جهان هستى و آسمانها و زمين، «12» صاحب اختيار،
__________________________________________________
(1). انعام (6)، آيه 12.
(2). ق (50)، آيه 16.
(3). مثنوى، دفتر ششم، ابيات 2253 و 2354.
(4). غافر (40)، آيه 3؛ انفال (8)، آيه 8.
(5). آل عمران (3)، آيه 8.
(6). بروج (85)، آيه 14.
(7). غافر (40)، آيه 3.
(8). انعام (6)، آيه 123.
(9). بقره (2)، آيه 37.
(10). آل عمران (3)، آيه 74.
(11). مثنوى، دفتر اول، ابيات 544، 547 و 548.
(12). حشر (59)، آيه 24؛ انعام (6)، آيه 14.مالك و مدبّر همه شئون و پروردگار همه عالميان «1» است. او هيچ شريكى ندارد، نه در آفرينش و سلطنت و نه در ربوبيّت، حكم كردن، شفاعت و هيچ كمالى ديگر. «2» غير از خداوند، هركس نصيب و بهرهاى از «كمال» دارد، از او وام گرفته است. «3»
اى همايى كه همايان فرخى! از تو دارند و سخاوت هر سخى
اى كريمى كه كرمهاى جهان! محو گردد پيش ايثارت نهان
اى لطيفى كه گل سرخت بديد! از خجالت پيرهن را بر دريد «4»دست رحمت و قدرت الهى، گشودهاست و هرگونه كه بخواهد مىبخشد و روزى مىدهد. «5» هر جا كه باشيم، او با ما است و به آنچه مىكنيم، دانا است. «6» در واقع به هر جا روى كنيم، خدا آنجا است. «7»
گر به جهل آييم، آن زندان اوست ور به علم آييم، آن ايوان اوست
ور به خواب آييم، مستان وييم ور به بيدارى به دستان وييم
ور بگرييم، ابر پر زرق وييم ور بخنديم، آن زمان برق وييم
ور به خشم و جنگ عكس قهر اوست ور به صلح و عذر، عكس مهر اوست «8»او خدايى است كه دعاها را مىشنود و اجابت مىكند. «9»
__________________________________________________
(1). فاتحه (1)، آيه 2.
(2). انعام (6)، آيات 162، 164 و 57؛ زمر (39)، آيه 44.
(3). فاطر (35)، آيه 15.
(4). مثنوى، دفتر پنجم، ابيات 4090- 4092.
(5). مائده (5)، آيه 64.
(6). حديد (57)، آيه 4.
(7). بقره (2)، آيه 115.
(8). مثنوى، دفتر اول، ابيات 1510- 1513.
(9). غافر (40)، آيه 60. اى دهنده عقلها! فريادرس تا نخواهى تو نخواهد هيچ كس
هم طلب از توست وهم آن نيكويى ما كه ايم؟ اوّل تويى، آخر تويى
هم بگو تو، هم تو بشنو، هم تو باش ما همه لاشيم با چندين تراش «1»
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%DA%86%D9%8A%D8%B3%D8%AA%D9%89-%D8%AE%D8%AF%D8%A7
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت