آيه ولايت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آيه ولايت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آيه ولايت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام علی (ع)
سوال:
آيه ولايت چيست؟ آيا اين آيه در ولايت حضرت على(عليهالسلام) نازل شده است؟ نظر اهل سنت در اين باره چيست؟
پاسخ تفصیلی:
آيه ولايت به اين شرح است: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»1؛ «ولى و سرپرست شما تنها خداست و رسول او و كسانى كه ايمان آورده،<BR/>نماز را به پا مىدارند و زكات2 مىپردازند در حالى كه در ركوعند». <BR/> شأن نزول<BR/> بسيارى از محدثان و مفسران اهل سنت آوردهاند كه اين آيه در شأن حضرت على(عليهالسلام) نازل شده است. علامه امينى روايات مربوط به نزول اين آيه درباره اميرمؤمنان را از حدود بيست كتاب اهل سنت با ذكر دقيق منبع نقل كرده است3.<BR/> از جمله ابواسحق ثعلبى در تفسيرش از ابوذر غفارى كه خود شاهد ماجرا بوده است نقل مىكند:<BR/> «روزى با پيامبر در مسجد نماز مىگذاردم كه سائلى درخواست كمك كرد ولى كسى به او چيزى نداد. او دست به آسمان بلند كرد و گفت: خدايا! گواه باش كه من در مسجد پيامبر تو تقاضاى كمك كردم ولى كسى چيزى به من نداد. على(عليهالسلام) مشغول نماز و در حال ركوع بود. او در اين حال به انگشت كوچك دست راستش كه در آن انگشترى بود اشاره كرد، سائل نزد او آمد و در برابر ديدگان پيامبر انگشتر را از انگشت او گرفت. آن گاه پيامبر رو به آسمان نمود و فرمود: بار خدايا! برادرم موسى از تو درخواست نمود كه سينهام را گشاده دار... و برادرم هارون را وزير و پشتيبان و شريك در امر من قرار ده، تو او را فرمودى: من به زودى تو را به وسيله برادرت نيرومند مىسازم و شما را پيروزى مىدهم. خداوندا! من محمد پيامبر و برگزيده توام، به من شرح صدر ده و كار را بر من آسان كن و على را براى من وزيرى از اهل بيتم قرار ده و به وسيله او مرا پشتيبانى نما. هنوز دعاى پيامبر تمام نشده بود كه جبرئيل از جانب خدا فرود آمد و گفت اى محمد! بخوان: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»4.<BR/> بنابراين نزول اين آيه در مورد اميرمؤمنان جاى ترديد نيست. برخى برآنند كه روايات متضافر بلكه متواتر از طريق شيعه و سنى در اين باره نقل شده است5.<BR/> شاعر صحابى حسانبن ثابت انصارى نيز اين واقعه را به نظم آورده و در پارهاى از ابيات آن خطاب به اميرمؤمنان(عليهالسلام) مىگويد:<BR/> و انت الذى اعطيت اذ انت راكع<BR/>زكوة فدتك نفوس القوم يا خير راكع<BR/> فانزل فيك الله خير ولايه <BR/>و بينها فى محكمات الشرايع6<BR/> «تو بودى كه در حال ركوع زكات بخشيدى؛ جانها به فداى تو اى بهترين ركوعكنندگان. از پس آن خداوند بهترين ولايت را در حق تو نازل كرد و آن را در ناموس استوار خويش بيان نمود». <BR/> دلالت بر امامت<BR/> 1. كلمه انما مفيد حصر است، يعنى دلالت بر وجود چيزى به نحو انحصارى دارد7.<BR/> 2. ولايت در آيه به معناى زمامدارى، سرپرستى و جواز تصرف در امور است8.<BR/> 3. مراد از «الَّذِينَ آمَنُوا...» چنان كه گذشت حضرت على(عليهالسلام) مىباشد.<BR/> نتيجه:<BR/> مراد آيه اين است كه تنها كسى كه بر مسلمانان ولايت و پيشوايى و حق سرپرستى و تصرف در امور آنان را دارد خداست و در طول ولايت او پيامبر و سپس امام على(عليهالسلام). بنابراين آيه ياد شده با اثبات حصر ولايت براى خدا پيامبر و امام هرگونه ولايتى در عرض آنها را مردود و نامشروع معرفى مىكند. بنابراين بدين وسيله امامت و ولايت بلافصل اميرمؤمنان(عليهالسلام) پس از پيامبر از نظر قرآن روشن و مبرهن مىشود. <BR/> ديدگاه اهل سنت<BR/> غالب اهل سنت برآنند كه آيه شريفه ربطى به مسأله امامت ندارد. عمدهترين اشكالات آنها از قرار زير است:<BR/> اشكال اول<BR/> كلمه «ولىّ» در آيه به معناى ياور و دوستدار است، نه به معناى سرپرست، زمامدار و يا كسى كه اولويت و حق تصرف در امور را دارد.<BR/> نقد:<BR/> 1. بسيارى از ارباب لغت عهدهدارى و سرپرستى را معناى كلمه ولى دانستهاند از جمله:<BR/> «راغب اصفهانى مىنويسد: ولايت؛ يعنى يارى كردن و لايت يعنى زمامدارى و سرپرستى امور و گفته شده است كه ولايت و ولايت مانند دلالت و دلالت است و حقيقت آن سرپرستى است ولى و مولا نيز در همين معنا به كار مىرود9.<BR/> ابن اثير مىنويسد: «ولى؛ يعنى ياور و هر كس امرى را بر عهده گيرد مولا و ولى آن است».<BR/> سپس مىگويد: و از همين قبيل است حديث «من كنت مولاه فعلى مولاه» و سخن عمر كه به على(عليهالسلام) گفت تو مولاى هر مؤمنى شدى؛ يعنى ولىّ مؤمنان گشتى10.<BR/> صاحب صحاح اللغه مىنويسد: هر كس سرپرستى امور كسى را به عهده گيرد، ولى او است11.<BR/> مقاييس اللغه آورده است: هر كس زمام امر ديگرى را به عهده گيرد، ولى او است12.<BR/> 2. قرائنى وجود دارد كه براساس آنها نمىتوان كلمه «ولىّ» در اين آيه را به ياور و يا دوستدار معنى كرد. يكى از اين قرائن حصر در آيه (انما) است كه ولايت را منحصراً از آن خدا و رسول و حضرت على(عليهالسلام) دانسته است در حالى كه اگر ولايت به معناى ياورى و دوستى بود نه تنها انحصار معنا نداشت بلكه معارض با آياتى مىشد كه مؤمنان را پشتيبان و يار و ياور يكديگر قلمداد مىكند.<BR/> اشكال دوم<BR/> اگر مراد آيه پس از خدا و پيامبر حضرت على(عليهالسلام) مىباشد، چرا به صورت جمع آمده است؟<BR/> پاسخ:<BR/> 1. اين گونه استعمالات هم در زبان عربى به طور عام شايع است و هم نمونههاى مختلفى در قرآن مجيد دارد.<BR/> به عنوان مثال قرآن مىفرمايد: «يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقِينَ لا يَعْلَمُونَ»13؛ «مىگويند: اگر به مدينه برگرديم، قطعاً آنكه عزتمندتر است آن زبونتر را از آنجا بيرون خواهد كرد ولى عزت از آنِ خدا و از آنِ پيامبر او و از آنِ مؤمنان است؛ ليكن اين دو رويان نمىدانند».<BR/> در حالى كه مفسران اتفاق نظر دارند كه گوينده اين سخن تنها يك نفر يعنى عبداللهبن ابى رئيس منافقان بوده است و «يقولون» به او اشاره دارد14.<BR/> 2. در آيه ولايت عبارت «الَّذِينَ آمَنُوا» جمع است و در معناى مفرد به كار نرفته، بلكه مصداق خارجى آن در زمان نزول آيه منحصر به حضرت على(عليهالسلام) است. مفسران شيعه و سنى سه احتمال را درباره راز اين گونه سخن گفتن در آيه ياد شده مطرح ساختهاند كه عبارت است از:<BR/> 1. ترغيب ديگران به كسب اين گونه فضايل15،<BR/> 2. تنظيم و احترام نسبت به اميرمؤمنان16،<BR/> 3. بازدارى از افروختن حس حسادت و كينه نسبت به آن حضرت17.<BR/> در اين باره به سخن زمخشرى از مفسران برجسته اهل سنت بسنده مىكنيم:<BR/> اين آيه در شأن على(عليهالسلام) نازل شده است و سرّ اين كه لفظ جمع در آيه آمده «الذين امنوا» (با اين كه در مورد يك فرد بيشتر نيست) آن است كه مردم را به چنين فعلى ترغيب كند و بيان فرمايد كه بر مؤمنان لازم است اينگونه فضليتها را كسب كنند و بر خير و احسان و دستگيرى از فقرا بكوشند. به طورى كه حتى به اندازه يك نماز، آن را به تأخير نيندازند18.<BR/> اشكال سوم<BR/> چگونه ممكن است كسى مانند امام على(عليهالسلام) كه تير از پاى مباركش در نماز بيرون آوردند متوجه نشد، در حال نماز به درخواست شخصى توجه كرده باشد؟<BR/> پاسخ:<BR/> 1. اصل صدقه دادن در حال نماز فضيلتى بسيار بزرگ است كه خداوند آن را در كتاب خود ستوده و به عنوان الگويى نيكو به امت اسلامى معرفى كرده است، بنابراين با توجه به محبوب بودن اين عمل نزد خداوند نمىتوان آن را نوعى مانع و حاجب بين توجه انسان به خدا و حضور قلب به حساب آورد. آنچه مانع حضور قلب است توجه به امور مادى و دنيايى بدون ارتباط با خدا و فاقد انگيزههاى الهى و معنوى است.<BR/> 2. اولياى الهى حالات متفاوتى از جهت مراتب دارند. به عبارت ديگر اگر چه حضور و توجه قلبى آنان به خدا دائمى و هميشگى است، اما اين توجه باطنى داراى مراتب و درجاتى است.<BR/> اشكال چهارم<BR/> اگر آيه ياد شده بر امامت و خلافت حضرت على(عليهالسلام) دلالت دارد چرا خود آن حضرت به آن استشهاد نكردهاند؟<BR/> پاسخ:<BR/> حضرت على(عليهالسلام) در موارد متعددى به اين آيه در رابطه با امامت خويش استناد كردهاند، از جمله:<BR/> 1. خطاب به ابوبكر فرمودند: تو را به خدا قسم آيا در قضيه زكات انگشتر، ولايت از طرف خدا براى تو مقرر شده يا براى من؟ گفت: بلكه براى تو؟19<BR/> 2. در روز برگزارى شورايى كه عمربن الخطاب در رابطه با تعيين خليفه پس از خود تعيين كرده و زمام كار را به دست داماش عبدالرحمنبن عوف سپرده بود، اميرمؤمنان در برابر ديگران به همين آيه اشاره نموده و فرمود: آيا غير از من در ميان شما كسى هست كه در حال ركوع زكات داده و دربارهاش اين آيه ولايت نازل شده باشد؟ همه پاسخ دادند: هرگز!20<BR/> 3. در جنگ صفين نيز در حضور جمعيت به آيات مختلفى از جمله اين آيه استشهاد كردند و استشهادات ايشان مورد تأييد جمعى از اصحاب بدر قرار گرفت.21<BR/> پارهاى از خرده اشكالات ديگر نيز در اين باره مطرح گرديده كه جهت رعايت اختصار به آنچه گفته آمد بسنده مىكنيم.22<-------------------------------------BR/><BR/> 1 مائده (5)، آيه 55.<BR/> 2 معناى كلمه زكات اعم از زكات واجب و مستحب است و كاربرد آن در اين آيه در مورد زكات مستحبى يعنى صدقه است.<BR/> 3 بنگريد: عبدالحسين احمد الامينى النجفى، الغدير فى الكتاب و السنه و الادب، ج 2، ص 52 و 53، تهران، دارالكتب الاسلاميه.<BR/> 4 مائده (5)، آيه 55.<BR/> 5 بنگريد: پيام قرآن، ج 9، ص 204.<BR/> 6 الغدير، ج 2، ص 58.<BR/> 7 بنگريد: كتابهاى تفسيرى از جمله: تفسير روح المعانى، كفاية الطالب و...<BR/> 8 جهت آگاهى بيشتر بنگريد: امامت پژوهى، ص 274-272.<BR/> 9 الراغب الاصفهانى، معجم مفردات الفاظ القرآن، ص 570.<BR/> 10 ابوالحسن علىبن عبدالواحد، ابن اثير، النهايه فى غريب الحديث و الاثر، ج 5، ص 227.<BR/> 11 اسماعيلبن حماد، الجوهرى، الصحاح فى اللغه، تحقيق احمدبن عبدالغفور عطار، بيروت، دارالعلم للملايين، ج 6، ص 2528.<BR/> 12 معجم مقاييس اللغه، ج 6، ص 141.<BR/> 13 منافقون (63)، آيه 8.<BR/> 14 علامه امينى در كتاب الغدير ج 3، ص 167-163 بيست مورد از اين گونه استعمالات در قرآن را گردآورده است.<BR/> 15 جار الله محمودبن عمر زمخشرى، الكشاف عن حقائق غوامض القرآن، ج 1، ص 649، تهران، ناصر خسرو، 1406 ق. <BR/> 16 فضلبن حسن طبرسى، مجمع البيان، ج 4-3، ص 326، تهران، ناصر خسرو، دهم، 1416 ق.<BR/> 17 سيد ابوالحسن شرف الدين موسوى، المراجعات، مراجعه 42، ص 164، تهران، بعثت.<BR/> 18 جهت آگاهى بيشتر بنگريد: امامت پژوهى، ص 291-289.<BR/> 19 سيف الدين آمدى، غايه المرام، ص 108، ح 16.<BR/> 20 همان، ح 17.<BR/> 21 بنگريد: الغدير، ج 1، ص 195 و 196.<BR/> 22جهت آگاهى بيشتر بنگريد:<BR/> الف. پيام قرآن، ج 9، ص 213-207.<BR/> ب. امامت پژوهى، ص 298-287.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%A2%D9%8A%D9%87-%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%8A%D8%AA
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
:
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت